ترشی چغاله بادام

3:50 - 18 خرداد 1400
کد خبر: ۷۳۰۸۲۸
ترشی چغاله بادام بهانه خوبی است که در طول سال بتوان آن را مزه کرد. این میوه علاوه بر اینکه طعم خوبی دارد، خواص فراوانی هم برای سلامتی دارد.

- تبیان نوشت: چغاله بادام، میوه بادام درختی است. این میوه نارس باعث تقویت لثه و ریشه دندان‌ها می‌شود و برای خشکی دهان مفید است. چغاله‌هایی که مقداری تلخی دارند مقدار بسیار کمی اسیدسیانیدریک و ترکیبی از سم خطرناک سیانور را دارند که مصرف زیاد آن می‌تواند منجر به مسمومیت در مصرف‌کننده شود.

چغاله بادام سرشار از مواد مغذی ضروری است که برای سیستم عصبی بسیار مفید است. ال کارتینین و ریبوفلاوین، دو عنصر اصلی موجود در این نوع بادام هستند که تغذیه مناسب سلول‌های مغزی و عصبی ما را تامین‌می‌کنند. بنابراین، با گنجاندن این مغز در رژیم غذایی منظم، می‌توانیم عملکرد مغز و سطح ذهنی خود را به‌گونه موثری تقویت‌کنیم. این میوه سرشار از فیبر می‌باشد که همین خاصیت عمل هضم را اسان کرده و یبوست مزمن را درمان می‌کند.

مواد لازم برای تهیه ترشی چغاله بادام:
چغاله بادام یک کیلوگرم
سرکه دو لیوان
آب چهار لیوان
نمک دو قاشق غذاخوری
فلفل قلمی تند دو عدد
زردچوبه یک قاشق چای‌خوری
سیر به مقدار لازم
نعنا به مقدار لازم
ترخون به مقدار لازم
گشنیز

حبه‌های سیر، فلفل و چغاله را داخل شیشه بریزید. روی شیشه چند برگ نعنا، ترخون و گشنیز بگذارید و مخلوط سرکه و آب را بریزید تا شیشه پر شود. در شیشه را محکم ببندید و حدود یک هفته در جای نسبتا خنک قرار دهید تا ترشی آماده شود.

طرز تهیه: برای تهیه این ترشی ابتدا مقداری آب نمک درست کنید و چغاله‌ها را داخل آب نمک بریزید و با کف دست روی پوست‌شان بکشید تا کمی از پرزشان کم شود. بعد آن‌ها را تمیز بشویید و داخل آبکش بریزید تا خشک شوند.

یک قابلمه نسبتا بزرگ بردارید و آب، سرکه و نمک را داخل آن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. زردچوبه را اضافه کنید و بعد از کمی جوش خوردن، قابلمه را از روی حرارت بردارید. در این مرحله چغاله‌هایی را که احساس می‌کنید کمی درشت هستند، به کمک چاقو خرد کنید.

سپس یک شیشه مناسب بردارید. حبه‌های سیر، فلفل و چغاله را داخل شیشه بریزید. روی شیشه چند برگ نعنا، ترخون و گشنیز بگذارید و مخلوط سرکه و آب را بریزید تا شیشه پر شود. در شیشه را محکم ببندید و حدود یک هفته در جای نسبتا خنک قرار دهید تا ترشی آماده شود.

نکته: اگر دوست داشتید ترشی بیشتر طعم ترش داشته باشد تا شور، از سرکه بیشتر و نمک کمتری استفاده کنید.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *