لزوم تعامل آحاد مردم و نخبگان استان کردستان برای ارتقاء سند تحول قضایی

14:02 - 06 تير 1400
کد خبر: ۷۳۶۵۴۴
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان کردستان بر لزوم تعامل و هم افزایی آحاد مردم و نخبگان استان کردستان برای ارتقاء سند تحول قضایی تاکید کرد.

- حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی، رئیس کل دادگستری استان کردستان صبح امروز در نشست هم اندیشی با علماء، حقوقدانان، اساتید دانشگاه و نخبگان استان کردستان اظهار کرد: ضروری است تا آگاهی‌های حقوقی و قضایی در جامعه از مدارس و مساجد آموزش داده شود تا موجبات کاهش جرم و پرونده‌های قضایی فراهم شود.

رئیس کل دادگستری استان کردستان اظهار کرد: عدم آگاهی و اطلاع مردم از مسائل حقوقی و قوانین و کم رنگ شدن آموزه‌های دینی در جامعه سبب ازدیاد پرونده‌ها و افزایش جرایم در جامعه می‌شود.

وی تاکید کرد: در دو سال اخیر و مدیریت ریاست قوه قضاییه موضوع تحول قضایی کلید خورد و این سند برای آینده دستگاه قضایی بسیار ضروری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی اظهار کرد: تعامل و هم افزایی آحاد مردم و نخبگان و اهالی فرهنگ جامعه استان کردستان در راستای ارتقاء سند تحول قضایی مورد تاکید بوده و از اهداف اصلی تشکیل این نشست ارزیابی شاخص‌های سند تحول قضایی و نحوه اجرایی کردن آن در استان کردستان است.

وی خاطرنشان کرد: نحوه اجرای سند تحول قضایی در استان کردستان باید با فرهنگ و آداب و رسوم مردم همخوانی و سازگاری داشته باشد.

رئیس کل دادگستری استان کردستان ضمن تاکید بر برگزاری منظم این جلسات، اظهار کرد: دادگستری استان کردستان از همفکری و ارائه نظرات کارشناسانه توسط جامعه حقوقدانان و نخبگان استان کردستان استقبال می‌کند و امیدواریم که این مسئله موجبات آگاه سازی مردم از قوانین و مقررات حقوقی و مسائل قضایی را فراهم شود و در نهایت سبب ایجاد رضایتمندی بیشتر مردم از دستگاه قضایی و اجرایی کردن سند تحول قضایی در استان کردستان شود.

محمد جباری، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان اظهار کرد: دستگاه قضایی کردستان با حجم انبوه و متراکم پرونده‌های قضایی مواجه است و می‌توان گفت که حدودا ۷۰ درصد از مردم استان کردستان به نوعی در دادگستری پرونده قضایی دارند.

وی با دعوت از جامعه حقوقدانان و نخبگان استان کردستان به همفکری و همیاری با دستگاه قضایی تاکید کرد: ضروری است تا با تحقیق و پژوهش دلایل حجم پرونده‌های قضایی بررسی شود.

جباری افزود: مقوله قضازدایی از اختلافات اجتماعی، معاملات و قضا زدایی فرهنگی بسیار حائز اهمیت است و مردم باید برای حل مشکلات خود بعنوان آخرین راهکار به دستگاه قضایی مراجعه کنند.

وی بر لزوم تدوین شیوه نامه‌ای با همفکری اساتید دانشگاه و نخبگان و جامعه حقوقدانان استان کردستان تاکید کرد و افزود: باید با توجه به گرایشات مردم استان کردستان این شیوه نامه تدوین شده و عملیاتی شود و جنبه اجرایی به خود بگیرد.

دادستان عمومی و انقلاب سنندج بر لزوم توجه به بازاجتماعی نمودن زندانیان و توجه به بزه دیده و بزهکار تاکید کرد و گفت: باید با استفاده از پتانسیل‌های بالای جامعه نخبگان استان کردستان زمینه حضور مجدد زندانیان را در جامعه و بازاجتماعی کردن آن‌ها فراهم شود.

جباری ایجاد مودت میان دستگاه قضایی و مردم را بسیار حائز اهمیت توصیف کرد و افزود: خلاء عدم پذیرش قانون و قانون گریزی در میان اقشار جامعه باید توسط جامعه نخبگان استان کردستان پر شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان همچنین بر لزوم ایجاد سامانه ارتباط حقوقدانان، اساتید دانشگاه و نخبگان با دستگاه قضایی تاکید کرد.

در ادامه این جلسه حقوقدانان، اساتید دانشگاه و نخبگان استان کردستان به ارائه نقطه نظرات و پیشنهادات خود در زمینه‌های مختلف پرداخته و مسایل لازم را به اطلاع دبیرخانه جلسه منعکس کردند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *