«عمر البشیر» به دیوان بین المللی کیفری تحویل داده می‎شود

15:12 - 06 تير 1400
کد خبر: ۷۳۶۵۶۷
دولت سودان، عمر البشیر را برای رسیدگی به اتهامات جنایت جنگی، نسل کشی و جنایت علیه بشریت به دیوان بین المللی کیفری تحویل می‌دهد.

یک مقام دولتی سودان می‎گوید این کشور، «عمر البشیر»، رئیس جمهور پیشین و تعدادی از اعضای دولت وی را برای محاکمه به دیوان بین المللی کیفری، تحویل خواهد داد.

به گزارش پایگاه «البوابه»، «بثینه دینار»، وزیر امور فدرال سودان، می‎گوید «دولت تصمیم گرفته تا عمر البشیر و دیگر همدستان مجرم وی را به دیوان بین المللی کیفری تحویل بدهد.»

بر اساس اعلام این مقام دولتی سودان، پس از پایان محاکمه «عمر البشیر» در دادگاه محلی به اتهام فساد، وی به دیوان بین المللی تحویل داده خواهد شد.

«عمر البشیر» و ۳ نفر از مقام‎های دولت سابق وی از سوی دیوان بین المللی کیفری (لاهه) به جنایت جنگی، نسل کشی و جنایت علیه بشریت متهم هستند.

«البشیر» پس از ۳۰ سال حضور در قدرت، سال ۲۰۱۹ با یک کودتا از قدرت کنار رفت؛ وی در پی یک کودتای نظامی در سال ۱۹۸۹ به قدرت رسیده بود.

پیش از این دولت جدید سودان متعهد شده بود که «عمر البشیر» را به دیوان بین المللی کیفری تحویل دهد تا این دادگاه به اتهام نسل کشی وی در پی منازعه «دارفور» که سبب کشته شدن ۳۰۰ هزار نفر و آوارگی میلیون‌ها نفر شد، رسیدگی کند.

ارتش سودان در کودتای ۳۰ ژوئن ۱۹۸۹ (۹ تیر ۱۳۶۸) پس از دستگیری سران سیاسی، تصرف پارلمان و دیگر ارگان‌های دولتی، فرودگاه‌ها و رادیوی ملی، «البشیر» را تا ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ (۲۲ فروردین ۱۳۹۸) در قدرت نگه داشت.


برچسب ها: سودان عمر البشیر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *