رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

صلح و سازش ۴۱ درصد از پرونده‌های قضایی خراسان شمالی در سال گذشته

8:29 - 05 تير 1400
کد خبر: ۷۳۶۰۱۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی در جمع اصحاب رسانه از صلح و سازش ۴۱ درصد از پرونده‌های قضایی استان در سال گذشته خبر داد.
- حجت الاسلام والمسلمین اسدالله جعفری، رییس کل دادگستری خراسان شمالی در ابتدای نشست خبری به حماسه ماندگار ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ اشاره و با بیان اینکه دشمنان نظام از تمامی ظرفیت‌ها و امکانات خود استفاده کردند تا به نوعی با دلسرد کردن افکار عمومی و ایجاد بدبینی و بی اعتمادی به مسؤولین نظام و نهادینه سازی روحیه یأس و ناامیدی در بین مردم از حضور میلیونی ملت بزرگ را در انتخابات اخیر بعنوان یکی از نقاط عطف و برگ زرینی در تاریخ نظام جمهوری اسلامی یاد کرد.

جعفری بیان داشت: حضور مردم در انتخابات، مجموعه خط دشمنی همه معاندان نظام را از بین برد و عوامل این توطئه را شکست داد بطوریکه با وجود اینکه بیش از ۳۰۰ رسانه علیه این انتخابات فعالیت می‌کردند، ولی عزم و اراده ملی باعث شد که این رسانه‌ها بار دیگر در کمال استیصال شکست بزرگ دیگری را تجربه کنند.

وی به موضوع برداشت غیرقانونی از معدن آلبلاغ اسفراین و فرایند خرید و فروش سنگ‌های معدنی و متعاقبا شکل گیری قاچاق سازمان یافته و پولشویی سه هزار میلیارد ریالی و تحصیل مال نامشروع از این مجرا توسط متهمان اشاره و اظهار داشت: در این ارتباط هشت نفر از عوامل اصلی دستگیر شدند و احتمال دستگیری افراد بیشتری نیز در این ارتباط وجود دارد.

رئیس کل دادگستری استان اضافه کرد: پرونده آلبلاغ ابعاد گسترده‌ای دارد و بررسی‌ها و تحقیقات ما نشان از یک جریان سازمان یافته و شبکه‌ای دارد و این پرونده تا روشن شدن تمام ابعاد آن در دستگاه قضایی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.


وی با اشاره به اجرای موفق طرح دو مرحله‌ای تعیین تکلیف وضعیت پرونده‌های معوق قضایی در استان به علل تعویق برخی احکام قضایی در اجرای احکام نیز اشاره کرد و گفت: ۶۰۰ نفر از محکومین قطعی پرونده‌های اجرای احکام در این استان متواری هستند و دستگاه قضایی استان با تشکیل کارگروه جلب، برای تمام این محکومان متواری حکم جلب صادر کرده است و به دنبال دستگیری آنهاست.

جعفری اضافه کرد: تاکنون این کارگروه موفق شد تا ۸۰ نفر از مجرمانی که محکومیت قطعی داشتند را جلب کند و تلاش می‌شود تا سایر محکومان متواری نیز جلب صورت گیرد.

جعفری با اشاره به افزایش ۱۲ درصدی پرونده‌های وارده به دستگاه قضایی استان در سال گذشته اظهارداشت: در سال گذشته ۲۲۲ هزار و ۹۰۳ پرونده وارد دستگاه قضا شد که از این تعداد پرونده ۲۲۴ هزار و ۱۹۵ مختومه شد که ۲ هزار و ۱۰۰ فقره پرونده از این تعداد مربوط به سال ۱۳۹۸ بود.

وی افزود: هم اکنون ۱۷ هزار و ۴۲۵ فقره پرونده در دادگستری‌های این استان در حال رسیدگی است.

رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی پرونده‌های وارده به شورا‌های حل اختلاف استان را در سال گذشته ۶۷ هزار و ۶۶۸ نفر اعلام کرد و اظهارداشت: ۴۱ درصد از این پرونده‌ها به صلح و سازش ختم شد و این استان رتبه سوم کشور را در شاخص مربوط به میزان مصالحه در پرونده‌های شورا‌های حل اختلاف به خود اختصاص داده است.

وی ثبت اطلاعات ۲۷۹ هزار و ۶۴۴ نفر از مردم استان را در سامانه ثنا از دیگر کارکرد‌های خوب دادگستری استان برشمرد و اظهارداشت: برای این کار ۱۸ دفتر خدمات الکترونیک قضایی و ۲ کانتر برای انجام ابلاغ الکترونیکی فعال است که در این زمینه میزان رشد استان از ۹۴ درصد به ۹۶ درصد رسیده است.

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی از کسب رتبه اول استان در حوزه رعایت حقوق شهروندی و رسیدگی به امور زندانیان به ویژه در شاخص میزان بازدید قضات از زندان‌های استان نیز خبر داد و افزود: خراسان شمالی در طرح کاداستر نیز رتبه اول کشوری را دارد.

وی استفاده ۱۲۴ زندانی استان از پابند الکترونیکی، برگشت ۲۵۶ هکتار اراضی بیت المال، جلوگیری از تعطیلی ۱۸ واحد صنعتی و احیاء ۹ واحد و برگشت ۳۴۹ کارگر به واحد‌های کارگری را از دیگر کارکرد‌های دادگستری استان در یک سال اخیر اعلام کرد و اظهارداشت: هم اکنون متوسط زمان رسیدگی به پرونده قضایی در این استان ۳۲ روز است که این میانگین در سطح کشور حدود ۳۷ روز است.

رئیس کل دادگستری استان با اشاره به ضرورت انجام دیدار‌های مردمی در دادگستری‌های استان، اظهار داشت: بیش از ۱۷۸۶۰ نفر در سال گذشته با مدیران قضائی استان دیدار و ملاقات داشتند. بیش از ۳۳ هزار مشاوره نیز در حوزه ارشاد و معاضدت قضایی انجام شده است.

حجت‌الاسلام جعفری در ادامه با اشاره به استفاده از ۱۲۴ پابند الکترونیکی برای زندانیان، گفت: این تاسیسات حقوقی برای افرادی است که شرایط مندرج در قانون را داشتند. در شورای حقوق بیت‌المال ۲۵۶ هکتار از اراضی ملی به بیت‌المال بازگشت. حدود ۴۵ هکتار از اراضی حریم رودخانه هم به بیت‌المال بازگشت.

رئیس کل دادگستری استان در تشریح عملکرد دستگاه قضایی استان در کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس نیز گفت: در سال گذشته استان در رسیدگی به وضعیت زندانیان رتبه اول را داشتیم.

وی افزود: سیاست راهبردی نظام در کاهش آمار زندانیان است و در استان نیز ۲۲ هزار مرخصی، ۳۲۶۴ مورد مجازات جایگزین حبس، ۱۸۹۹ بازدید از زندان، ۶۲۷۷ مورد تاسیسات حقوقی، ۲۰۲۷ مورد دادرسی الکترونیک در حوزه زندان انجام شده است.

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی همچنین از برگزاری ۲ هزار دادرسی الکترونیکی و ۷۰ دادگاه آنلاین خبر داد و گفت: هزار و ۹۱۱ زندانی طی سال گذشته یک حرفه و شغل را فرا گرفتند.

وی افزود: ستاد دیه ۲۶۹ نفر از زندانیان جرایم غیر عمد را بالغ بر ۵۳ میلیارد تومان آزاد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین جعفری در انتها یادآور شد: اکنون ۱۱ پرونده قضائی علیه مدیران اجرایی در جریان است، اما نمی‌توان تا قطعی شدن احکام اسمی از آنان آورد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *