تحول اجتماعی با تحول در نظام تعلیم و تربیت حاصل می شود

16:06 - 06 تير 1400
کد خبر: ۷۳۶۶۱۰
وزیر آموزش‌وپرورش گفت: تحول اجتماعی، مرهون تحول نهادهاست و تحول نهاد‌ها به تحول در نظام تعلیم و تربیت بستگی دارد.
-به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، محسن حاجی میرزایی، در آیین افتتاحیه کشوری فعالیت‌های تابستانی دانش آموزان سال ۱۴۰۰ که با حضور سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از مسئولان معاونت پرورشی و فرهنگی در ساختمان شهید رجایی و به‌صورت ویدئو کنفرانس و شبکه آموزشی دانش آموزان (شاد) برگزار شد؛ اظهار کرد: تمام جوامع اهدافی دارند که برای تحقق آن اهداف، همواره تلاش می‌کنند. مهم‌ترین مرحله در این تلاش، رمزگشایی از مسیر‌هایی است که می‌تواند در تحقق اهداف جامعه به ما کمک کند و همین مسیر‌ها می‌تواند به‌عنوان نقطه عزیمت و تحول در ارتقای کشور باشد.

حاجی میرزایی با اشاره به این‌که لازم است بر شناخت و آگاهی از نقطه عزیمت و تحول، برای پیشرفت در یک جامعه و رسیدن به اهداف، تأمل و تفکر کنیم، افزود: مطمئناً در مسیر تحقق اهداف، نتوانستیم برخی از اهداف را آن‌چنان‌که انتظار داشتیم، محقق کرده و به نتیجه برسانیم، در این صورت باید به نقطه عزیمت و ابتدای مسیر حرکت به‌سوی هدف بازگردیم و در آن تأمل‌کنیم.

وزیر آموزش‌وپرورش، تصریح کرد: تحول اجتماعی، مرهون تحول نهادهاست و تحول نهاد‌ها به تحول در نظام تعلیم و تربیت بستگی دارد و امروزه این مسئله به یک باور عمومی در جهان و جوامع پیشرفته دنیا تبدیل‌شده است.

وی با اشاره به این‌که برای جوامع مختلف، ثروت بالقوه و مخفی در انسان‌ها، به‌مراتب بیشتر از تمام ثروت‌های دیگر موجود در جامعه است؛ گفت: اگرچه در تجلیات تمدن، در دنیای جدید، بتوانیم به دستاورد‌های گسترده‌ای در زمینه‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی برسیم که موجب تحقق برخی از اهداف شود، ولی با اطمینان می‌گویم که تنها راه پیشرفت این دستاوردها، تربیت انسان‌های توانمند و متفکر برای مراقبت و نگهداری از اهداف محقق شده است.

حاجی میرزایی با اشاره به این‌که تعهد یک جامعه به پیشرفت و تعالی، به میزان تعهد آن جامعه به استعداد‌های انسان‌ها، بستگی دارد؛ تصریح کرد: فرصت زندگی، فرصت کم‌نظیری است که با تعلیم و تربیت صحیح در این فرصت کوتاه، افراد می‌توانند به انسان‌هایی هویت یافته، باشخصیت پرورش‌یافته و صاحب فرهنگ و تمدن تبدیل شوند و همه این‌ها مرهون یادگیری است. یادگیری از بدو تولد آغاز می‌شود و به‌تدریج غنی‌تر و عمیق‌تر می‌شود و کیفیت یادگیری در افراد، کیفیت زندگی آن‌ها را تشکیل می‌دهد.

وزیر آموزش‌وپرورش با تأکید بر این‌که برای یادگیری مؤثرتر باید از مسیر آگاهی، پرورش یابیم؛ گفت: مهم‌ترین دوره یادگیری در زندگی هر فرد، فرصت تحصیل در دوران مدرسه، است، زیرا در این دوره افراد بیشترین قّوت و توانمندی را برای یادگیری ماندگار و مؤثر دارند و باید توجه داشته باشیم که تفاوت اساسی بین یادگیری در دوره تحصیل و یادگیری در دوران فراغت از تحصیل وجود دارد.

حاجی میرزایی نقش یادگیری در اوقات فراغت دانش آموزان را بسیار بالا دانست و گفت: در میان سال‌های تحصیلی ایام فراغتی، نظیر ایام تابستان، وجود دارد. ازآنجاکه برای اغلب دانش آموزان، یادگیری در این ایام با علایق دانش‌آموز همراه است، یادگیری اوقات فراغت در سال‌های تحصیل از اهمیت بالایی برخوردار است که می‌تواند برای دانش‌آموز نشاط‌آور بوده و در ارتقای روابط اجتماعی و مسئولیت‌پذیری آن‌ها نقش بزرگی داشته باشد.

وی با اشاره به شعار اوقات فراغت دانش‌آموزی در تابستان ۱۴۰۰، بیان کرد: شعار امسال پایگاه‌های تابستانی اوقات فراغت «هر دانش‌آموز یک نقش اجتماعی» و «هر دانش‌آموز یک مهارت» است که تلاش در تحقق این شعار، کمک بزرگی به پرورش ذهن و شخصیت اجتماعی دانش‌آموز خواهد کرد.

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: مصمم هستیم تا در تابستان ۱۴۰۰، در قالب ۳۰ هزار پایگاه تابستانی اوقات فراغت که در سراسر کشور، فراهم کرده‌ایم، بین ساحت‌های تربیتی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و تربیت دانش آموزان در استفاده بهینه از اوقات فراغت پیش رو، پیوندی محکم برقرار کنیم تا به رشد متوازن‌تری در تربیت افراد برسیم.
 
وی ادامه داد: در این مسیر شبکه آموزشی دانش‌آموز (شاد)، توانسته با ایجاد ده‌ها هزار کانال فرهنگی، اجتماعی و مهارتی، سهم بزرگی از تربیت دانش‌آموزی را بر عهده بگیرد و لازم است با ارتباط بیشتر بین نهاد‌های مختلف متصدی، بتوانیم فضا‌های مناسب‌تر و سازگارتر با علایق دانش آموزان را فراهم کنیم.
 
بیشتر بخوانید:
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *