رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

انتقاد یک کارشناس از تمدید نشدن مهلت تسلیم اظهارنامه‌های مالیاتی

15:07 - 24 خرداد 1400
کد خبر: ۷۳۲۸۲۹
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
کارشناس امور مالیاتی گفت: سال گذشته مهلت مناسبی برای تسلیم اظهارنامه به خصوص به اصناف و مشاغل داده شد، اما متأسفانه امسال با وجود اینکه بیماری کرونا با همان شدت ادامه داشت. مهلتی داده نشد و اصناف باید گزارش اظهارنامه خود را در مهلت تعیین شده ارائه کنند
سعید تفکریان در گفت‌وگو با میزان، درخصوص ضرورت تمدید مهلت تسلیم اظهارنامه‌های مالیاتی گفت: سال گذشته مهلت مناسبی برای تسلیم اظهارنامه به خصوص به اصناف و مشاغل داده شد، اما متأسفانه امسال با وجود اینکه بیماری کرونا با همان شدت ادامه داشت. مهلتی داده نشد و اصناف باید گزارش اظهارنامه خود را در مهلت تعیین شده ارائه کنند.
 
وی ادامه داد: خوب بود که تخفیفانی را قائل می‌شدند و زمان بیشتری را مانند سال قبل در اختیار اصناف و مشاغل قرار می‌دادند؛ و در محاسبه مالیات هم مراعات می‌کردند، اما مثل سال‌های گذشته که شرایط عادی بود محاسبه ۲۵ درصد درآمد اصناف بعد از کسر هزینه محاسبه شده و مالیات دریافت می‌شود.
 
کارشناس امور مالیاتی ادامه داد: سال گذشته بخشی از مالیات را معاف از پرداخت کردند که حدوداً ۳ میلیون تومان برای سال ۹۹ بود که در سال می‌شد ۳۶ میلیون و بعد از مثلاً ۳۶ میلیون تا ۵۰ میلیون می‌گفتند ۱۰ درصد معاف از مالیات یا از ۵۰ میلیون تا ۷۰ میلیون درصد دیگری و همین‌طور به نسبت تغییر درآمد درصدها هم متفاوت بود.
 
وی اظهار کرد: در حال حاضر مردم بخش زیادی از درآمد خود را به دلیل محدودیت رفت‌وآمدها از دست داده‌اند.من خودم مانند اکثر از مردم خیلی جاها را سعی می‌کنم پیاده بروم یا از وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس و مترو استفاده کنم. این روی درآمد تاکسی‌ها اثر می‌گذارد. حالا خیلی مشخص‌تر مشاغل و اصناف هستند که درآمدشان خیلی پایین آمده و به این نسبت باید بیشتر رعایت آنها می‌شد.
 
تفکریان گفت: با توجه به کاهش درآمد مردم و افزایش تورم که وضعیت نامساعد جامعه کاملاً گویای این مطالب است هیچ کاری انجام نشده و این فشار به مردم است.
 
کارشناس امور مالیاتی بیان کرد: اصنافی که اتحادیه دارند و پیگیر مسائل هستند با سازمان امور مالیاتی وارد مذاکره می‌شوند و بدون محاسبات معمول مبلغی را به صورت مقطوع یعنی درصدی از درآمد را نسبت به سال گذشته و میزان تورم تعیین می‌کنند و همان را مالیات پرداخت می‌کنند ولی امسال توافقی صورت نگرفته و بر اساس کسر هزینه‌ها از درآمد روی نرخ جدول ماده ۱۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم مالیات‌ها محاسبه می‌شود.
 
وی به عنوان راهکار گفت: خود اصناف و مشاغل باید اتحادیه تشکیل کنند و مدیریت قوی داشته و در مواقعی که تحت فشار هستند با سازمان‌های حمایتی مثل سازمان‌های تأمین اجتماعی و بیمه وارد مذاکره بشوند و خواسته‌های خود را به طور مستقیم درخواست کنند.
 
تفکریان در پایان افزود: فکر می‌کنم که تشکیل گروه‌های غیردولتی «ngo» برای مردمی که مشاغل مشترک دارند لازم باشد تا پیشنهادها و معیارهای منطقی خود را ارائه بدهند و پیگیر مسائل باشند.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *