تداوم رویکرد تحولی در عدلیه

10:10 - 12 تير 1400
کد خبر: ۷۳۸۰۷۵
رییس جدید قوه قضاییه برخواسته از بطن قوه است و در راستای رویکرد تحولی که در عدلیه به وجود آمده است گام برمی‌دارد.
_ روزنامه حمایت نوشت: حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای با حکم رهبر معظم انقلاب به عنوان هفتمین رییس قوه‌قضاییه سکان هدایت دستگاه قضا را برعهده گرفت. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در حکمی که برای حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای صادر کرده‌اند بر ۶ ماموریت تأکید داشته‌اند که بصیرت و دانش حقوقی در ابعاد حوزوی و دانشگاهی و تجربه طولانی در دستگاه قضا حاکی از این است که وی در قامت رییسی تحول‌خواه و مدیری جهادی قادر خواهد بود مسیر تحول قضایی در عدلیه را با قوت ادامه دهد.
 

۶ مأموریت مورد تأکید رهبر معظم انقلاب برای ریاست جدید قوه‌قضاییه

رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای را به ریاست قوه‌قضاییه منصوب کردند. در متن حکم رهبر انقلاب اسلامی آمده است: اکنون که جناب آیت الله رئیسی با رأی ملت ایران توفیق خدمت در جایگاه ریاست جمهوری اسلامی ایران یافته‌اند، با تشکر فراوان از خدمات ارزنده‌ی ایشان در مدت مسئولیت قضایی و کارنامه‌ی افتخارآمیزی که در پایه‌گذاری اقدامات ماندگار از خود به جای گذاشته‌اند، جناب‌عالی را که علاوه بر صلاحیت‌های قانونی، برخوردار از تجربه‌ی گرانبها و شناخت عمیق و سابقه‌ی درخشان در امر قضا می‌باشید، بر اساس اصل یکصد و پنجاه و هفت، به ریاست قوه‌ی قضاییه منصوب میکنم.
 
در ادامه این حکم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر ۶ ماموریت تاکید داشته‌اند: انتظار اینجانب، اولاً: اهتمام جدّی به مأموریت‌های اساسی دستگاه قضاء در قانون اساسی است، یعنی گسترش عدالت، و احیای حقوق عامه، و تأمین آزادی‌های مشروع، و نظارت بر حسن اجرای قوانین، و پیشگیری از وقوع جرم، و نیز مبارزه‌ی قاطع با فساد؛ و ثانیاً: ادامه‌ی رویکرد تحولی و اجرای سند تحول موجود با اهتمام ویژه؛ و ثالثاً: گسترش فناوری‌های نوین و تضمین دستیابی آسان و رایگان مردم به خدمات قضایی؛ و رابعاً: گماردن نیرو‌های کارآمد و جهادی و فاضل و صالح در مسئولیت‌ها، و تربیت مدیران شایسته برای سطوح عالی و میانی قضایی و اداری؛ و خامساً: ارج نهادن به خدمات قضات پاکدامن و حفظ عزت و منزلت ایشان، و متقابلاً برخورد قاطع با معدود افراد متخلّف؛ و سادساً: ارتباط با متن مردم و حضور در میان آنان که دارای برکات بسیار است.
 
بصیرت و دانش حقوقی در ابعاد حوزوی و دانشگاهی، تجربه طولانی در دستگاه قضا و شناخت کامل از ساختار و نقاط قوت و ضعف این مجموعه بیانگر این خواهد بود که رییس جدید دستگاه قضا به عنوان رییسی عدالت خواه و جهادی مسیر تحول قضایی را ادامه دهد. به همین منظور در ادامه مختصری از زندگینامه و سوابق قضایی و اجرایی ریاست جدید قوه‌قضاییه را مرور خواهیم کرد.
 

زندگینامه ریاست جدید قوه‌قضاییه

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای متولد ۱۳۳۵ در روستای اژیه واقع در «بخش جلگه» از توابع اصفهان است. وی در این روستا در خانه‌ای که پدری کشاورز و مادری خانه‌دار با ۷ فرزند، ۴ دختر و ۳ پسر درآن زندگی می‌کردند. پدر غلامحسین محسنی اژه‌ای معروف به شیخ اسماعیل در کنار کشاورزی، فردی اهل مطالعه، آشنا با علوم اسلامی کتب و نشریات اسلامی و در ارتباط مداوم با روحانیون معتمد مردم، جزو فعالین مجالس مذهبی و اهل بیت (ع) و همچنین سخنران محافل و مجالس مذهبی بود. وی از پیش از انقلاب اسلامی از مقلدین امام خمینی (ره) محسوب می‌شد و در هشت سال دفاع مقدس به دفعات در جبهه‌های دفاع از میهن اسلامی نیز حضور داشت.
 
زندگی روستایی، از غلامحسین محسنی اژه‌ای شخصیتی فعال و پویا و متکی به نفس و در عین حال ساده و صمیمی می‌سازد؛ بطوری که چنین وجوهی از شخصیت وی، بعد‌ها در دوران عالی‌ترین مسئولیت‌های قضایی، در سادگی و بی‌پیرایگی او در مجالست با همکاران نمود می‌یابد و از یک مدیر عالی قضایی، چهره‌ای صمیمی، مردمی و رسانه‌ای می‌سازد که تبلور آن در مقام سخنگویی دستگاه قضایی و ارتباط و معاشرت با اهالی رسانه و طیف‌های مختلف از جمله دانشجویان متجلی می‌شود.
 
رییس جدید دستگاه قضا در حالی که دوران نوجوانی را سپری میکند در سن ۱۶ سالگی به تشویق پدر به تحصیل علوم دینی روی می‌آورد و در حوزه علمیه اصفهان به تحصیل مشغول می‌شود. غلامحسین محسنی اژه‌ای بعد از مدتی برای ادامه تحصیلات حوزوی به قم می‌رود و در مدرسه حقانی که یکی از پایگاه‌های مهم مبارزه با رژیم طاغوت و مورد توجه شهید بهشتی بوده است، به علم اندوزی می‌پردازد و در این مسیر با چهره‌های شاخص انقلاب از جمله معمار نظام قضایی انقلاب اسلامی، «شهید قدوسی» آشنا می‌شود.
 
حضور وی در کانون مبارزات روحانیت علیه رژیم سمتشاهی در دوران طلبگی ادامه دارد؛ به‎طوری‎که در زمان یکی از حملات رژیم ستمشاهی به مدرسه فیضیه در سال ۵۴، وی که طلبه‌ای جوان و انقلابی است، در این مدرسه حضور دارد و  در همین سال یک بار هم دستگیر می‌شود.
 

سوابق قضایی و اجرایی محسنی‌اژه‌ای

پس از پیروزی انقلاب اسلامی غلامحسین محسنی اژه‌ای در اواخر سال ۵۸ به توصیه و دعوت شهید قدوسی به تهران می‌آید و در دادگاه انقلاب اسلامی مشغول به کار می‌شود. اقدامات موثر و دقیق قضایی محسنی‌اژه‌ای در این سال‌ها باعث شد وی در سال ۶۴ به عنوان نماینده قوه‌قضاییه در وزارت اطلاعات معرفی شود که جایگاهی مهم و حساس محسوب می‌شود.
 
در روند فعالیت‌های قضایی، غلامحسین محسنی اژه‌ای پرونده‌های سنگین وپیچیده‌ای از صاحب منصبان و دانه درشت‌ها را پیگیری کرده که از آن جمله می‌توان به پرونده فاضل خداداد، غلامحسین کرباسچی و مهدی هاشمی اشاره کرد. رسیدگی و مدیریت به همه جوانب و اطراف پرونده‌ها در کنار توجه و تدبیر ویژه در مبانی حقوقی از ویژگی‌های رسیدگی‌های قضایی قاضی القضات کشور است.
 
محسنی اژه‌ای در دولت نهم به عنوان وزیر اطلاعات انجام وظیفه می‌کند که نهایتا پس از اختلاف نظر با رییس جمهور وقت بر سر موضوع اطاعت از ولایت و همچنین یکی از نزدیکان رییس جمهور، به این مسئولیت پایان داده می‌شود. سمت‌های مختلفی همچون مسئولیت دادسرای امور اقتصادی تهران، مسئولیت مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به جرایم کارکنان دولت، دادستان کل ویژه روحانیت، دادستان کل کشور، معاونت اول قوه‌قضاییه، سخنگوی دستگاه قضا و عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام در کارنامه رییس جدید قوه‌قضاییه دیده می‌شود.
 
گفتنی است رییس جدید قوه‌قضاییه سال‌ها به عنوان دادستان کل کشور و وزیر اطلاعات که مجتهد بودن لازمه داشتن مسئولیت در این مناصب است فعالیت داشته است. وی همچنین دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل نیز هست تا این دو درجه علمی از وی شخصیتی ویژه در علوم حوزوی و دانشگاهی بسازد. حجت‌الاسلام و المسلمین اژه‌ای از سال ۸۵ عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است.
 

نگاهی به مواضع رییس جدید قوه‌قضاییه

همچنین برای آشنایی بیشتر با افکار و اندیشه‌های رییس جدید قوه‌قضاییه به برخی از مواضع و اظهارات ایشان در سال‌های اخیر پیرامون موضوعات مختلف و مهم قضایی از جمله مقابله با فساد، حفظ حقوق متهمین و محکومین، کاهش جمعیت کیفری، علنی برگزار کردن دادگاه‌ها و... اشاره می‌کنیم.
 
در رابطه مبارزه با فساد باید بدون ملاحظه و تبعیض بود و اگر چنین نباشد کار رها می‌شود و جلو نخواهد رفت. اولویت اصلی قوه‌قضاییه گسترش چتر حمایتی از تولید است. استفاده از ظرفیت داوری، میانجی گری و صلح و سازش، یک مبنای کاملا عقلایی دارد و تجربه ثابت کرده آنچه از طریق صلح و سازش، داوری و میانجی گری انجام می‌شود آثار مثبت تری دارد. خیر و برکتی که ممکن است در این روش‌ها باشد، چه بسا در حکم قاضی نباشد.
 
سند تحول سندی نیست که قائم به شخص باشد، بلکه از افکار نیرو‌ها و عوامل مختلف سرچشمه گرفته و برای آینده و درازمدت در نظر گرفته شده است. هنر قوه‌قضاییه آن است که حق فرد و جامعه و محکوم له و محکوم علیه را جمع کند، اگر یک سویه حرکت کنیم امکان دارد حقی ضایع شود. به دنبال این هستیم که از ورود افراد به زندان‌ها جلوگیری کنیم و لازمه این کار این است که فرد مرتکب جرم نشود و اگر هم شد الزاما به زندان نرود.
 
حتماً باید با مفسدین داخل حکومت، قوه‌قضاییه، قوه مجریه و دستگاه‌های دیگر برخورد سخت‌تر و شدیدتری انجام شود. در نظام جمهوری اسلامی، باید کمترین میزان زندانی را داشته و بهترین زندانبان باشیم. اصل بر آن است که زندان برای زندانیان دانشگاه باشد. باید به خانواده زندانی توجه داشته باشیم؛ مخصوصا خانواده‌هایی که بی بضاعت هستند.
 
باید از ورود کسانی که ضرورتی ندارد به صورت موقت وارد زندان شوند، جلوگیری کنیم. یکی از تحولاتی که ما دنبال آن هستیم، اعتماد بیشتر به مردم و کمک گرفتن از مردم است. کسانی که می‌خواهند با فساد مبارزه کنند حتما باید پاک باشند. اگر گلوگاه‌ها و بستر‌ها را نشناختیم و با آن‌ها مبارزه نکردیم موفق نخواهیم شد.
 
به کسی که گاهی اوقات از روی یک گرفتاری دچار یک جرم و حسادت شده باید کمک کرد. من شخصاً از برگزاری دادگاه‌های علنی و انتشار عمومی تمامی مفاد و جزئیات این دادگاه‌ها، (به استثنای بخش‌هایی از دادگاه که حاوی مضامین مغایر با قانون اساسی است) دفاع می‌کنم. برگزاری علنی دادگاه‌ها و انتشار عمومی مفاد آن، مزایای زیادی دارد؛ از جمله آنکه در جامعه ایجاد بازدارندگی می‌کند و همچنین بر علم و اطلاع مردم نیز می‌افزاید؛ علاوه بر اینها، موجب اتخاذ مواضع و آرای متقن‌تر از سوی هیئت قضات در جریان جلسه محاکمه می‌شود.
 
باید زنجیره هوشمندسازی فرآیند‌ها و تحقق کامل دولت الکترونیک در تمام بخش‌ها و دستگاه‌های کشور تحقق یابد. زندانی در داخل زندان نباید مورد ظلم قرار بگیرد و نباید کسی حقوق او را در زندان را زیر پا بگذارد. کسانیکه مسئولیتی در حکومت دارند اگر تخلفی کردند باید آن‌ها را به اشد وجه مجازات کرد. برای کشف و پیگیری مسئله، موضوع نباید توجیه شود و به کار غیر شرعی نباید دست زد. حریم‌ها باید رعایت شود تا از مسیر‌هایی که صحیح و مشروع است، وارد شد و نه از هر طریقی که ممکن است.
 
اگر دستگاه قضایی حرمت وکالت، وکیل، کارشناسی و کارشناس را رعایت نکند به خود دستگاه قضایی لطمه می‌خورد. لازمه عدالت، مردمی بودن، قاطع بودن، ساده زیست بودن، بی تعارف بودن، مبارزه جدی با فساد کردن و از همه مهمتر خودسازی است. دادگاه‌هایی که علنی برگزار شود و قابل انتشار باشد، می‌تواند بازدارندگی داشته باشد.
 
بار‌ها گفته ام محاکمات باید علنی برگزار شود و پخش نیز بشود. این موضوع به نفع مردم، دستگاه قضایی و قاضی و در جا‌هایی حتما به نفع متهم است، چون علاوه بر قضاوت قاضی از سوی مردم نیز قضاوت می‌شود. هنگامی که قاضی در یک جلسه علنی قضاوت می‌کند از آنجایی که دیگران ناظر او هستند، در رسیدگی‌ها و صدور رای دقت بیشتری می‌کند؛ از طرفی این دادگاه‌ها فوق العاده بازدارندگی دارند.
 
من از طرفداران برگزاری دادگاه‌ها به صورت علنی و انتشار موارد مطرح شده در آن‌ها هستم. باید آزادی‌های مشروط، عفو و مرخصی مورد اهتمام بیشتری قرار گیرد و فرصت به محکومان واجد شرایط داده شود و این امر، دست قاضی و زندانبان را باز می‌کند. ضرورت دارد ترتیبی اتخاذ شود که به هیچ وجه زندانی در داخل زندان مور ظلم قرار نگیرد و حقوق آن‌ها زایل نشود.
 
من با بسیاری از اهالی رسانه دوست و رفیق هستم و به مناسبت‌های مختلف به یکدیگر پیامک می‌دهیم. چه بسا افرادی که همه مجازات نسبت به آن‌ها اعمال شود و شرایط اجتماعی‌شان در جامعه سخت شود؛ لذا در این خصوص پیش بینی شد تا فرصتی به اینگونه افراد داده شود تا به زندگی معمولی خود بازگردند و بتوانند برای جامعه مفید باشند.
 
کار را باید به جوانان سپرد و تجربیات را به آن‌ها انتقال بدهیم. بنده از خلاقیت و ابتکار جوانان استقبال می‌کنم. من اعتقاد دارم که اگر فردی شناخته شده است و همه او را می‌شناسند، وقتی دستگیر می‌شود، اگر رسانه‌ها درباره او سوالی کردند، باید پاسخ دهیم و مسخره است که ما بگوییم الف ب ج ح دستگیر شده یا نشده است. چون کسی که دستگیر شده است را همه می‌شناسند.
 
به قضات توصیه می‌کنم تا جایی که امکان دارد مجازات‌های جایگزین حبس را در احکام خود جایگزین کنند. شناسایی و برخورد با افراد متخلف داخل دستگاه قضا عیب نیست بلکه حسن است، چون موجب می‌شود بقیه افرادی که پاک هستند از سوءظن تبرئه شوند.  شکنجه شرعاً، قانوناً و اخلاقاً ممنوع است و اگر هر کسی چنین ادعایی داشته و یا بعد از این داشته باشد، حتما به فوریت رسیدگی می‌شود و با اشدّ وجه هم با آن برخورد خواهد شد.
 
گاه این طور تلقی می‌شود که اگر فردی می‌خواهد با مفسد اقتصادی برخورد کند، امنیت اقتصادی از بین می‌رود، در حالی که این مسأله برعکس است و اگر با مفسد اقتصادی برخورد کنیم، در واقع زمینه را برای رشد افراد صالح و کار صالح به وجود می‌آوریم.
 

پیام تبریک مقامات کشور به حجت‎‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای

در پی انتصاب حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای به عنوان رییس جدید دستگاه قضا از سوی رهبر معظم انقلاب مقامات کشور پیام تبریک صادر کردند.
 
در همین راستا حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رییس جمهور در پیامی، انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای را به ریاست قوه‌قضاییه تبریک گفت. در این پیام آمده است: انتصاب شایسته جنابعالی از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به سمت ریاست قوه‌قضاییه را که نشان دهنده، کارآمدی و تجارب مدیریتی ارزشمندتان به ویژه در عرصه فعالیت‌های قضایی است، تبریک و تهنیت می‌گویم.
 
در شروع گام دوم انقلاب اسلامی و در شرایط حساس کنونی که کشور با دشمنی قدرت‌های خودکامه و استکباری مواجه است و جنگ اقتصادی و روانی آنان با هدف ایجاد شکاف در صفوف ملت و همبستگی نظام و مردم، هر روز ابعاد تازه‌ای به خود می‌گیرد، نقش بی ‏بدیل قوه‌قضاییه در تقویت سرمایه اجتماعی، اعتماد عمومی و تعمیق ارزش‌های اسلامی اهمیت مضاعفی دارد.
 
امیدوارم با حسن تدبیر جناب‌عالی در رأس دستگاه قضائی، شاهد آثار و برکات فراوانی در زمینه گسترش عدالت اجتماعی بدور از هرگونه مسائل جناحی و حزبی، احقاق حقوق عمومی و شهروندی، اهتمام بیشتر در حفظ کرامت انسانی و ایجاد امنیت بیشتر برای فعالان اقتصادی و سرمایه گذاری در کشور باشیم.
 
آیت‌الله سیدابراهیم رییسی، رییس جمهور منتخب انتصاب حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای را به سمت ریاست قوه‌قضاییه تبریک گفت و آمادگی خود و دولت آینده را جهت همکاری و کمک به تحقق مأموریت‌های دستگاه قضایی اعلام داشت.
 
در متن پیام رییس جمهور منتخب آمده است: انتصاب شایسته جناب‌عالی از سوی رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی به سمت ریاست قوه‌قضاییه جمهوری اسلامی ایران، باتوجه به سوابق درخشان علمی، عملی و قضایی و داشتن روحیه انقلابی برای جنابعالی و نظام قضایی ایران اسلامی مبارک و مایه خیر و برکت است.
 
اینجانب ضمن تبریک اعتماد معظم‌له و انتخاب جنابعالی، به آن برادر عزیز، با تأکید بر لزوم تعامل و همکاری بیش از پیش قوای سه‌گانه در جهت پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران و خدمت‌رسانی به مردم این مرز و بوم، آمادگی خویش و دولت آینده را جهت همکاری و کمک به تحقق مأموریت‌های قوه‌قضاییه اعلام می‌دارم. توفیق بیش از پیش جنابعالی را در اجرای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی و استمرار، تحول و ارتقای قوه‌قضاییه از خداوند متعال خواستارم.
 
همچنین آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی، آیت الله آملی لاریجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، سرلشکر محمد باقری رییس کل ستاد نیرو‌های مسلح، امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش، دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین عبدالله حاجی صادقی نماینده، ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس محمدحسنی رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، پیروز حناچی شهردار تهران، حجت‌الاسلام و المسلمین «علی محمدی» نماینده، ولی فقیه در سپاه قدس، علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، سید پرویز فتاح رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی موحدی کرمانی رییس جامعه روحانیت مبارز، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش، علی لاریجانی، مهرداد بذرپاش رییس‌کل دیوان محاسبات، علی‌اکبر ولایتی مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری، محمدمخبر رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در پیام‌های جداگانه‌ای انتصاب حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای به عنوان رییس جدید دستگاه قضا از سوی رهبر معظم انقلاب مقامات کشور تبریک گفتند.
 

پیام تبریک مقامات قضایی کشور به رییس جدید دستگاه قضا

همچنین مقامات عالی قضایی در پی انتصاب حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای به عنوان رییس جدید دستگاه قضا از سوی رهبر معظم انقلاب پیام تبریک صادر کردند.
 
در همین زمینه حجت‎‌الاسلام‎والمسلمین سیداحمد مرتضوی‌مقدم ریس دیوان عالی کشور، حجت‌الاسلام‎والمسلمین درویشیان رییس سازمان بازرسی کل کشور حجت‌الاسلام‌والمسلمین منتظری، دادستان کل کشور، حجت‎الاسلام‎والمسلمین علی عبداللهی رییس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه‌قضاییه، حجت‎الاسلام‎والمسلمین محمد مصدق رییس دیوان عدالت اداری، ذبیح‌الله خداییان رییس سازمان ثبت اسناد و املاک، محمد مهدی حاج محمدی رییس سازمان زندان‌ها، عباس مسجدی آرانی رییس سازمان پزشکی قانونی کشور، حجت‎الاسلام‎والمسلمین بهرامی رییس سازمان قضایی، امین‌حسین رحیمی معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه‌قضاییه، محمدحسین فروزان‌مهر معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی قوه‌قضاییه، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین هادی صادقی، رییس مرکز توسعه حل اختلاف، حجت‎الاسلام‎والمسلمین حکمتعلی مظفری  معاون قضایی قوه‌قضاییه، حجت‎الاسلام‎والمسلمین محمد موحدی دادستان انتظامی قضات، فرید محسنی، رییس دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری، محمدجواد حشمتی رییس کل دادگستری استان تهران و روسای کل استان‌های کشور در پیام‌های جداگانه‌ای انتصاب حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای به عنوان رییس جدید دستگاه قضا از سوی رهبر معظم انقلاب مقامات کشور تبریک گفتند.
 

استقبال اصحاب رسانه و مطبوعات 

در پـــــی انتصاب حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای به عنوان رییس جدید دستگاه قضا از سوی رهبر معظم انقلاب،  اصحاب رسانه و مطبوعات واکنش نشان داده و این انتصاب را شایسته عنوان کردند.
 
در همین زمینه  حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی سرپرست موسسه اطلاعات در گفتگو با فارس، با اشاره انتصاب حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای به‌عنوان رییس دستگاه قضا از سوی رهبر معظم انقلاب، گفت: انتصاب حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به چند دلیل انتخاب مناسبی بود؛ یکی از دلایل آن اینکه مانند انتخاب آیت الله رئیسی که یکی از بهترین انتخاب‌ها بعد از شهادت شهید بهشتی بود، این انتصاب هم به همین دلیل می‌تواند مناسب باشد.
 
سرپرست موسسه اطلاعات اضافه کرد: علت مناسب بودن این انتخاب آن است که یکی از باسابقه‌ترین عناصر خدمتگزار در خود قوه‌قضاییه و از کسانی که سالیان متمادی و با تناسب اولیه، رشد کرده، ارتقا پیدا کرده، تجربه آموخته، آموزش دیده و آموزش دیده، به سمت رییس دستگاه قضا منصوب شده است. این‌ها عناصری هستند که برای احیای قوه‌قضاییه و فضای جدیدی که جامعه نیاز دارد، مناسب هستند.
 
وی بیان کرد: من مطمئن هستم که ایشان راه آیت الله رئیسی را که تحولی در قوه‌قضاییه ایجاد کرده بود و باعث امید جامعه شده بود جناب حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای هم با همان قاطعیت راه را ادامه خواهند داد و یکی از مناسبترین انتصاب‌هایی بود که انجام شد.
 
دعایی در خصوص کارنامه و سبقه حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای ابراز داشت: کارنامه حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای کارنامه تخصصی توأم با آگاهی‌هایی بوده که در هر زمینه‌ای که مسئولیت داشتند سعی کردند که دقیق و منضبط عمل کنند.
 
همچنین منصور مظفری، مدیر مسوول روزنامه «آفتاب یزد» در گفتگو با تسنیم درباره انتخاب حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای به ریاست قوه‌قضاییه گفت: حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای به مدت چهار دهه در قوه‌قضاییه و آشنایی وی با این حوزه، انتخابی ارزنده و ارزشمند از سوی مقام معظم رهبری محسوب می‌شود، زیرا عملکرد قاطع و مبارزه با فساد از سوی حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای به خوبی به اثبات رسیده و می‌تواند ادامه‌ای بر مسیر آیت‌الله رییسی در مبارزه با فساد باشد.
 
مدیر مسوول روزنامه آفتاب یزد در همین راستا ادامه داد: حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای توانست عملکرد موفقی را در مبارزه با فساد ارائه کند. انتخاب وی به عنوان رییس قوه‌قضاییه لرزه‌ا‌ی بر اندام مفسدین می‌اندازد.
 
مظفری تصریح کرد: صلابت و ایستادگی حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در برابر بسیاری مفسدان ادامه راه آیت‌الله رییسی خواهد بود و همانگونه که مردم مبارزه با فساد را در زمان آیت‌الله رییسی به صورت ملموس حس کردند در زمان ریاست حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای نیز آن را احساس خواهند کرد و این حرکتی ارزنده در راستای اجرای عدالت برای جامعه خواهد بود.  
 
وی تاکید کرد: حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای می‌تواند سطح اعتماد مردم به قوه‌قضاییه را ارتقا دهد و در راستای ارائه امید به جامعه گام‌هایی اساسی بردارد و ما نسبت به عملکرد وی در اجرای عدالت و مبارزه با فساد خوش‌بین هستیم.
 

واکنش برخی چهره‌ها به انتصاب رییس جدید دستگاه قضا

همچنین  چهره‌ها از انتصاب حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای به عنوان رییس جدید دستگاه قضا از سوی رهبر معظم انقلاب استقبال کردند.
 
در همین زمینه حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان گفت: تصور می‌کنم انتخاب رییس قوه، از افراد داخل قوه و از میان مدیرانی که در خود قوه سال‌ها تجربه داشتند، امر بسیار مبارکی است و محسنات و فوایدی که انتخاب از داخل قوه دارد، «و إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لا تُحْصُوها» است.
 
پناهیان ضمن تبریک به حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای، اضافه کرد: انتصاب ایشان از این جهت جای تبریک دارد که حتماً عملکردشان مفصلاً موردمطالعه و بررسی مقام معظم رهبری قرار گرفته است که به این نتیجه رسیده‌اند و الا طبیعتاً مسئولیت‌پذیری دشواری‌هایی به همراه دارد که آغاز دور جدیدی از رنج‌هایی است که یک مسئول باید تحمل کند.
 
پناهیان اظهار کرد: به حجت الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای از این‌جهت که این فرصت مجاهدت را پیدا کردند و همچنین فرصت جلب کردن اعتماد مقام معظم رهبری، باید تبریک گفت و باید به مجموعه قوه‌قضاییه هم تبریک گفت که برای دومین بار مسئولی انتخاب می‌شود که از درون قوه‌قضاییه است. وی خاطرنشان کرد: همان‌طور که درباره انتخاب آیت الله رئیسی شاهد موفقیت‌های فراوان بودیم که بخشی از آن ناشی از انتخاب رییس از داخل قوه بود، اینجا هم حتماً شاهد برکات فراوان انتخاب رییس از داخل قوه خواهیم بود.
 
پناهیان بیان کرد: حجت الاسلام و المسلمین  محسنی‌اژه‌ای را از زمان دادگاه آقای کرباسچی می‌شناسیم. ایشان یکی از مسئولین برجسته قضایی بوده‌اند و با جرئت و شهامت، آقای کرباسچی را به دلیل تخلفات در دادگاه محکوم کردند. برداشت ما از حجت الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای از سال‌ها قبل و از سال‌هایی که می‌شناسیم مبارزه با فساد بوده است. ایشان زمانی که در میان مسئولین مبارزه با فساد باب نبود و حتی ممکن بود چیز عجیبی جلوه کند، در این عرصه پیش‌قدم بودند.
 
این کارشناس دینی و سیاسی با بیان اینکه ایشان از قدیم در مسیر مبارزه با فساد و برقراری عدالت حرکت می‌کردند، افزود: تصور می‌کنم ایشان یک مسئول فساد ستیز، یک فرد زحمت‌کشیده و پرکار در قوه‌قضاییه است مدل پرکاری ایشان از همان مدل پرکاری است که مقام معظم رهبری در مورد آیت الله رئیسی فرمودند و تقدیر کردند. برای ایشان آرزوی موفقیت داریم و به آینده قوه‌قضاییه با ایشان خیلی خوش‌بین هستیم.
 
همچنین سید محمد حسینی، رییس دانشگاه مذاهب و  وزیر پیشین ارشاد در پیامی گفت: انتخاب قاضی بلند آوازه دهه هفتاد را به فال نیک می‌گیریم، شخصیتی مسلط به ادله حقوقی و فقهی که با محاکمه دانه درشتهایی، چون غلامحسین کرباسچی شهردار وقت تهران که در اوج قدرت و مستظهر به حمایت تمام عیار رییس جمهور وقت بود، متانت، قاطعیت و روحیه مبارزه با فساد را نشان داد و هر گاه پرونده دشوار و پیچیده‌ای در دستور کار قرار می‌گرفت مثل پرونده مهدی هاشمی جنایتکار که قائم مقام رهبری وقت، دربست از او حمایت می‌کرد این قاضی شجاع حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای بود که سینه سپر می‌کرد و فشار‌ها را بر جان می‌خرید تا نظام اسلامی را از آلودگی رهایی بخشد.
 
وی افزود:  حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای مراحل مختلف قضایی را با موفقیت طی کرده است از رسیدگی به جرائم کارکنان دولت تا دادستانی کل و معاون اولی قوه‌قضاییه و نیز سخنگویی قوه که رسانه‌ها  با بیانات قوی و مستدل ایشان به خوبی آشنا هستند. تنوع مسئولیت‌های حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای از جمله مسئولیت خطیر وزارت اطلاعات و عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام، نقطه قوت دیگری است که ایشان را امین امام خامنه‌ای و شایسته‌ترین فرد در جایگاه ریاست قوه‌قضاییه قرارداده است.
 
همچنین نعمت احمدی وکیل پایه یک دادگستری درباره انتصاب حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به عنوان رییس قوه‌قضاییه، اظهار کرد: این دومین انتخاب از درون دستگاه قضایی است و حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای از معماران دستگاه قضایی امروز است.
 
وی با بیان اینکه رییس جدید دستگاه قضا به موضوعات مورد اشاره رهبر معظم انقلاب در حکم ایشان باید متمرکز شود گفت: امیدوارم که حجت الاسلام والمسلمین اژه‌ای با توجه به شناخت به جامعه وکلا، نگاه غیر خودی به مجموعه وکلا را تعدیل کند.
 
این وکیل دادگستری بیان کرد: حجت الاسلام والمسلمین اژه‌ای جزو ساختار دستگاه قضایی است و اختیارات رییس قوه‌قضاییه مطابق با قانون اساسی اختیارات قابل توجهی دارد و باید لوایح قضایی متناسب تدوین شود.
 

حمایت بیش از هزار نفر از قضات و مدیران قضایی استان تهران 

در پی انتصاب حجت الاسلام والمسلمین، محسنی اژه‌ای به‎عنوان رییس جدید دستگاه قضایی از سوی رهبر معظم انقلاب، بیش از هزار نفر از قضات و مدیران قضایی دادسرا‌ها و دادگاه‌های استان تهران با انتشار بیانیه‌ای، ضمن تقدیر از حضرت آیت الله خامنه‌ای، حمایت خود از رییس جدید قوه‌قضاییه را اعلام کردند.
 
در بخشی از این بیانیه آمده است: از رهبر فرزانه، حکیم، انقلابی و عظیم الشأن انقلاب اسلامی و فرمانده معظم کل قوا حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای به خاطر حسن اعتماد و گرامی داشتن قوه‌قضاییه و الطاف کریمانه به شخصیت‌های عالم، فاضل و برجسته درون قوه‌قضاییه و انتخاب و انتصاب شخصیت اندیشمند و کارآمد و مردمی، عالم و مجاهد و وارسته انقلاب اسلامی حجت االسلام و المسلمین محسنی اژیه به سمت ریاست قوه‌قضاییه صمیمانه تقدیر و سپاسگزاریم و خدای عزوجل را بخاطر این انتصاب هوشمند، عالمانه و حکیمانه و سراسر عزتمند و پر افتخار شکرگزاریم و از درگاه ربوبیت سجده شکر به جا می‌آوریم.  
 
خدای متعال را به خاطر این نعمت عظیم ولایت و این حسن اعتماد و اطمینان به قوه‌قضاییه شکرگزاریم و برای رهبر عزیزتر از جانمان طول عمر با عزت و سعادت و سلامتی و سر افرازی بیشتر مسئلت داریم. بی شک با تلاش‌های شبانه روزی قضات سراسر کشور و کارکنان خدوم تحت مدیریت عالمانه، هوشمند و تجربیات گران سنگ و کم نظیر حجت‎السلام محسنی، قوه‌قضاییه دوره تکامل، تعالی و پیشرفت خود را جهت اجرای بیش از گذشته گسترش قسط و عدل و ارتقای حاکمیت قانون و مبارزه با فساد و احیاء حقوق عامه و آزادی‌های مشروع در خدمت به مردم عزیز طی خواهد کرد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *