رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

وضعیت اکران فیلم‌های جدید همچنان در هاله‌ای از ابهام/نظر زهره صفوی پیرامون حضور در انتخابات ۱۴۰۰

17:17 - 25 خرداد 1400
کد خبر: ۷۳۳۲۴۶
بیست و پنجمین روز از خرداد ماه ۱۴۰۰ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به وضعیت نامعلوم اکران فیلم‌ها در سینمای ایران اشاره کرد.

- بیست و پنجمین روز از خرداد ماه ۱۴۰۰ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به وضعیت نامعلوم اکران فیلم‌ها در سینمای ایران اشاره کرد.

زهره صفوی: قطعا در انتخابات شرکت کرده و رای می‌دهم/ واکسن کرونا نزدم چون حساسیت دارم

بازیگر مجموعه تلویزیونی «بوی باران» گفت: مناظره‌های انتخاباتی را نگاه می‌کنم و هنوز نمی‌دانم به کدام کاندیدا رای بدهم، اما قطعا رای خواهم داد و امیدوارم با روی کار آمدن دولت جدید شرایط اقتصادی و معیشتی مردم خوب ما بهتر از قبل شود.

زهره صفوی در گفت‌وگو با پیرامون آخرین فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری گفت: از سال گذشته تا به امروز ۶ کار به من پیشنهاد شده، اما به دلیل جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا این آثار را قبول نکردم و این روزها هم که نوبت واکسن من بر اساس گروه سنی رسیده است به دلیل حساسیتی که دارم و نمی‌توانم واکسن کرونا بزنم؛ بازی در هیچ کاری را قبول نکرده‌ام. با اینکه تمایل دارم فعالیت خودم را آغاز کنم، ولی تا ویروس کرونا باشد کاری قبول نمی‌کنم.

وی در همین راستا افزود: دو تا از فرزندان من پزشک هستند و به خاطر حساسیتی که به پنی‌سیلین دارم و با توجه به اینکه درگیر بیماری آسم و تنگی‌نفس هم هستم به من گفتند فعلا واکسن کرونا نزنم.

وی در همین راستا بیان کرد: آخرین فعالیت من در سال گذشته سریال کمدی «دوپینگ» به کارگردانی رضا مقصودی بود که هم اکنون در شبکه آی‌فیلم در حال پخش مجدد است که البته در این سریال به دلیل اینکه با شبوع ویروس کرونا روبرو شد تنها دو روز سر فیلمبرداری بودم و پس از آن از سریال انصراف دادم چراکه نمی‌توانستم با وجود کرونا سرکار باشم به همین دلیل مابقی نقش من را حذف کردند. این سریال نوروز ۹۹ پخش شد و فکر می‌کنم مردم این اثر را دوست داشتند و امیدوارم بازپخش آن را هم ببینند و اوقات خوشی در کنار خانواده داشته باشند.

بازیگر مجموعه تلویزیونی «بوی باران» ابراز کرد: به هر حال با توجه به سن و سالم، بازیگری و ایفای نقش در شرایط کرونایی برایم پر ریسک است و مجبور هستم فعلا خانه‌نشین باشم تا شرایط بهتری فراهم شود. از نظر رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی در پشت صحنه هیچگونه مشکلی نبوده، اما به هر حال بازیگر باید جلوی دوربین ماسک خود را بردارد و احتمال ابتلا به بیماری وجود دارد؛ مخصوصا اگر عوامل و هنروران بیشتری هم در پشت صحنه باشند که معمولا اینچنین است فاصله گذاری اجتماعی عملا منتفی است.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

اکران آثار جدید سینمایی همچنان در هاله‌ای از ابهام/مواجهه سینمای ایران با انبوهی از فیلم‌های اکران نشده!

اکران آثار جدید سینمایی همچنان در هاله‌ای از ابهام/مواجهه سینمای ایران با انبوهی از فیلم‌های اکران نشده!

حالا با نزدیک شدن به دو ماه از بازگشایی مجدد سینما‌ها همچنان شاهد ادامه اکران آثاری هستیم که در ابتدای سال و برای اکران نوروزی در نظر گرفته شده بودند.

- سینمای ایران با شروع سال ۱۴۰۰ گویی با حجم زیادی از اما و اگر‌هایی مواجه شده که کلید حل آن به دست هیچ مسئول و هنرمندی باز نمی‌شود، شروع شوکه کننده سینمای ایران در ابتدای سال جدید و تعطیلی ناگهانی سالن‌ها تنها پس از چند روز از بازگشایی یکی از بدترین اتفاقاتی بود که می‌توانست برای سینمای ایران و به ویژه سازندگان آثار اکران نوروزی بیفتد.

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید

حالا با نزدیک شدن به دو ماه از بازگشایی مجدد سینما‌ها همچنان شاهد ادامه اکران آثاری هستیم که در ابتدای سال و برای اکران نوروزی در نظر گرفته شده بودند، اما سوال اینجاست در شرایطی که مخاطب با وجود فشار‌های روانی ناشی از کرونا دیگر رمق رفتن به سینما را ندارد و سینماداران و تهیه کنندگان مدام با ناامیدی از عدم استقبال مخاطبان از آثارشان سخن می‌گویند، پس چه اصراری به اکران طولانی مدت آثاری وجود دارد که اتفاقا در طول دوران اکران خود نشان داده‌اند که نمی‌توانند مخاطب را به سینما جذب کنند.

طی تماس‌های متعددی که خبرنگار با شورای صنفی نمایش داشته هنوز در جلسات این شورا صحبتی پیرامون انتخاب و شروع اکران آثار جدید نشده و این در حالی است که طی گفت‌وگو‌های زیادی که اهالی سینما در رسانه‌ای مختلف اخیرا داشته‌اند همگی معتقدند که سینمای ایران برای اولین بار است که با قطاری طولانی از فیلم‌های اکران نشده مواجه شده‌اند که می‌تواند در شرایط کنونی سینما که بر لبه پرتگاه سقوط اقتصادی قرار گرفته با اکران سریع این آثار راه نجاتی برای بالا آوردن میزان استقبال مخاطب از پرده نقره‌ای باشد.

اما در این میان نظرات ضد و نقیض زیادی وجود دارد، همانطور که گفته شده عده‌ای از اهالی سینما تاکید بر اکران سریع آثار پشت صف اکران مانده دارند و عده زیاد دیگری از کارگردانان و تهیه کنندگان نمی‌خواهند در شرایط کنونی آثار خود را اکران کنند چراکه فکر می‌کنند با شکست اقتصادی اثر خود مواجه شده و از غافله بازگشت سرمایه خود عقب می‌مانند، اما دقیقا در این شرایط است که متوجه می‌شویم چه کسانی برای تولید اثری ماندگار و جلب نظر مخاطب به ساخت فیلم پرداخته و چه کسانی صرفا برای درآمدزایی پا به عرصه سینما گذاشته‌اند.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

مدیر انتشارات ۲۷ بعثت: شاهد حضور غیر قانونی کاغذ دولتی در بازار آزاد هستیم

مدیر انتشارات ۲۷ بعثت گفت: ارائه تسهیلات به ناشران زمینه رابرای حضور برخی از دلالان در حوزه نشر فراهم کرد همین امر سبب شده تا شاهد حضور کاغذ دولتی در بازار آزاد باشیم.

مازیار حاتمی در گفت‌وگو با پیرامون شرایط امروز بازار نشر گفت: عمده‌ترین عامل کاهش چاپ کتاب افزایش قیمت کاغذ بوده است ناشران خصوصی تلاش دارند تا با انتشار کتاب، فرهنگ کتاب و کتاب خوانی را گسترش دهند و یا شرایط را برای آشنایی جامعه با فرهنگ مطالعه فراهم کنند، اما این مهم نیازمند همراهی دست اندرکاران حوزه فرهنگ است، افزایش قیمت کاغذ تاثیر بسیاری بر رکورد بازار نشر داشته به حدی که به جرات می‌توان گفت کاغذ ۹۰ درصد فعالیت‌ ناشران را تحت سلطه قرار داده و ادامه انتشار کتاب برای ناشران را با دشواری‌های فراوانی روبرو کرده است.

حاتمی در همین راستا تاکید کرد: نه تنها ناشران بلکه کتاب فروشی‌ها هم در خطر نابودی قرار دارند با قطع شدن کاغذ دولتی بسیاری از ناشران فعالیت خود را به سختی انجام داده اند این در حالی است که کاغذ در بازار آزاد با بندی ۶۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود، تولید کتاب با قیمت کاغذ در بازار آزاد سبب می‌شود قیمت تمام شده کتاب بسیار افزایش پیدا کند در این شرایط مخاطب نیز علاقه‌ای به خرید کتاب نخواهد داشت و میزان سرانه مطالعه نیز قطعا روندی کاهشی به خود می‌گیرد.

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنید

وی به برنامه‌ها انتشارات ۲۷ بعثت در سال ۱۴۰۰ اشاره و اظهار کرد: انتشارات ۲۷ بعثت برای سال ۱۴۰۰ تولید ۶۰ عنوان کتاب را در دستور کار خود قرار داده، اما عدم وجود کاغذ با نرخ دولتی ادامه روند را با چالش روبرو کرده است اگرچه از ابتدای سال ۱۵ عنوان کتاب منتشر کرده ایم، اما تمام این کتاب‌ها با کاغذ‌های منتشر شده و با کمک کاغذ دولتی چاخانه‌ها بوده است به عبات دیگر انتشارات ۲۷ بعثت کاغذ لازم برای چاپ را از چاپخانه قرض گرفته تا در زمان توزیع کاغذ دولتی کاغذ به این چاپخانه‌ها باز گرداند.

***کاغذ دولتی دل گرمی ناشران خصوصی

مدیر انتشارات ۲۷ بعثت وجود کاغذ دولتی را عاملی برای دل گرمی ناشران دانست و تاکید کرد: کاغذ دولتی نوعی دل گرمی و پشتوانه برای تحمل بسیاری از مشکلات ناشران بوده اگرچه اکنون این کاغذ به ناشران داده نمی‌شود و هر روز با وعده وعید‌های مختلف از دادن کاغذ دولتی شانه خالی می‌کنند، ولی باید توجه داشت که ادامه حیات نشر وابستگی مستقیمی با کاغذ دولتی دارد.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

چگونه در «دهه کرامت» سلب توفیق الهی نشویم؟

یک کارشناس علوم قرآنی گفت: سرّ عدم بهره حداکثری ما از مشاهد مشرفه و آن زمان‌های ویژه، سلب توفیق‌هایی است که با آن روبرو هستیم و آن هم چندین عامل دارد اما از جمله عوامل آن غفلت است.

معین شرافتی در گفت‌وگو با پیرامون ارزش و جایگاه زیارت حضرت «فاطمه معصومه (س)» گفت: کشور ما را با دو فرزند «امام موسی کاظم (ع)»، یعنی «امام رضا (ع)» و حضرت «فاطمه معصومه (س)» می‌شناسند، دو وجود نازنینی که حقیقتا ما مهمان آن‌ها هستیم. علاوه بر فیض‌هایی که از قم و مشهد مقدس به کشور ما می‌رسد می‌تواند فیوضات معنوی فردی بسیاری را هم شامل حال ما کند، حقایقی که اهمیت و ارزش آن را باید با بررسی سیره علما و بزرگان و نوع عرض ارادت آن‌ها دانست، به ویژه در ایام ولادت این خواهر و برادر بزرگوار که دهه کرامت نام دارد.

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مطالعه مطالب و گفت‌وگوهای مذهبی اینجا کلیک کنید

وی به ارزش و اهمیت زیارت حضرت «فاطمه معصومه (س)» اشاره و تصریح کرد: فیوضات الهی که در زیارت حضرت «فاطمه معصومه (س)» نهفته است حتماً آن قدر ارزش و بها داشته که بزرگان و علمای دینی خاک حرم ایشان را طوطیای چشمان خود کرده و می‌کنند. ولی سؤال پا بر جا این است که چرا آن فیض رحمانی و شهود ربانی به ما دست نمی‌دهد و در نهایت به حس سبکی و سبکبالی که بزرگان دست یافتند ختم نمی‌گردد؟.

این کارشناس علوم قرآنی در همین راستا ابراز کرد: البته این عدم استفاده ما از فیض‌های ربانی منحصر در مکان‌های مشرفه نیست و برخی زمان‌های ناب را نیز شامل می‌شود، مانند شب قدر و شب و روز عید سعید فطر، شب‌ها و عصر‌های جمعه و یا هر روز از اذان صبح تا طلوع آفتاب. پس مهم است که علت محرومیت خود را از آن باب که عارفان و سالکان متنعم هستند بررسی کنیم.

وی با اشاره به نکته کلیدی که در زیارت‌نامه حضرت «فاطمه معصومه (س)» وجود دارد بیان کرد: در پایان زیارت‌نامه حضرت «فاطمه معصومه (س)» آمده است: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ أَنْ تَخْتِمَ لِی بِالسَّعَادَةِ فَلا تَسْلُبْ مِنِّی مَا أَنَا فِیهِ؛ خدایا از تو می‌خواهم، که سرانجام کارم را به خوشبختى ختم کنى و آنچه را در آنم از دستم نگیرى»، در این زیارتنامه که به نقل از «امام رضا (ع)» است دو نکته مهم و حیاتی را به عنوان نتیجه و ثمره این زیارتنامه نیز در خود دارد، اول آنکه فرد در آخر کار و عمر عاقبت به خیر شود و اینکه در طول حیات و زندگی خویش از طرف خداوند سلب توفیق نگردد.

وی غفلت را یکی از مهمتری عوامل سلب توفیق دانست و ابراز کرد: سرّ عدم بهره حداکثری ما از مشاهد مشرفه و آن زمان‌های ویژه، سلب توفیق‌هایی است که با آن روبرو هستیم و آن هم چندین عامل دارد اما از جمله عوامل آن غفلت است. اینکه فرد اگر غافل باشد در چه جایگاهی ایستاده، جایگاهی که برابر با حرم تمام «اهل بیت (ع)» به ویژه حضرت «زهرا (س)» است و تا چه حد حضور «اهل بیت (ع)» در آنجا جریان داشته و می‌تواند آن‌ها را بی واسطه مخاطب قرار دهد،  عدم غفلت و آگاهی است که بسیار در بهره بردن از حرم مطهر اهمیت دارد.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

قیمت بالای پشت جلد کتاب و تخفیف‌های باورنکردنی راه حل فروش برای برخی ناشرنماها!

برخی ناشران برای فروش کتاب با تخفیفات ویژه قیمت‌های روی جلد کتاب را بالا زده و با تخفیف های باور نکردنی کتاب را به فروش می رسانند.

- صنعت نشر دیر زمانی است که با چالش‌های متعددی دست و پنجه نرم می‌کند افزایش قیمت کاغذ طی دوسال اخیر همانند تبری بر پیکر صنعت نشر نفس تولید را بریده است بسیاری از ناشران از قیمت کاغذ گله‌مند هستند و معتقدند هر گونه کم کاری و یا تاخیر در انتشار کتاب‌ها به خاطر قیمت بالای کاغذ ایجاد شده  است.

بر اساس آمار‌های منتشر شده طی دو ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ مجموعا ۷ هزار و ۵۹۱ کتاب در حوزه‌های مختلف منتشر شده است که سهم ناشران تهرانی ۶ هزار و ۲۰۲ کتاب و سهم شهرستانی‌ها هزار و ۳۸۹ کتاب بوده در عین حال این آمار گویای روند فعالیت حوزه نشر است.

کاهش تیراژ کتاب‌ها در کنار کاهش تعداد صفحات و کوچکتر شدن کلمات از حال و روز حوزه نشر خبر می دهد؛ بر اساس اطلاعات موجود در سال ۱۴۰۰ تعداد صفحات منتشر شده یک میلیون و ۵۱۰ هزار و ۱۱۱ بوده است که در مقایسه با سال گذشته این تاثیر در تعداد صفحات هم به خوبی نمایان است این در حالی است که میانگین صفحات منتشر شده در سال ۱۳۹۹ حدود ۲۰۷ بوده و در سال جاری ۱۸۲ صفحه ثبت شده است.

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنید

باید توجه داشت که صنعت نشر با آسیب‌ها و چالش‌های دیگری نیز روبرو شده و سواستفاد‌ه‌ها و کپی‌کاری‌هایی که برخی ناشرنما‌ها با کتابسازی‌های متعدد انجام می‌دهند همچنین عملکرد برخی ناشران برای ترقیب مخاطب به خرید کتاب نیز در جای خود قابل توجه است. برخی ناشران برای فروش کتاب با تخفیفات ویژه قیمت‌های روی جلد کتاب را بالا زده و با تخفیف های باور نکردنی کتاب را به فروش می رسانند.

***کمبود نقدینگی

برخی از فعالان نشر کمبود نقدینگی و زمان‌بر بودن خواب سرمایه را عاملی مهم در بی رقبتی ناشران در حوزه نشر می‌دانند در این راستا کمبود سرانه مطالعه و جایگزین شدن فضای مجازی به عنوان برترین سر گرمی سبب شده میزان خرید کتاب تا حدود زیادی کاهش یابد همه این موارد ادامه حیات را برای تعدادی از انتشاراتی‌ها که ضعیف‌تر بوده سخت و دشوارتر کرده تا جایی که علی رغم میل باطنی از این حوزه فاصله گرفته‌اند البته چالش ادامه فعالیت برای ناشران فعال و توانمند نیز وجود دارد و آنان را نیز به دشواری‌های فراوانی انداخته است، در این میان بخش خصوصی بیشترین صدمه را متحمل شده است.

***وعده‌های بی پایان

احسان احمدی خاوه نویسنده کتاب در گفت‌وگو با با اشاره به نقش تسهیلات در برون رفت از فضای رکود ناشران گفت: انتشارات وارنا به عنوان یک ناشر نوپای شهرستانی حدود سه سال است که در ورامین فعالیت دارد و در این سه سال ۱۵ عنوان کتاب بیشتر نتوانستیم منتشر کنیم. تا این لحظه هم علی‌رغم درخواست‌های ما و قول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هنوز ریالی تسهیلات دریافت نکردیم. اما به هر حال تسهیلات همانطور که از نامش بر می‌آید همیشه می‌تواند موجب تسهیل امور بشود؛ به شرطی که اولا نرخ سود آن کم باشد و ثانیا در بازپرداخت آن تنفس کافی به ناشر داده شود.

این نویسنده کتاب در ادامه بیان کرد: اگر به اعداد و ارقام تسهیلات اعلام شده دقت کنیم متوجه خواهیم شد که این طرح‌ها حتی در حد یک آسپرین بچه هم برای وضعیت رو به رکود نشر افاقه نمی‌کند. به عنوان مثال تسهیلاتی که مجمع ناشران انقلاب اسلامی برای ناشران در نظر گرفته است ۴۰ میلیارد تومان است. اگر قیمت کاغذ و چاپ و ... را کنار هم بگذارید روشن است که این رقم به هیچ جا نمی‌رسد. تازه اگر به همه متقاضیان سقف وام یعنی ۱۰۰ میلیون تومان داده شود.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

حضور ۵۰۰ خبرنگار خارجی از ۲۲۶ رسانه بین‌المللی ۵ قاره جهان در انتخابات ۱۴۰۰ ایران

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: علی رغم وجود محدودیت سفرناشی از کرونا بیش از ۵۰۰ خبرنگارِ خارجی از ۲۲۶ رسانه بین‌المللی انتخابات ۱۴۰۰ کشورمان را پوشش خواهند داد.

- محمد خدادی معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: علی رغم وجود محدودیت سفرناشی از کرونا بیش از ۵۰۰ خبرنگارِ خارجی از ۲۲۶ رسانه بین‌المللی انتخابات ۱۴۰۰ کشورمان را پوشش خواهند داد.

وی با بیان این مطلب، اضافه کرد: این رسانه‌ها از ۳۹ کشور جهان بوده وهماهنگی لازم برای ورود و فعالیت خبری انان فراهم گردیده است

وی با اشاره به اینکه ورود خبرنگاران خارجی تنها با تست منفی کرونا میسر بوده افزود: از این تعداد ۳۳۶ خبرنگار خارجی مقیم تهران بوده و همچنین برای بیش از ۱۶۰ خبرنگار خارجی روادید مطبوعاتی صادر شده است.

معاون وزیر ارشاد اضافه کرد: ۱۶۰ خبرنگار و عوامل خبری که طی روز‌های اخیر وارد کشور شده یا خواهند شد از ۸۳ رسانه از ۲۰ کشور جهان برای حضور و پوشش خبری این رویدادِ مهم ملی می‌باشند که درمیان انان ۳۷ رسانه تلویزیونی، ۲۷ روزنامه، ۸ خبرگزاری، ۶ رسانه رادیویی و ۵ مجله و سایت خبری به چشم می‌خورد.

خدادی گفت: خبرنگاران خارجی که پوشش انتخابات ۱۴۰۰ کشورمان را پوشش می‌د هند از امریکا، انگلستان، ایتالیا، بحرین، بلژیک، ترکیه، نروژ، سوئد و دانمارک، چین، روسیه، ژاپن، سوئیس، فرانسه، آلمان، اتریش، اسپانیا، استرالیا، هلند، قطر، کره جنوبی، کره شمالی، کانادا، کلمبیا، کویت، لبنان، لوکرامبورگیمن، پاکستان، نیجریه، آذربایجان، افغانستان، ارمنستان، قرقیزستان، عراق، عمان، امارات فلسطین، سوریه، و... می‌باشند.

خُدادی ابراز کرد: ژاپن با ۲۵ خبرنگار و پس از آن فرانسه، قطر، ایتالیا و آمریکا، به‌ترتیب با ۲۴، ۱۸، ۱۵ و ۱۲ خبرنگار، دارای بیشترین خبرنگاران و عوامل خبری حاضر در این انتخابات خواهند بود.

معاون مطبوعاتی در ادامه تاکید کرد: ارائه کارت خبری و معرفی‌نامه برای فعالیت آن‌ها در سطح شهر‌ها و گفتگو با نامزدها، مردم و مسئولین و همچنین حضور مستقیم در ستاد انتخابات کشور، ازجمله تسهیلات ارائه شده به خبرنگاران خارجی مقیم و غیر مقیم است.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *