روحانی: صادرات غیر نفتی در سه ماهه اول امسال ۶۹ درصد افزایش یافته است

10:08 - 05 تير 1400
کد خبر: ۷۳۶۰۹۸
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
رئیس جمهور گفت: صادرات غیر نفتی در سه ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته ۶۹ درصد افزایش یافته است و بخش بزرگ آن مربوط به کرونا می‌شود. در سه ماهه اول امسال ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار صادرات غیر نفتی داشتیم و نگذاشتیم دوگانگی اقتصاد و سلامت ایجاد شود.
- حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: روند ابتلاء به کرونا در کشور کاهشی است.
 
روحانی خاطرنشان کرد: استان‌های بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان شرایط متفاوتی دارند اما در بقیه استان‌ها روند ابتلاء به کرونا نزولی است.

وی با بیان اینکه امروز شاهد خیز جدید کرونا در کشور نیستیم ولی نباید نسبت به این مسئله صد درصد مطمئن باشیم، افزود: در کشور‌های دیگر شاهد موج جدید کرونا هستیم؛ همچنان باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه کرونا آثار فراوانی در مباحث فرهنگی، آموزشی، گردشگری، اقتصادی و امور اجتماعی  داشت، افزود: در سه ماهه اول امسال  صادرات غیر نفتی نسبت به سال گذشته ۶۹ درصد افزایش یافته است و بخش بزرگ آن مربوط به کرونا می‌شود. در سه ماهه اول امسال ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار صادرات غیر نفتی داشتیم و نگذاشتیم دوگانگی اقتصاد و سلامت ایجاد شود.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه روز هفتم تیر شهادت آیت الله شهید بهشتی و ۷۲ تن از یارانش و همچنین روز قبل از آن سوء قصد به مقام معظم رهبری روز بسیار سختی برای مردم بود، افزود: در سال ۱۳۶۰ در چنین ایامی شرایط و روز‌های بسیار سختی بر مردم گذشت.

روحانی با بیان اینکه شهید بهشتی یکی از مظلوم‌ترین چهره‌های تاریخ انقلاب ود، گفت: اتهامات بسیار ناروایی بر آن بزرگوار روا داشتند. او را غرب‌گرا و لیبرال لقب دادند و به عنوان روشن‌فکری که اعمال و رفتارش و ویژگی‌هایش با موازین دینی فاصله دارد معرفی کردند.

رئیس جمهور توضیح داد: دشمنان خارجی و هم داخلی‌هایی که حالت نفاق داشتند و به زبان با انقلاب بودند، آن‌ها هم نسبت به شهید بهشتی به دلیل توانمندی‌ها و مدیریت و عقلانیت و تشکیلاتی بودنش کینه داشتند. به دلیل این که شهید بهشتی یک چهره کاملا دنیا دیده بود. جهان و منطقه و غرب و شرق را می‌شناخت و به مکاتب فکری به خوبی واقف بود.

وی با اشاره به اینکه شهید بهشتی نسبت به آینده کشور و جهان کاملا آینده‌نگری دقیق داشت، افزود: مجموع این‌ها باعث شده بود با شهید بهشتی به عنوان یک ستون و امید به آینده او را مورد حمله قرار دهند. این مسائل تا روز شهادت ایشان به نحوی ادامه پیدا کرد. اما شهادت ایشان شرایط را عوض کرد و بسیاری از مردم به ویژگی‌های این شخصیت به نام واقف شدند.

روحانی با اشاره به هفته گرامیداشت  قوه قضاییه عنوان کرد: قوه قضاییه بار سنگین مسئولیت امنیت کشور، عدالت و آرامش مردم را بر عهده دارد.
 
رئیس جمهور در فراز دیگری از سخنانش با اشاره به تعطیلی اصناف در شرایط کرونایی اظهاکرد: در زمان تعطیلی کامل برق، آب، سوخت، انرژی را باید درنظر گرفت. وقتی باید فعالیت اقتصادی و آموزش انجام شود و پروتکل‌های بهداشتی نیز هم رعایت شود، ناچار شدیم آموزش در فضای مجازی انجام شود. گاهی اوقات مجبور شدیم که امتحانات را به حضوری برگزار کنیم.

وی تصریح کرد: کنکور را هم ما قبول کردیم، ولی عده‌ای مخالفت کردند و حتی با لحنی تند با ما برخورد کردند که چرا کنکور و امتحانات را باز گذاشتید. ما گفتیم که نباید سرنوشت میلیون‌ها جوان را برای یک یا دو سال کاملا به هم بزنیم. زیرا این امکان وجود دارد که هم پروتکل‌ها را رعایت کرد و هم امتحانات را برگزار کرد و وزارت بهداشت و درمان از نحوه برگزای امتحانات سراسری بسیار راضی بود.

روحانی با اشاره به اینکه دوران کرونا نشان داد که بخشی از آموزش را حتی در شرایط عادی می‌توان در فضای مجازی برگزار کرد، افزود:بخش عمده‌ای از آموزش در برخی از رشته‌ها نیز باید حضوری باشد و چاره‌ای هم در این باره نیست. ولی ما در آینده هم می‌توانیم از این فضای مجازی استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: بسته‌های حمایتی را نیز در حد توان کشور برای چهار - پنج ماه به صورت ویژه برای مردم پرداخت کردیم. در این بسته حمایتی هم وام به مردم پرداخت کردیم و هم در بخش مسکن تا حدودی به مردمی که مستاجر بودند، کمک کردیم و در بخش مالیات و همچنین بدهی‌های مردم در بخش‌های آب، برق و امثال آن در مقاطعی مهلتی در نظر گرفتیم.

روحانی با اشار به اقدامات دولت در خصوص تامین واکسن نیز بیان کرد: ما در همان ماه‌های اولیه دو جلسه با همه افراد و شرکت‌هایی که در کار واکسن بودند برگزار کردیم. تصمیم ما این شد که به همه آن‌ها کمک کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تولید واکسن داخلی تصمیم درستی بود که اتخاذ شد. خیلی‌ها نامه نوشتند که تولید واکسن داخلی وقت تلف کردن است چرا که تولید واکسن به این زودی‌ها نیست و نمی‌شود ساخت. ولی دولت راه تشویق و کمک را در پیش گرفت.

رئیس جمهور افزود: اولین واکسن خارجی که در ایران تزریق شد ۲۱ بهمن سال ۹۹ بود یعنی ۶ ماه پیش ما واکسن خارجی استفاده کردیم که بعد از این مدت به واکسن داخلی رسیدیم. به نظر شما آیا می‌توانستیم در این مدت ۶ ماه کاری انجام ندهیم و افراد زیادی از بین بروند.

روحانی افزود: نخستین گروهی که واکسن را دریافت کردند، مدافعین سلامت بودند. وقتی مدافعین سلامت واکسن را دریافت کردند در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی آرامش بوجود آمد چرا که آن‌ها در خط مقدم بودند و با محیط آلوده سروکار داشتند که کار بسیار درستی بود.

وی درباره روند تولید واکسن های داخلی نیز گفت: پلتفرم برکت با پلتفرم پاستور متفاوت است، اما هر دو به یک نتیجه رسیدند و هر دو مجوز تزریق دارند. پلتفرم‌های دیگری همانند اسپونتیک داخلی داریم که ممکن هفته‌های آینده وارد بازار شود. چند نوع واکسن دیگر مانند فخرا و رازی هم ممکن است هفته‌ها و یا ماه‌های آینده وارد بازار شود.

رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد: واکسن کرونا با تنوع خوب و پلتفرم‌های متفاوت وارد بازار شده و این کار بسیار خوبی بود. علاوه بر این ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دز واکسن از کواکس خریدیم که مقدار کمی وارد شده و ۱۰ میلیون دز از کشور دیگری خریداری کردیم که سازمان هلال احمر واسطه بوده است.

روحانی تاکید کرد: کشور ما ده‌ها میلیون دز واکسن نیاز دارد. اگر ۶۰ میلیون نفر در کشور بخواهند واکسینه شوند نیاز به ۱۲۰ میلیون دز واکسن داریم و اگر دز سومی هم در ماه‌های آینده مورد نیاز باشد به۱۸۰ میلیون دز واکسن نیاز است.  در حال حاضر در حال خرید واکسن خارجی هستیم و در داخل هم کار تولید در دستور کار شرکت‌های داخلی قرار دارد.

وی با اشاره به اقدام رهبر انقلاب اسلامی به استفاده از واکسن ایرانی توضیح داد: دیروز مقام معظم رهبری از واکسن داخلی استفاده کردند. گرچه ماه‌های پیش این بحث را داشتیم همان طور که خودشان فرمودند اوّلاً صبر کردند تا زمانی که همه افراد بالای ۷۰ سال ترزیق واکسن کردند و رهبر انقلاب هم حتی یک زودتر این کار را انجام ندادند با اینکه می‌توانستند از واکسن خارجی استفاده کنند، اما ترجیحا از واکسن داخلی استفاده کردند. اقدام رهبر انقلاب در ترزیق واکسن داخلی تشویق فوق العاده موثری برای دانشمندان ما بود.

رئیس جمهور تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب همواره برای علم، دانش، تحقیقات، فناوری مشوق بسیار بالایی بوده‌اند و به عناوین مختلف تشویق کرده‌اند.  خیلی امیدوار هستم که تا پایان این دولت که ۴۰ چند روز بیشتر باقی نمانده بتوانیم واکسن را به افرادی که سن بالا دارند و افرادی که شرایط شان به گونه‌ای است که زندگی‌شان پرریسک است، تزریق کنیم.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که دولت را تحویل می‌دهیم نه فقط دو واکسن، بلکه ۴-۵ واکسن داخلی ما هم کاملاً آماده تحویل به بازار باشد و شرایط ما شرایطی باشد که مردم با تزریق این واکسن آرامش پیدا کنند.

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *