نیروگاه اتمی بوشهر به دلیل تعمیرات از مدار خارج شده بود/ گودبرداری و پی‌ریزی در فاز ۲ نیروگاه اتمی بوشهر

20:10 - 05 تير 1400
کد خبر: ۷۳۶۳۵۷
دسته بندی: سیاست
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: نیروگاه اتمی بوشهر نیز که به دلیل تعمیرات از مدار خارج شده بود، به زودی به مدار بازمی‌گردد.
هادی بیگی‌نژاد در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به جلسه امروز مجلس شورای اسلامی با حضور علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، رضا اردکانیان وزیر نیرو و بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی که به میزبانی علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، برگزار شد، اظهار داشت: مسئله اصلی جلسه امروز برق هسته‌ای بود. قرار شد سازمان انرژی اتمی برای صادرات برق هسته‌ای پیشنهادی را به کمیسیون اقتصادی دولت بفرستد. اما این جلسه به جمع‌بندی نرسیدیم و قرار شد پیش نویس اولیه آماده بشود.

وی اضافه کرد: در جلسه امروز مقرر شد که سازمان انرژی اتمی یک طرح مقدماتی را برای هئیت دولت آماده و وزارت نیرو نیز از آن طرح حمایت کند تا مقدمه تصویب هیئت دولت فراهم شود.

نماینده ملایر در مجلس افزود: همچنین مقرر شد مجلس شورای اسلامی و وزارت نیرو در این طرح همفکری داشته باشند تا هماهنگی‌ها از الان صورت گرفته باشد که دولت در آینده مخالفتی با آن نداشته باشد.

عضو کمیسیون انرژی با بیان اینکه اصرار من بر این بود که این طرح تا پایان دولت دوازدهم انجام شود، اضافه کرد: امیدواریم و تلاشمان بر این است که این اتفاق در همین دولت بیفتد.

بیگی‌نژاد با اشاره به طلب سازمان انرژی اتمی از وزارت نیرو، بیان داشت: سازمان انرژی اتمی طلبی از وزارت نیرو ندارد؛ این بدهی متعلق به روسیه بابت سوخت نیروگاه است که باید پرداخت شود.

وی همچنین درخصوص پیشرفت فاز ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر، افزود: به دلیل اینکه بابت اعتبارات بین ۸ تا ۹ میلیارد دلار بدهی داریم، بودجه لازم برای فاز ۲ و ۳ وجود ندارد. فاز دوم تقریباً گودبرداری و پی‌ریزی انجام شده است، ولی در فاز ۳ فقط خاک‌برداری و تسطیح انجام شده است. فعلاً برای عملیاتی برای آن طراحی شده است، اما به دلیل اینکه بودجه ندارند، به کندی پیش می‌رود.

بیگی‌نژاد همچنین در پایان درخصوص خروج نیروگاه اتمی بوشهر از مدار، خاطرنشان کرد: نیروگاه اتمی بوشهر نیز که به دلیل تعمیرات از مدار خارج شده بود، به زودی به مدار بازمی‌گردد.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *