رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رسیدگی به بیش از ۵۴۶ هزار پرونده در مراجع مختلف قضایی استان کرمان

18:45 - 07 تير 1400
کد خبر: ۷۳۵۳۶۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه طی سال گذشته در مراجع مختلف قضایی استان کرمان ۵۴۶ هزار و ۴۵۲ پرونده رسیدگی شده‌است، گفت: طی این مدت ۱۸۸ هزار پرونده قضایی در شورا‌های حل اختلاف استان کرمان مختومه شده است.
- یدالله موحد، رئیس کل دادگستری استان کرمان در نشست خلق حماسه ۲۸ خردادماه توسط ملت قهرمان ایران اسلامی گفت: در حال حاضر ۳۲ واحد قضایی فعال در استان کرمان وجود دارد که از این تعداد ۱۶ دادگستری (دادگاه و دادسرا)، ۷ واحد قضایی شهرستان و ۹ واحد قضایی بخش (دادگاه بخش) فعالیت دارند
 
رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به این مطلب که ۳۹۷ قاضی و یک هزار و ۳۵۴ در استان کرمان فعالیت دارند، بیان داشت: با ایجاد زمینه‌های آموزش و جذب قضات در استان کرمان، میانگین سن قضایی استان کرمان به میزان چشمگیری کاهش یافته است.

وی با اشاره به این مطلب که ۳۱۷ شعبه شورای حل اختلاف نیز در سطح استان کرمان فعالیت دارند، گفت: یک هزار و ۴۴۳ دبیر، عضو اصلی و عضو علی البدل در شورا‌های حل اختلاف استان کرمان مشغول خدمت هستند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان در ادامه با اشاره به عملکرد دستگاه قضایی این استان در یکسال گذشته، گفت: طی سال گذشته در مراجع مختلف قضایی استان کرمان ۵۴۶ هزار و ۴۵۲ پرونده رسیدگی شده و همچنین طی این مدت ۱۸۸ هزار پرونده قضایی در شورا‌های حل اختلاف استان کرمان مختومه شده است.

موحد افزود: در کنار رسیدگی به پرونده‌ها در دستگاه قضایی، همکاران قضایی در نهاد‌های شبه قضایی نیز ۴۷ هزار پرونده را رسیدگی و در صدور آرای آن‌ها مشارکت داشته اند.

وی ادامه داد: در مجموع ۷۳۴ هزار و ۴۵۲ فقره پرونده در شعب قضایی و شورا‌های حل اختلاف استان کرمان طی سال گذشته رسیدگی شده و بر این اساس سرانه هر قاضی به صورت میانگین یک هزار و ۸۳۰ پرونده بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در صورت احتساب رسیدگی و صدور آراء در پرونده‌های شبه قضایی سرانه هر قاضی در سال گذشته بالغ بر دو هزار پرونده خواهد بود.

وی تصریح کرد: تعداد پرونده‌های یکتای ورودی به دستگاه قضایی استان کرمان در سال گذشته ۳۶۱ هزار و ۸۷۱ فقره پرونده و تعداد پرونده‌های یکتا به شورا‌های حل اختلاف استان کرمان ۱۸۸ هزار پرونده بوده است.

موحد با اشاره به این مطلب که روزانه تقریبا ۶۰۰ جلسه محاکمه در واحد‌های قضایی و ۶۰۰ جلسه در شورا‌های حل اختلاف استان کرمان برگزار می‌شود، عنوان کرد: روزانه حداقل ۲۵ هزار مراجعه کننده اعم از شاکی، متهم، کارشناس، وکیل و ... به دستگاه قضایی استان کرمان مراجعه می‌کنند و این تعداد در طول سال بالغ بر ۹ میلیون مراجعه را مشمول می‌شود.

وی یادآور شد: براساس اصل ۱۵۶ قانون اساسی هفت ماموریت اساسی برای دستگاه قضایی تعیین شده که از آن جمله می‌توان به رسیدگی به تظلمات، تعدیات، شکایات و حل و فصل اختلافات و دعاوی، احیای حقوق عامه و گسترش آزادی‌های مشروع، نظارت بر اجرای صحیح قوانین در جریان امور، رسیدگی به جرایم و اجرای حدود و قوانین جریانی مدون کشور و اصلاح مجرمان، پیشگیری از وقوع جرم و دعاوی حمایت از مالکیت افراد اشاره کرد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به این مطلب وضعیت موجود در حوزه قضایی با وضعیت مطلوب در تراز عدالت اسلامی فاصله دارد، تاکید کرد: در سند تحول قضایی چالش‌ها و عواملی که مانع اجرای ماموریت‌های دستگاه قضایی می‌شود، مشخص و ماموریت‌های قانونی برای رفع آن‌ها نیز مشخص شده است.

وی در ادامه گفت: حمایت از تولید، پشتیبانی از واحد‌های تولیدی و مانع زدایی از بنگاه‌های اقتصادی بر عهده دولت است و قوه قضاییه به عنوان همراه و پشتیبان دستگاه‌های اجرایی برای رونق تولید، افزایش زمینه اشتغال و رفع موانع تولید اقدام می‌کند.

موحد با اشاره به این مطلب که قوه قضاییه در سطح کلان کشوری و در استان کرمان بر مبنای فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی ورود جدی بر حمایت از تولید و مانع زدایی از مسیر فعالیت واحد‌های اقتصادی داشته و بارقه‌های امید را در دل مدیران تولید روشن کرده است، گفت: طی سال گذشته ۳۱۹ پرونده در دبیرخانه ستاد استانی اجرای کلی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی رسیدگی شده و با رفع مشکلات بنگاه‌های تولیدی، از بیکار شدن بالغ بر ۱۱ هزار و ۴۰۰ نفر از نیرو‌های متخصص کار جلوگیری شده است.

وی ضمن بیان این مطلب که ۲۰ کلانتری به عنوان اجرای پایلوت اجرای طرح ارتباط تمام الکترونیک بین مراجع انتظامی و قضایی تعیین شده اند، تاکیدکرد: در راستای هوشمندسازی قوه قضاییه در حال حاضر ۴۰ سامانه الکترونیکی در دادگستری کل استان کرمان و واحد‌های تابعه فعال هستند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان، کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها را از محور‌های اصلی سند تحول قضایی برشمرد و گفت: در سال گذشته ۳۵۳ نفر با مساعدت خیران و مشارکت مجموعه‌های مختلف از طریق ستاد دیه آزاد شده اند. در سه ماهه نخست امسال نیز ۵۵ مددجوی جرایم غیرعمد و مالی توسط ستاد دیه استان کرمان آزاد شده اند.

رئیس کل دادگستری کرمان به صدور سه هزار و ۷۱۵ حکم جایگزین حبس نیز اشاره کرد و گفت: طی سال گذشته دو هزار و ۲۰۴ قرار تعلیق تعقیب، ۲۱۵ تعلیق صدور حکم و هزاران تصمیم برای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها انجام شده است.

در این آیین با اهدای لوح تقدیر از تلاش‌های رئیس کل دادگستری و مجموعه قضایی استان کرمان تقدیر شد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *