رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

باید شرط سنی برای پرداخت وام به بازنشستگان برداشته شود

1:54 - 06 تير 1400
کد خبر: ۷۳۶۱۲۱
علی دهقان کیا گفت: در ظرف یکی دو سال اخیر تنها کار مهمی که ما توانسته ایم برای بازنشستگان انجام دهیم مساله متناسب سازی حقوق‌ها بود که این اتفاق در بیست یا سی سال اخیر شاید رخ نداده بود.
علی دهقان کیا رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران درباره چرایی بی بهره ماندن بازنشستگان بالای هفتاد سال از دریافت وام بازنشستگی علی رغم داشتن مشکلات گوناگون معیشتی و درمانی به میزان گفت: بنده هم با چنین نظری موافق هستم و تصور می‌کنم باید شرط سنی برای پرداخت وام به بازنشستگان برداشته شود. اگر حتی ورثه این بازنشستگان سالخورده هم برای دریافت این وام اقدام بکنند باید چارچوبی مشخص شود و بر آن اساس از ورثه این پول کسر شود. گذشته از این باید به یاد داشته باشیم عمر دست خداست و ممکن است یک فرد بازنشسته هفتاد ساله تا سی سال بعد هم به حیاتش ادامه بدهد و برای همین نمی‌توان به راحتی گفت این تسهیلات نباید به این افراد تعلق بگیرد. اما در هر صورت این شرایطی است که بانک برای ما تعیین کرده است نه ما برای بانک. اما درخواستی که ما از مسوولان بانک رفاه داریم این است که در صورت امکان شرط سنی را برای پرداخت وام به بازنشستگان بردارند.

وی افزود: ما پیگیری‌های خودمان را داریم و مدام هم با مسوولان بانک رفاه برای این موضوع صحبت می‌کنیم. اما آن‌ها هم دلایل خودشان را دارند و به راحتی زیر بار نمی‌روند.

دهقان کیا در پاسخ به اینکه آیا تسهیلات مالی دیگری غیر از وام برای بازنشستگان در نظر گرفته شده گفت: خیر، فعلا تنها اقدامی که امکان انجامش را داریم همین اعطای وام هاست. در حال حاضر که با مشکل بیماری کرونا رودررو هستیم برنامه سفر‌های زیارتی و سیاحتی ما هم تقریبا تعطیل شده و امکانی برای به سفر بردن بازنشستگان را هم نداریم. اما در ظرف یکی دو سال اخیر تنها کار مهمی که ما توانسته ایم برای بازنشستگان انجام دهیم مساله متناسب سازی حقوق‌ها بود که این اتفاق در بیست یا سی سال اخیر شاید رخ نداده بود. من البته مدعی نیستم که این اتفاق شاهکار بوده است، اما نسبت به گذشته اقدام بدیعی بوده و مطمئن هستم از این به بعد هم دیگر چنین اتفاقی تکرار نخواهد شد.
 
بیشتر بخوانید:
 
رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران خاطرنشان کرد: در جریان متناسب سازی حقوق‌ها ما تلاش کردیم از این شرایط بیشترین بهره را ببریم و خود مدیرعامل تامین اجتماعی هم با ما همسو بود و کانون عالی بازنشستگان هم سردمدار این قضایا بود. درهرحال ما موفق شدیم متناسب سازی حقوق بازنشستگان را انجام دهیم. البته هر کاری که انجام می‌گیرد بالاخره عده‌ای هم ناراضی خواهند بود و ما هم نمی‌خواهیم ادعا کنیم رضایت مندی همه بازنشستگان بدون استثنا جلب شده است. باید بپذیریم که تعدادی از بازنشستگان ناراضی هستند، اما عده‌ای که بیش از بقیه معترضند کسانی هستند که مثلا با ده سال سابقه بیمه بازنشسته شده اند و الان ادعا دارند باید دست کم سه تا چهار میلیون تومان دریافت کنند.
 
وی تصریح کرد: ما به بازنشستگانی که سی سال سابقه دارند چهار میلیون و دویست هزار تومان می‌دهیم. اگر بخواهیم به بازنشستگان دارای ده سال سابقه بیمه هم همین مبلغ را بدهیم دیگر عدالتی باقی نمی‌ماند. در سازمان تامین اجتماعی آورده هر فرد ملاک قرار می‌گیرد. برای این آورده‌ها هم مبنا این است که ده سال سابقه بیمه داشته و براساس این سابقه دریافتی هایش تعیین می‌شود. فرد دارای سابقه ده ساله بیمه معترض می‌شود که من چگونه با این مقدار دریافتی زندگی ام را اداره کنم. این مشکل خود این افراد است. بعضی از این افراد کاسبانی هستند که خواسته اند یک ارتباط بیمه‌ای داشته باشند و البته بعضی‌های دیگر هم هستند که کل زندگی و معیشتشان با همین دریافتی‌ها تامین می‌شود و آن‌ها هم مشکلات خاص خودشان را دارند. به هر حال این مشکلات وجود دارد، اما در مجموع اتفاقاتی که در رابطه با متناسب سازی حقوق بازنشستگان افتاد اتفاقات مطلوب و مثبتی بود.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *