روحانی: فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا صلح آمیز است

11:28 - 09 تير 1400
کد خبر: ۷۳۷۳۵۷
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما هیچ گاه دنبال سلاح کشتار جمعی نبوده ایم و فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا صلح آمیز است، گفت: تهمت‌ها علیه ایران بی اساس و بی دلیل است و برجام سندی است که نشان می‌دهد ایران دنبال سلاح هسته‌ای نیست.

- حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی امروز در جلسه هیئت وزیران اظهارکرد: تیرماه سال ۱۳۶۰، جزو روز‌های سخت و طاقت فرسا در تاریخ انقلاب بود که در این روز‌ها، جنایت متجاوزان علیه نظام و انقلاب اتفاق افتاد.

وی افزود: در هفتم تیرماه سال ۱۳۶۰ بود که دشمنان توطئه بزرگی را علیه کشور طراحی و به وسیله دست نشاندگان شان یعنی منافقان در مقر حزب جمهوری اسلامی، جایی که معمولاً تعداد زیادی از نمایندگان مجلس، وزرا و مسئولین قوه قضاییه حضور داشتند، اجرا کردند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: معمولاً مسئولان نظام در روز‌های یکشنبه غروب در مقر حزب جمهوری اسلامی جمع می‌شدند و بحث می‌کردند و مخصوصاً در آن جلسه، راجع به انتخاب رئیس جمهور آینده بحث‌هایی می‌خواست انجام شود.

روحانی تاکید کرد: آنها با این توطئه بزرگ علیه بزرگان این نظام می‌خواستند خسارت بزرگی را به نظام وارد کنند. برخی از اعضا در آن شب به دلایل مختلفی در جلسه حضور نداشتند؛ چنانچه  ششم تیرماه مقام معظم رهبری در مسجد ابوذر مشغول به اقامه نماز بود که مورد سوء قصد قرار گرفت و ایشان در بیمارستان بستری شد و برخی به عیادت ایشان رفته بودند و برخی هم آمده بودند جلوی در ورودی ایستاده بودند که با انفجار مواجه شدند؛ در حالی که اگر زودتر آمده بودند آن‌ها هم شهید شده بودند. 

وی با بیان اینکه حادثه هفتم تیر توطئه جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران بود، خاطرنشان کرد: کشور‌های غربی در این توطئه دست داشتند و می‌خواستند توسط منافقین به عنوان مزدوران خود، نقشه هایشان را اجرایی کنند. 

روحانی تاکید کرد:آنها ظاهراً با این انفجار می‌خواستند مجلس ایران از اکثریت بیفتد و دولت از کار بیفتد و قوه قضاییه نیز با مشکلات بزرگی مواجه شود، رئیس قوه قضائیه و رئیس دیوان عالی کشور نیز که شهید بهشتی بود از دست برود و بنابراین کشور به هم بریزد و آن‌ها بتوانند با شورش در داخل کشور، نظام را از بین ببرند و  به جمهوری اسلامی ایران پایان بدهند. 

رئیس جمهور گفت: خوشبختانه دو عامل در بر هم زدن این توطئه بسیار مهم بود، یکی وجود امام راحل، تصمیمات، بیانات، روحیه بخشی، قدرت فکری و نفوذ معنوی او بود.

وی عنوان کرد:  وقتی امام زنده بود و در بین مردم حضور داشت، در حال هر مشکل و فاجعه‌ای به یک صورتی قابل حل بود . امام به خوبی آن روز‌ها را مدیریت کرد و از این شهدا و بزرگان تجلیل کرد و از شهید بهشتی به عنوان یک ملت یاد کرد.

روحانی با بیان اینکه شهید بهشتی مظلوم بزرگ تاریخ انقلاب اسلامی است، گفت: شهید بهشتی آنقدر مظلوم بود که حتی در جلسات خصوصی نمی‌شد از او تعریف و دفاع کرد. جو را چنان مسموم کرده بودند که هیچکس توان نداشت از او صحبت و یا دفاع کندف اگر هم کسی می خواست دفاع کند همه به او حمله می‌کردند که چرا می‌خواهید از دکتر بهشتی دفاع کنید. 

رئیس جمهور گفت: شهید بهشتی از دهه ۳۰ به دنبال تربیت نیرو‌های انقلابی بود و در میان جوانانی که علوم جدید را در دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها خوانده بودند و همچنین در حوزه‌های علمیه قم این افراد را جستجو می‌کرد.

وی افزود: شهید بهشتی از سال ۱۳۴۰ مدرسه‌ای را سرپرستی کرد که در آن علوم جدید و قدیم با هم تدریس می‌شد و هر چند ماه یکبار، امتحان کتبی و شفاهی گرفته می‌شد و پایان سال هم کارنامه می‌دادند، این رویه عمول نبود و ایشان در سال ۴۰ این کار را در مدرسه علوی قم انجام داد که در سال‌های اخیر تجدید بنا شده است. بهشتی جوانان بسیار زیادی را تربیت کرده و به دانشگاه‌های خارج و داخل فرستاد.
 
روحانی گفت: در هفته قوه قضاییه از قضات شریف و همه مسئولان قوه قضاییه و تلاش‌هایی که انجام می‌کنند، تجلیل می‌کنیم، امیدواریم قوه قضاییه ما با علم، دانش، دقت و در نظر گرفتن احکام الهی و قانون و با بی طرفی کامل و بدون وابستگی به احزاب و گروه‌ها به کار خود ادامه دهند.

وی تصریح کرد: آن چیزی که می‌تواند قوه قضاییه را درهم بشکندو نابود کند، وابستگی حزبی و جناحی است که انشاالله این قوه ازین عامل دور باشد.

رئیس جمهور عنوان کرد: اگر قوه قضاییه ما قوی باشد و همه مردم به آن اعتماد داشته باشند، ملجایی است که همه مردم به آن پناه می‌برند و هرکسی ظلمی ببیند، برای تظلم خواهی به این قوه می‌رود و می‌داند که در پایان یک دادگاه و قاضی هست که به داد او خواهد رسید.

وی تصریح کرد: البته باید امکانات لازم را برای قضات فراهم کنیم، یعنی حکم قاضی یک مقداری وابسته به گزارشاتی است که ضابطین قوه قضایی آماده می‌کنند، و هر چند قاضی بخواهد از آن گزارشات فرار بکند، چاره‌ای ندارد و زمان محدودی برای بررسی آن دارد.

روحانی تصریح کرد: گزارش پایه ثابت پرونده است و بعد هم گزارشاتی که کارشناسان در رده‌های مختلف پزشکی قانونی، پلیس و یا کارشناسان اقتصادی باشند و یا از بخش دولتی و ابانک مرکزی می‌دهند، در حکم قاضی بسیار مهم است.

وی تاکید کرد: برای ما مهم است که جمهوری اسلامی ایران از یک قوه قضاییه برخوردار باشد که شهید بهشتی آن را بنا گذاشت.
 
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در یک گزارش تحلیلی کامل همه این موارد محاسبه و مشخص شده است که اگر تحریم و جنگ اقتصادی و کرونا نبود شرایط اقتصادی کشور بسیار بهتر از امروز بود که این گزارش باید منتشر و در اختیار مردم قرار گیرد.

 روحانی گفت: براساس این تحلیل اگر دو ویروس ترامپ و کرونا نبود، امروز رشد اقتصادی بدون نفت کشور ۴.۱ درصد و رشد اقتصادی با نفت ۳.۸ درصد بود، تورم امروز ۱۱.۵ درصد، نرخ دلار زیر ۵ هزار تومان، رشد سرمایه گذاری ۴.۷ درصد بود و حجم تولید ناخالص کشور ۲۲ درصد بیشتر از آن چیزی می‌بودکه امروز شاهد آن هستیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه این دولت برای رفع مشکلات کشور و مقابله با جنگ اقتصادی و کرونا از هیچ تلاش فروگذاری نکرده است، گفت: دولت دوازدهم در مسیر اجرای برجام و لغو تحریم‌ها هیچ تسامحی روا نداشته و از همه فرصت ها، ساعت‌ها و دقیقه‌ها استفاده کرده است.

 روحانی با بیان اینکه دولت جدید آمریکا در تبلیغات انتخاباتی خود بار‌ها اقدامات ترامپ در خروج از برجام را اشتباه دانسته و بر بی فایده بودن تحریم‌ها علیه ایران اذعان کرده بود، اما جنایت و تروریسم اقتصادی ترامپ علیه ایران همچنان ادامه دارد، گفت: اگر بایدن در اجرای برجام ذره‌ای تسامح کند به رای مردم آمریکا خیانت کرده است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما هیچ گاه دنبال سلاح کشتار جمعی نبوده ایم و فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا صلح آمیز است، گفت: تهمت‌ها علیه ایران بی اساس و بی دلیل است و برجام سندی است که نشان می‌دهد ایران دنبال سلاح هسته‌ای نیست.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *