تصادفات رانندگی؛ ناوضعیتِ پرخسران

8:26 - 05 تير 1400
کد خبر: ۷۳۵۸۲۳
آمار مربوط به میزان تصادفات سالانه کشورمان عددی نزدیک به هشتصد هزار تصادف است که وقتی این رقم را کنار دیگر آمارهای مربوط به خسارات ناشی از تصادفات بگذاریم به برآوردی خواهیم رسید که انگار همه ساله در کشورمان بلایای طبیعی سهمگین یا جنگ‌های نظامی خونبار در حال رخ دادن است.
- برای بسیاری از جوامع امروزی تصادفات عاملیت پر اثری در بروز مرگ و میر‌ها پیدا کرده اند. به نحوی که این عامل در پاره‌ای کشور‌ها رده دوم علت مرگ و میر را به خود اختصاص داده است. بخش بزرگی از این نوع تلفات هم سهم حوادث رانندگی است. سازمان جهانی بهداشت تصادف را اتفاق بی سابقه‌ای می‌داند که باعث لطمه قابل شناسایی باشد. آن طور هم که در برآورد‌های این سازمان آمده در طول سال بیش از یک میلیون مرگ در اثر تصادفات در جهان رخ می‌دهد.

چنین برآوردی هم به قدر کفایت نگران کننده است و هم به وضوح حکایتگر وضع رقت انگیزی است که بر الگوی زیست بشری چیره شده است. اما موضوع زمانی ابعاد تکان دهنده تری به خود می‌گیرد که بدانیم کشورمان ایران با مرگ و میر‌های ناشی از تصادفات رانندگی اش در این آمار در رتبه سی و هشتم جای گرفته است.

از گزارش‌هایی هم که در نهاد‌های بین المللی درباره تصادفات رانندگی منتشر می‌شود این طور بر می‌آید که بیشترین حجم تصادفات مرگبار مربوط به کشور‌های کمتر توسعه یافته است. بر همین پایه هر چه شاخص‌های مربوط به توسعه در یک جامعه رو به بهبود می‌گذارد به همان نسبت از حجم خسارات ناشی از تصادفات رانندگی هم کاسته می‌شود.

اما آنچه از رصد آمار‌ها در کشورمان به دست می‌آید به ازای هر ده هزار خودرو سی و هفت نفر جان خود را در حوادث رانندگی از دست می‌دهند. آمار مربوط به میزان تصادفات سالانه کشور هم عددی نزدیک به هشتصد هزار تصادف است که وقتی این رقم را کنار آمار قبلی بگذاریم به برآوردی خواهیم رسید که انگار همه ساله در کشورمان بلایای طبیعی سهمگین یا جنگ‌های نظامی خونبار در حال رخ دادن است.
 
بیشتر بخوانید:

برچسب ها: پلیس تصادف

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *