رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ماجرای ادامه دار افزایش قیمت بلیت تئاتر/برخی از عوامل «زیر خاکی ۲» کرونا گرفتند!

17:14 - 09 تير 1400
کد خبر: ۷۳۷۶۲۵
نهمین روز از تیر ماه ۱۴۰۰ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به افزایش قیمت بلیت تئاتر اشاره کرد.

نهمین روز از تیر ماه ۱۴۰۰ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به افزایش قیمت بلیت تئاتر اشاره کرد.

نقی‌زاده: برخی از عوامل «زیر خاکی ۲» کرونا گرفتند

بازیگر سریال «زیر خاکی» گفت: طی چند ماه اخیر برخی از عوامل پشت صحنه مجموعه «زیر خاکی» به کرونا مبتلا شدند و من به این علت که قبلا کرونا گرفته بودم از آنها نگرفتم.

اصغر نقی‌زاده در گفت‎وگو با پیرامون آخرین فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری گفت: از دهم فروردین که بازی من در مجموعه «زیر خاکی ۲» تمام شد فعالیت دیگری نداشتم. در این میان مستندی به نام «اصغر آقا، آکتور سینما» را دارم که  پسرم درباره فعالیت‌های من در بازیگری ساخته است.

وی درباره بازخورد‌های سریال «زیر خاکی ۲» بیان کرد: سریال «زیر خاکی ۲»، اما سریالی بود که دیده شد و جزو سریال‌های پر مخاطب تلویزیون بود به همین خاطر از آن بازخورد‌های خیلی خوبی گرفتم، برای مردم قسمت‌های خانوادگی سریال «زیر خاکی ۲» جذاب‌تر بود. داستان قاچاچی‌ها و ... برای پیشبرد قصه و داستان بود و مردم طبیعتا اتفاقات خانوادگی را بیشتر دوست داشتند. این دو همچون دو ریل موازی بودند که در کنار هم مجموعه «زیر خاکی ۲» را پیش می‌بردند.

وی در همین راستا اظهار کرد: به هر حال من، چون در سینما و تلویزیون فعالیت داشتم نگاهم با مخاطب عام فرق می‌کند. کار من بازیگری است و میزانسن، کارگردانی، طراحی صحنه و لباس، فیلمنامه و ... هم را در نظر می‌گیرم بنابرای معتقدم جلیل سامان فیلمنامه خوبی نوشت و دقت و حساسیت بالایی در کار داشت. فراهم کردن آن همه امکانات هم کار بسیار سختی بود که همه عوامل برای آن زحمت کشیدند. به نظرم خمیرمایه فیلم‌های خوب، فیلمنامه یک اثر است که «زیر خاکی ۲» واجد این خصوصیت بود.

***ادامه ساخت «زیر خاکی» هنوز معلوم نیست

بازیگر سریال «بچه‌های هور» با اشاره به مبهم بودن ساخت فصل سوم «زیر خاکی ۲» اظهار داشت: ساخت ادامه «زیر خاکی» بستگی به نظر مسئولین صدا و سیما دارد. در دنیا رسم برای این است که وقتی قرار است سریالی ادامه پیدا کند؛ با بازیگران مجموعه قرارداد می‌بندند و ماهیانه دستمزد می‎دهند و لوکیشن مربوط به سریال را می‌خرند یا اجاره می‌کنند و کلا همه چیز را در اختیار خودشان می‌گیرند.  اما چون در پروژه‌های ما همه چیز کوتاه مدت است این اتفاق نمی‌افتد. مثلا «زیر خاکی ۱» را بازی کردم و پس از آن هیچ خبری از فصل دوم نبود اما یک دفعه با من تماس گرفتند برای فصل دوم از من درخواست همکاری کردند این در حالی بود که من اصلا تصور نمی‌کردم قرار است این مجموعه فصل دومی هم داشته باشد و یا من در ادامه آن هم نقش دارم یا نه، به همین ترتیب در حال حاضر هم نمی‌دانم که آیا قرار است فصل سوم «زیر خاکی» ساخته شود یا خیر. اما خبر دارم خانه‌هایی که جزو لوکیشن اصلی بوده تحویل صاحبانش داده شده است.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

افزایش قیمت بلیت تئاتر و حذف این کالای فرهنگی هنری از سبد خانواده

به گفته بسیاری از اهالی تئاتر در این دو سال هیچگونه حمایتی از سوی مرکز هنر‌های نمایشی نسبت به گروه‌های تئاتر به ویژه تئاتر‌های دانشجویی صورت نگرفته، این نهاد که متولی امور نمایشی در کشور است، صرفا به برگزاری جشنواره‌ها اکتفا کرده ، اهالی تئاتر معتقدند مسئولان فرهنگی باید کاری کنند که بلیت تئاتر جزو سبد یک خانوار قرار بگیرد.

بدون شک یکی از بزرگترین مشکلاتی که همیشه گروه‌های تئاتری با آن دست و پنجه نرم می‌کنند افزایش نجومی قیمت اجاره بهای سالن‌های نمایشی خصوصی است از این سو اما هیچگاه نمی‌توان به ساز و کار و چگونگی واگذاری سالن‌های دولتی به گروه‌‌های محدود نمایشی پی برد، شاید یکی از دلایل اصلی آن اعمال سلایق توسط مدیران متعدد است که ناشی از تغییر مدیریت‌های پی دی پی است. اجاره بالای سالن‌های نمایش و نوسان قیمت این اجاره‌بها برای سالن‌های نمایشی با شیوع کرونا وضعیت نامطلوب‌تری ایجاد کرده، که قطعا افزایش قیمت بلیت تئاتر برگزفته از همین موضوع است.

مقصر این گرانی اما گروه‌های تئاتری نیستند، چراکه بسیاری از افرادی که تنها از این طریق زندگی خود را می‌چرخانند در یک سال و نیم گذشته بیکار و خانه‌نشین شده‌اند و حالا برای روی صحنه بردن نمایش خود باید هزینه‌های بالاتری را متحمل شوند. این افراد که در این رشته تحصیل کرده و به اصطلاح مرسوم خاک صحنه خورده‌اند تا نمایش خود را بر روی صحنه ببرند با بالارفتن مبلغ اجاره بها بواسطه اجرای آثار خود، ناچار تن به گران‌تر شدن بلیت می‌دهند.

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مشاهده آخرین اخبار تئاتر طی هفته جاری اینجا کلیک کنید

 بدیهی است ضرر این اتفاق دوسویه است و در کل به ضرر هنر تئاتر است در این رابطه بهرام بهبهانی نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر می‌گوید: چرا هنری که نیاز یک جامعه و هنر فرهیختگان است، باید انقدر گران باشد، انگار مسئولان فرهنگی خودشان را کنار کشیده و یکسری سالن خصوصی در اختیار تئاتری‌ها قرار داده‌اند تا هر گروهی که پول داشت بتواند نمایش خود را روی صحنه ببرد،

*اما سوال اینجاست یک دانشجوی تئاتر چطور شبی ۲ تا ۳ میلیون هزینه اجاره سالن می‌تواند بپردازد در این صورت مجبور است که قیمت بلیت‌ها را بالا ببرد و در پی همین موضوع تماشاچی نیز با دیدن افزایش قیمت بلیط از تماشای تئاتر منصرف و در نتیجه چرخه اقتصاد در تئاتر متوقف می‌شود.

به گفته بسیاری از اهالی تئاتر در این دو سال هیچگونه حمایتی از سوی مرکز هنر‌های نمایشی نسبت به گروه‌های تئاتر به ویژه تئاتر‌های دانشجویی صورت نگرفته، این نهاد که متولی امور نمایشی در کشور است، صرفا به برگزاری جشنواره‌ها اکتفا کرده ، اهالی تئاتر معتقدند مسئولان فرهنگی باید کاری کنند که بلیت تئاتر جزو سبد یک خانوار قرار بگیرد. 

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

آینده عرصه ادبیات همچنان در گرو کاغذ دولتی/صف طولانی کتاب‌‌های در انتظار چاپ

یک نویسنده کتاب گفت: بزرگترین و مهمترین چالش کمبود و گرانی قیمت کاغذ در حوزه نشر است گفت‌وگو‌های من با ناشران بزرگ مانند انتشارات امیرکبیر نشان می‌دهد که کتاب‌های ارزنده وجود دارند که در نوبت چاپ قرار گرفته‌اند، ولی به دلیل عدم وجود شرایط و کاغذ کافی هنوز منتشر نشده اند.

حسین گلدوست در گفت‌وگو با پیرامون تاثیر تسهیلات و در نظر گرفته شده و تعرفه فرهنگی برای حوزه نشر گفت: صنعت نشر به خاطر چالش‌های متعدد خصوصا در حوزه اقتصادی با بحران‌های بزرگی روبرو شده و هر چه زمان می‌گذرد مشکلات  بیشتر می‌شود چنانچه تسهیلات خصوصا ارائه کاغذ دولتی انجام شود شاهد بهبود شرایط نشر خواهیم بود.

وی در همین راستا ادامه داد: بزرگترین و مهمترین چالش کمبود و گرانی قیمت کاغذ در حوزه نشر است گفت‌وگو‌های من با ناشران بزرگ مانند انتشارات امیرکبیر نشان می‌دهد که کتاب‌های ارزنده وجود دارند که در نوبت چاپ قرار گرفته‌اند، ولی به دلیل عدم وجود شرایط و کاغذ کافی هنوز منتشر نشده اند.

***ضرورت تزریق کاغذ به ناشران

گلدوست در همین راستا ابراز کرد: تزریق کاغذ به ناشران می‌تواند آنان را برای مدتی پابرجا نگهدارد و جانی دوبار به حوزه نشر دهد، اما باید در نظر داشته باشیم که ارائه کاغذ دولتی نیز برای مدتی تاثیرگذار خواهد بود به عبارت دیگر همانند یک چسب زخم عمل خواهد کرد و برای حل مشکل اصلی باید تدابیر راه گشا در نظر داشت. وجود کارخانه‌های کاغذ سازی و استفاده از ظرفیت‌های آنان قیمت این کالای استراتژیک را در بازار نشر تخت تاثیر قرار داده و در عین حال پشتوانه‌ای برای تامین کاغذ داخلی محسوب می‌شود.

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنید

وی با اشاره به بازار عرضه و تقاضا تاکید کرد: تا زمانی که بازار عرضه و تقاضا برای کتاب در حالت تعادل قرار نگیرد ما شاهد نوسانات قیمت کاغذ و حتی در برخی موارد کمبود این کالا در عرصه نشر خواهیم بود لذا لزوم توجه به فراهم کردن فضای مناسب جهت تولید و تامین کاغذ مورد نیاز فرهنگ و نشر امری مهم بشمار می‌رود. صنعت نشر برای تولید فرهنگ و کتاب نیازمند فعالیت امن بدور از هر گونه نوسان کاغذ در بازار است.

***لزوم ثبات قیمت کاغذ

این پژوهشگر پیرامون قیمت مواد اولیه در بازار بیان کرد: نشر از جمله صنعت‌هایی است که ثبات قیمت مواد اولیه آن در بازار نقش مهمی را بازی می‌کند آسودگی خیال ناشر در سرمایه گذاری و اطمینان از بازگشت سرمایه زمینه را برای فعالیت‌های فرهنگی باز خواهد کرد. ابعاد آرامش در حوزه نشر چرخه فعالیت در این صنعت را به گردش وادار می‌کند در این میان نویسنده نیز با طیب خاطر بیشتری اقدام به فعالیت و پژوهش کرده در نتیجه کتاب‌هایی که منتشر می‌شود از کیفیت بهتری بر خوردار خواهند بود.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

رضا فیاضی: ۴ سریال بازی کردم ولی تهیه‌کنندگان هنوز دستمزدم را نداده‌اند

بازیگر سریال «جزر و مد» گفت: شاید باورتان نشود در این مدت چهار کاری که قرارداد بستم و در این شرایط سخت بازی کردم هیچ پولی به بنده پرداخت نکردند. یکی از آن‌ها همین مجموعه «خوش برگ» است که متاسفانه تهیه‌کننده هنوز دستمزدی نداده است.

رضا فیاضی در گفت‌وگو با پیرامون آخرین فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری گفت: بازی من در سریال «جزر و مد» به کارگردانی علی عبدالعلی‌زاده به تازگی به پایان رسیده است. قصه این مجموعه متناسب با فضای جنوب کشور بوده و عمده داستان در جنوب کشور می‌گذرد.  قصه سریال «جزر و مد» درباره آدمی با نام لطیف که اصالتا جنوبی و با زن و بچه خود در تهران زندگی می‌کند که در میان داستان سر او را کلاه می‌گذارند و خانه او را می‌گیرند و وی به ناچار به اهواز و به خانه پدری خود بر می‌گردد تا دوباره به زندگی خود سر و سامان بدهد.

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مشاهده آخرین خبرها از معاونت سیما اینجا کلیک کنید

وی در همین راستا افزود: ژانر این سریال اجتماعی است و خیلی خوب نوشته شده و فکر می‌کنم در اجرا هم خوب از آب درآمده باشد. به نظرم در زمان پخش مردم با این سریال که چهره‌های نام‌آشنایی هم در آن بازی دارند مورد توجه مردم ما قرار بگیرد. به جز سریال «جزر و مد»، در «اسپینجر» یا «ایران ۱۵۰۰» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی علیرضا کریم‌زاده هم بازی کرده‌ام و همچنین سریال «دادزن» به تهیه‌کنندگی محمد شهبازی و کارگردانی سیامک خواجه‌وند را در دست دارم که قرار است پخش آن از رسانه ملی آغاز شود.

فیاضی با اشاره به مجموعه «خوش برگ» که از شبکه امید در حال پخش است بیان کرد: اما یک مجموعه در حال پخش از شبکه امید هم دارم با نام «خوش برگ» که برنامه‌ای با موضوع معرفی کتاب است. این مجموعه هم قصه خوبی دارد و هم جذابیت تصویری. متاسفانه تعداد مخاطبان این مجموعه پایین هستند و برای آن تبلیغی نشده و کسی نمی‌بینند.

این بازیگر پیشکسوت تلویزیون با اشاره به آثار ماندگار تلویزیون در درهه های اخیر ابراز کرد: قبلا دو الی سه شبکه تلویزیونی داشتیم که سریال‌های خاطره‌انگیزی از آنها پخش می‌شد، آثار همچون «قصه‌های تا‌به‌تا»، «کلاه قرمزی و پسر خاله» نمونه‌هایی از این برنامه‌ها هستند که هم دیده می‌شدند و هم خاطره‌انگیزند. ما برای مجموعه «خوش برگ» خیلی زحمت کشیدیم و در حال پخش هم هست، ولی دیده نمی‎شود و مخاطبان از پخش آن بی‌اطلاع هستند و امیدوارم مخاطبان این برنامه را ببینند.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

انتهای پسام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *