رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اظهارات جلیلی در نخستین مناظره انتخاباتی

18:27 - 15 خرداد 1400
کد خبر: ۷۳۰۴۰۴
جلیلی گفت: در بحث محرومیت زدایی، حق مردم را باید در عرصه‌های اقتصادی به ویژه در سهمشان از مصرف انرژی به آن‌ها داده شود.

- «سعید جلیلی» نامزد ریاست جمهوری، در اولین مناظره سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جواب به سوالی در خصوص این که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران محرومیت زدایی یکی از اهداف اصلی دولت‌ها بوده و قوانین مختلفی تا کنون برای رسیدگی به توسعه و پیشرفت مناطق محروم به تصویب رسیده است، اما تا رسیدن به اهداف فاصله زیادی در پیش داریم؛ در صورت رای آوردن در مدت ۴ سال در دولت خود چه اقدامات ویژه‌ای را برای محرومیت زدایی صورت خواهید داد؛ گفت: یکی از بحث‌های حضرت امام (ره) همین موضوع محرومیت زدایی است؛ برای محرومیت زدایی قبل از این طرح‌های اقتصادی داشته باشید مهم‌ترین بحث این است که این نگاه را داشته باشید که آیا قائل به محرومیت زدایی هستید یا نه؟ یکی از مشکلاتی که ما در سال‌های گذشته داشتیم این است که در نگاه اقتصادی مردم و محرومین در اولویت نبودند؛ یکی از بحث‌های مهم در اقتصاد این است که ما وقتی صحبت از جمهوری اسلامی و جمهوریت که یادگار بزرگ حضرت امام است می‌کنیم، این است که جمهور مردم را در اقتصاد نیز توجه داشته باشیم؛ موقع رای گیری با هلی کوپتر هم که شده در صددیم رای مردم را بگیریم، اما آیا در آن روستا‌های دورافتاده تلاش می‌کنیم آن چیزی که حق مردم در جنبه‌های اقتصادی است به آن‌ها برسد؟

وی در ادامه تاکید داشت: اگر شما این نگاه را نداشته باشید به یک سری کار‌های نمایشی روی می‌آورید که آن کار‌های نمایشی کار برای مردم نیست؛ برای محرومیت زدایی قبل از طرح و برنامه باید باور و اراده داشت؛ ما در این زمینه چند طرح اساسی داریم که حتماً باید انجام شود تا محرومیت به حداقل خود برسد؛ یکی این است که باید حق مردم را در عرصه‌های اقتصادی به ویژه در سهمشان از مصرف انرژی به آن‌ها داده شود؛ در طرحی به عنوان طرح وام یا واحد انرژی این موضوع را تعریف کردیم و کاملاً اجزایش را مشخص کردیم که به مردم این حق داده شود.

جلیلی ادامه داد: طرح دوم، طرح سبد غذایی است در این طرح برای مردم باید آحاد جامعه در روز حداقل ۲ هزار و ۵۰۰ کالری انرژی و غذا‌های لازم برسد و طیفی از غذا‌ها در این رابطه وجود دارد و در آن برنامه‌ای که تدوین کرده ایم مشخص شده که چگونه باید به خوبی این میزان انرژی توزیع شود که متاسفانه الان در نتیجه سیاست‌هایی که وجود دارد شاهد هستیم که این میزان انرژی به مردم نمی‌رسد.

این کاندیدای ریاست جمهوری اضافه کرد: اگر ما صحبت از محرومیت زدایی می‌کنیم فقط منحصر به حقوق اولیه نیست و بحث‌های تفریح و سلامت هم در این موضوع می‌گنجد؛ یک طرح مفصلی درباره موضوع سفر داریم که چگونه با همین امکانات فعلی می‌توان مردم را از سفر برخودار کرد تا تحکیم خانواده تقویت شود و آخرین بحثم طرح سلامت است.

جلیلی در بخش دوم مناظره در نقد نسبت به صحبت‌های نامزد‌های دیگر گفت: ببینید یک سئوال اساسی که شاید برای مردم مطرح بشود این است که این مسائل اقتصادی که پاسخ هایش مشخص است پس چرا انجام نمی‌شود. برخی از دوستان هم می‌گویند ما این پاسخ‌ها راخیلی بلدیم از بقیه بهتر بلدیم.

وی افزود: سئوال این است که چرا این‌ها انجام نشده به نظر من در همین جلسه برخی از موضوعات خودشان را نشان داد که چرا این پاسخ‌ها دنبال نمی‌شود. بله یک راه این است که شما باید مسئله را بدانید پاسخش را بدانید، اما بحث دیگر این است که پاسخ را دانستید واقعا دنبال کنید و اراده داشته باشید و باور داشته باشید.

این کاندیدای ریاست جمهوری اضافه کرد: اقای همتی فرمودند بله FATF معطل کرده و این انجام نشده است. شما باید آنقدر مسئله را بدانید در اقتصاد کشور همین است که اینکه اینطور پیش می‌آید. FATF شما رفته‌ای با آن برنامه اقدام بسته ای، ۴۱ بند بستی و ۳۹ مورد آن را اجرا کردی، ۲ مورد آن مانده است و ۳۹ مورد را که اجرا کردی هنوز FATF از تو نپذیرفته و گفته ۱۶ مورد آن را قبول کردم. کشور‌های دیگر همینقدر هم انجام ندادند بعد شما می‌گویید تمام مشکلات کشور این است که آن انجام نشده است. من نمی‌توانم حتما نمی‌توانید.

وی همچنین اظهار داشت: من دقیقا بحثم این است که این عدم فهم صحیح مسئله حتما به شما نمی‌تواند کمک کند در پاسخش. نکته دوم اینه که شما در رویکرد اشتباه دارید و این خودش را نشان می‌دهد، این رویکرد اشتباه چی هست؟ البته من معتقدم اقای همتی جزیی از این رویکرد غلط است. یک رویکرد این است که می‌خواهد عوض کار واقعی کشور را با نمایش اداره کند. کشور با نمایش اداره نمی‌شود اگر سوال میکنی اقا ابر بدهکاران بانکی چه شد شروع میکند یکسری صحبت‌های این فرمی.

جلیل افزود: کار اقتصاد دان ما، مرد اقتصادی ما باید در میدان اقتصاد باشد نه اینکه در رسانه بیشتر باشد. ببینید من همین را توضیح بدهم یادم است اقای همتی هم حضور داشتند. در زمانی که ما مسئولیت داشتیم سال ۹۱، ۷۰ هزار میلیارد معوقه بانکی بود. من مدیران عامل بانک‌ها را دعوت کردم اقای همتی هم بود که مدیر عامل بانک سینا بود و حضور داشتند. تمام مسئولین قضایی و امنیتی را هم دعوت کردیم. اواخر سال ۹۱ بود. گفتیم اقا این‌ها همه در خدمت شما بگویید چه باید کرد که این معوقات بانکی پس گرفت. چرا آقایان شکایت نکردند؟ همان موقع به همین دوستان گفتیم که اقا بگویید تا کمکتان کنیم. سال ۹۲ همین‌ها را مطرح کردم که مربوط این دولت نیست که بگویم بعد روند چی شد در این هشت سال این گونه شده است که امروز خود ایشان می‌گوید ۹۰ هزار میلیارد معوقه‌های بانکی فقظ دست این یازده نفر است.

وی همچنین اظهار داشت: بعد می‌گویند که از قبل بوده که بدتر است پس شما چیکاره اید؟ اینکه گفته می‌شود مردم بله نمی‌شود این چیز‌هایی که گفته می‌شود این دو تا نگاه است که من همین را میخواهم عرض کنم. یک نگاه این است که همینطور کشور را به زور اداره کنیم و یکی دوتا مسئله را حل کنیم. اگر بقیه را هم بگوییم آنجا FATF نشد، آنجا فلان نشد برای همین یک مانع پیدا کنیم و خودمان را راحت کنیم.

این کاندیدا اضافه کرد: یک نگاه هم این است که می‌گوید کشور ما هشت سال دنبال کردیم سایه به سایه دنبال کردیم. کشور توانمندی‌های بالا دارد، کشور ظرفیت‌های خوب دارد، امروز جوانان و نخبگان متخصص دارد. قطعا هم کشور می‌تواند اداره بشود و اینکه کشور در چهار سال اینده می‌تواند ان شالله جهش پیدا کند دوستان به صراحت می‌گویند که نمی‌شود نه شما نمی‌توانید اشکال ندارد این خوب است اتفاقا مناظره برای همین است بگویید اقا ما می‌گوییم نمی‌شود، ما می‌گوییم می‌شود. همچنان که در سال ۹۴ موقع توافق برجام من گفتم اقا این تحلیل‌ها که گفته می‌شود طبق این سند نمی‌شود روز نامه‌ها زدندکه فلانی می‌گوید می‌شود جلیلی می‌گوید نمی‌شود، امروز مردم ببیند که آیا شد یا نشد.

سعید جلیلی در ادامه مناظره در پاسخ به سوالی در خصوص این که امور افتصادی را در دولت خودتان چگونه اداره خواهید کرد، گفت: ارزش پول مالی چه وقت ایجاد می‌شود، وقتی که شما بتوانید تولید داشته باشید، جهش تولید داشته باشید. جهش تولید چه وقت است؟ وقتی که جهش صادرات داشته باشید. جهش صادرات چه وقت است؟ وقتی که بتوانید تعاملات گسترده و سازنده با جهان داشته باشید و معطل ۲- ۳ تا کشور نمانید.

وی افزود: اینکه فرمودند راجع به تبادل خارجی اتفاقا یکی از سوالات ما این است. شما‌ها که بلدید خیلی خب بفرمایید؛ چرا صادرات ما به ۲۸ کشور اتحادیه اروپا نصف صادرات به افغانستان است؟ عرض من این است که در همه این زمینه‌ها باید برنامه جدی داشت.

این کاندیدای ریاست جمهوری اضافه کرد: حالا من اینجا وارد بحث می‌شوم. ببینید، ما اگر از اینکه کشور نیاز دارد که به قول ایشان توزیع فقر نباشد و توزیع ثروت باشد صحبت کنیم، شما باید برنامه جدی برای ارز‌آوری داشته باشید. این ارزآوری چگونه ممکن است؟ وقتی که شما به تمام دستگاه‌هایت مأموریت تعریف کنید که شما باید برای ارزآوری کشور این هدف را محقق کنید؛ یعنی فقط این نیست و اگر وزارت نفت گفت من نفت فروختم، باشد، اگر نبود بانک مرکزی بگوید ندارم و بقیه دستگاه‌ها هم تعطیل بشود. بعد هم بگویند هر زمان FATF تصویب شد ما کار می‌کنیم.

وی ادامه داد: نه؛ وزارت کشاورزی شما، وزارت صنعت ش ما، وزارت آموزش عالی شما، وزارت خارجه شما، همه این‌ها باید کار کنند برای اینکه شما بتوانید ارزآوری داشته باشید. ما برای این کار تعریف کردیم که چگونه می‌توان این را انجام داد که همه دستگاه‌های شما بتوانند وظیفه داشته باشند.

جلیل همچنین اظهار داشت: ما در ۴ بخش معدن، کشاورزی، نفت و گاز و برق بررسی کردیم که می‌توان بر این اساس درآمد ارزی کشور را جهش داد نه اینکه بهانه آورد که FATF نبود، نتوانستیم عمل کنیم.

وی همچنین گفت: این را طبق برنامه می‌بینید که بر این اساس ما فکر می‌کنیم. اگر ظرفیت‌های کشور بسیج بشود می‌توانیم دو برابر درآمد‌های نفتی کشور، حتی در آن زمان که تحریم نیست، از بخش معدن، کشاورزی، نفت و گاز و برق درآمد داشته باشیم.

جلیل تاکید کرد: نکته دوم این است که شما باید اگر این برنامه‌ها را دارید اشتغال یک امر مهم است. امروز جوانان ما از شما می‌خواهند که این کار انجام بشود بتوانید برای دستگاه‌ها مأموریت تعریف کنید که آن‌ها بر این اساس اشتغال مأموریت داشته باشند. هر دستگاهی بخش کشاورزی، بخش صنعت، بخش معدن، حتی در علوم انسانی شما باید بتوانید شغل ایجاد کنید نه اینکه کارمند اضافه کنید. یعنی در بخش کشاورزی شما، باید بتوانید این کار را انجام دهید.

این کاندیدای ریاست جمهوری افزود: ما این را بررسی کردیم؛ بخش پتروپالایشگاه، در بخش طرح‌های پتروشیمی، نفت و گاز و بهینه‌سازی مصرف انرژی در یک عرصه، چه میزان می‌توان جهش در اشتغال ایجاد کرد.

جلیلی اظهار داشت: در بخش کشاورزی، در بخش شیلات، در تولیدات زراعی باغی، در بحث تولیدات دامی و در هرکدام از این‌ها شما می‌توانید برنامه داشته باشید برای جهش که این اشتغال‌زایی نتیجه آن در هر سال چه خواهد بود؟

وی گفت: من این را نشان می‌دهم که می‌شود؛ زیرا بعضی دوستان بیان می‌کنند که نمی‌شود مناظره برای همین است. من می‌دانم در این ۴ دقیقه نمی‌توانند به من جواب دهند. من دعوت می‌کنم بعد از این مناظره در شبکه تلوبیون با هم مناظره کنیم.

سعید جلیلی در ادامه مناظره در پاسخ به این سوال که امور اقتصادی را در دولت خودتان چگونه اداره خواهید کرد، گفت: ارزش پول مالی چه وقت ایجاد می‌شود، وقتی که شما بتوانید تولید داشته باشید، جهش تولید داشته باشید. جهش تولید چه وقت است؟ وقتی که جهش صادرات داشته باشید. جهش صادرات چه وقت است؟ وقتی که بتوانید تعاملات گسترده و سازنده با جهان داشته باشید و معطل ۲- ۳ تا کشور نمانید.

وی اظهار داشت: اینکه فرمودند راجع به تبادل خارجی اتفاقا یکی از سوالات ما این است. شما‌ها که بلدید خیلی خب بفرمایید؛ چرا صادرات ما به ۲۸ کشور اتحادیه اروپا نصف صادرات به افغانستان است؟ عرض من این است که در همه این زمینه‌ها باید برنامه جدی داشت.

این کاندیدای ریاست جمهوری افزود: حالا من اینجا وارد بحث می‌شوم. ببینید، ما اگر از اینکه کشور نیاز دارد که به قول ایشان توزیع فقر نباشد و توزیع ثروت باشد صحبت کنیم، شما باید برنامه جدی برای ارز‌آوری داشته باشید. این ارزآوری چگونه ممکن است؟ وقتی که شما به تمام دستگاه‌هایت مأموریت تعریف کنید که شما باید برای ارزآوری کشور این هدف را محقق کنید؛ یعنی فقط این نیست و اگر وزارت نفت گفت من نفت فروختم، باشد، اگر نبود بانک مرکزی بگوید ندارم و بقیه دستگاه‌ها هم تعطیل بشود. بعد هم بگویند هر زمان FATF تصویب شد ما کار می‌کنیم.

جلیل تاکید کرد: نه؛ وزارت کشاورزی شما، وزارت صنعت ش ما، وزارت آموزش عالی شما، وزارت خارجه شما، همه این‌ها باید کار کنند برای اینکه شما بتوانید ارزآوری داشته باشید. ما برای این کار تعریف کردیم که چگونه می‌توان این را انجام داد که همه دستگاه‌های شما بتوانند وظیفه داشته باشند.

وی گفت: ما در ۴ بخش معدن، کشاورزی، نفت و گاز و برق بررسی کردیم که می‌توان بر این اساس درآمد ارزی کشور را جهش داد نه اینکه بهانه آورد که FATF نبود، نتوانستیم عمل کنیم.

جلیلی در ادامه اضافه کرد: این را طبق برنامه می‌بینید که بر این اساس ما فکر می‌کنیم. اگر ظرفیت‌های کشور بسیج بشود می‌توانیم دو برابر درآمد‌های نفتی کشور، حتی در آن زمان که تحریم نیست، از بخش معدن، کشاورزی، نفت و گاز و برق درآمد داشته باشیم.

این کاندیدا گفت: نکته دوم این است که شما باید اگر این برنامه‌ها را دارید اشتغال یک امر مهم است. امروز جوانان ما از شما می‌خواهند که این کار انجام بشود بتوانید برای دستگاه‌ها مأموریت تعریف کنید که آن‌ها بر این اساس اشتغال مأموریت داشته باشند. هر دستگاهی بخش کشاورزی، بخش صنعت، بخش معدن، حتی در علوم انسانی شما باید بتوانید شغل ایجاد کنید نه اینکه کارمند اضافه کنید. یعنی در بخش کشاورزی شما، باید بتوانید این کار را انجام دهید.

وی همچنین اظهار داشت: ما این را بررسی کردیم؛ بخش پتروپالایشگاه، در بخش طرح‌های پتروشیمی، نفت و گاز و بهینه‌سازی مصرف انرژی در یک عرصه، چه میزان می‌توان جهش در اشتغال ایجاد کرد.

جلیل تاکید کرد: در بخش کشاورزی، در بخش شیلات، در تولیدات زراعی باغی، در بحث تولیدات دامی و در هرکدام از این‌ها شما می‌توانید برنامه داشته باشید برای جهش که این اشتغال‌زایی نتیجه آن در هر سال چه خواهد بود؟ من این را نشان می‌دهم که می‌شود؛ زیرا بعضی دوستان بیان می‌کنند که نمی‌شود مناظره برای همین است. من می‌دانم در این ۴ دقیقه نمی‌توانند به من جواب دهند. من دعوت می‌کنم بعد از این مناظره در شبکه تلوبیون با هم مناظره کنیم.

سعید جلیلی در بخش دوم مناظره در پاسخ به این سوال که بهره گیری از ظرفیت بالقوه معادن کشور طبق اذعان بسیاری از کارشناسان معادن ایران با ده‌ها ماده معدنی و ده‌ها میلیارد تن ذخایر کشف شده و بیش از ۵۰ میلیارد تن ذخایر بالقوه در میان ۱۵ قدرت معدنی جهان قرار دارد، اما فرآورده‌های معدنی کشور نشان می‌دهد این ظرفیت به طور مناسب به کار گرفته نشده است شما برای بهره گیری از این ظرفیت کم نظیر اقتصادی بالقوه چه برنامه‌ای مدنظر قرار دارید، گفت: ما در کشور فرصت‌های بسیار ارزشمندی داریم که هر کدام آن‌ها می‌تواند پیشران اقتصاد کشور باشد کشور ما فرصت‌های خوبی در کشاورزی، معدن، صنعت و شیلات در موضوعات مختلف که مثل واگن‌های یک قطار، اما هر کدام می‌تواند پیشران و لوکوموتیو باشد که بقیه را راه بیندازد بلکه باید دولت بتواند برنامه‌ای داشته باشد که با هر کدام از آن‌ها به تنهایی بتواند کشور را اداره کند یکی از این موارد همین بخش معدن است ما بررسی‌های دقیقی داشتیم که توسط همین جوانان با انگیزه و متخصص داشتیم طبق بررسی‌هایی که انجام شد از طریق معدن به عنوان یکی از این بحث‌هایی که می‌تواند فعال و پیشران کشور باشد و از ذخایر ملی کشور ما است با اکتشاف و استخراج و بلکه مهم‌تر از این‌ها این که ارزش افزوده در داخل کشور باشد این که شما فقط خام فروشی معدن داشته باشید درست نیست یکی از مشکلات اساسی در کشور این است که ذخایر و مواد معدنی ما خام فروشی می‌شود هر میزان که شما برنامه‌ای برای ارزش افزوده کشور داشته باشید هم ارز آوری شما بیشتر خواهد شد هم اشتغال زایی بیشتر خواهد شد یکی از فرصت‌ها در تحقق این موضوع معدن است شما می‌توانید موتور اقتصاد کشور را راه بیندازید و با آن حتی می‌توان با بخش معدن اگر توجه ویژه شود می‌توان بخشی از هزینه‌های اساسی کشور را با آن تامین کرد می‌توان این کار را کرد اگر ما بگوییم نمی‌توانیم عده‌ای نتوانستن خود را به کشور تسری می‌دهند ما می‌گوییم در چهار سال آینده کشور را نباید فقط اداره کرد بلکه باید کشور را جهش داد یکی از لازمه‌های آن این است که در بخش معدن ما بتوانیم جهش پیدا کنیم نه این که حداکثر بگوییم مشکل دو معدن کار را حل کنیم نمی‌شود، باید برای بخش معدن برنامه داشته باشیم همه ظرفیت‌ها را شناسایی کنیم و موانع را برطرف کنیم ما جلسات متعددی داشتیم ما با بیش از ۲۴ طیف جلسه داشتیم که این موضوع را در آینده توسعه خواهیم داد.

سعید جلیلی در ادامه مناظره انتخاباتی در پاسخ به این سوال که طبق آمار‌های موجود بخش عمده‌ای از واحد‌های تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی کشور تعطیل یا نیمه تعطیل هستند و از این طریق بخش قابل توجهی از سرمایه ها، امکانات و تجهیزات تولیدی کشور در حال فرسودگی بوده و موجب اتلاف منابع، بیکاری و کمبود تولید محصولات داخلی شده است برنامه مشخص شما برای بازگشت این واحد‌ها به عرصه تولید با ذکر محل منابع مالی پیش بینی شده چیست، گفت: من در ۸ سال گذشته از بسیاری از شهرک‌ها صنعتی بازدید و جلسات متعددی با این‌ها داشته ام. تقریبا شاید با ۲۴ صنف ما جلسات مفصل داشته ایم. در این جلسات ۱۶ مسئله مشترک مطرح شده است که این ۱۶ مسئله تقریبا همه این‌ها روی آن اذعان دارند که این‌ها مانع کار است، اگر ما صحبت می‌کنیم از موانع تولید. یکی از مهم‌ترین بحث‌هایی که مطرح می‌کنند که باعث شده که شهرک‌ها نتوانند کار کنند بحث تامین مالی است.

وی بیان کرد: سئوال اصلی اینجا این است که اگر ما الان روزانه داریم ۲۰۰۰ میلیارد تومان خلق پول می‌کنیم حال به هر دلیلی که جای بحث دارد، بعد چگونه کسانی که در کار تولید هستند مهمترین مشکلشان تامین مالی است. این ۲۰۰۰ میلیارد خلق پول کجا می‌رود؟ به دست چه کسی می‌رسد؟ این سوالات اصلی است که باید کار بشود.

این نامزد اظهار داشت: ما بحث مان این است که پس اگر شما می‌خواهید به تولید بها بدهید و یک مشکل آن تامین مالی است این را باید حل کنیم.

وی بیان کرد: نکته دومی که مطرح می‌شود در همین موضوعات مطرح می‌کنم، ببینید من اینجا بحث‌هایی که مطرح می‌کنم آورده ام که چه میزان برای اینکه آن‌ها بخواهند برای اینکه یک صادراتی داشته باشند عدم ثبات در مقررات تجاری وجود دارد. یعنی بخش نامه‌هایی که از ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ صادر شده در زمینه‌های مختلف مثلا در فولاد، در کاشی و سرامیک، در شیشه، در سیمان و در پتروشیمی چه میزان بخشنامه‌های متعدد و بعضا متعارض و مختلف که این‌ها حتما تولید شما را لطمه می‌زند.

جلیلی در ادامه صحبت‌هایش افزود: نکته بعدی که در اینجا مهم است این است که در کنار آن بحث‌ها یکی از خواهش هایشان این است که اگر تصمیمی گرفته می‌شود شما حتی بخش نامه می‌خواهید صادر کنید با ما مشارکت کنید. حداقل حرف آن‌ها را بشنوید بعد بخش نامه بدهید که آن کار بتواند بهتر صورت بگیرد و مباحث آنجا به اصطلاح دیده بشود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: نکته بعد سازمان‌ها و دستگاه‌ها دولتی است که من باز این را عرض خواهم کرد. ماشین دولت برای این است که اگر صنعتگر شما شهرک صنعتی شما او را می‌ببیند خوشحال بشود گویی او را به جلو می‌برد نه اینکه هر کدام از دستگاه‌ها می‌گویند باید ده‌ها مجوز از بخش‌های مختلف بگیریم.

وی اضافه کرد: در همین شهرک صنعتی عباس آباد که ما رفته بودیم بحث می‌کردند که من همه کار‌ها را کرده ام، ولی یک دفعه محیط زیست به من مجور نمی‌دهد گفته نه این نمی‌شود. بالاخره این‌ها را شما باید ساماندهی کنید و از طرفیت همین دولت الکترونیک یکی از آن این است که شما به شکل فوق هوشمند پیشاپیش با آن‌ها بگویید که چه امکانات و اختیاراتی دارید و چگونه می‌توانید.

سعید جلیلی در جمع بندی اظهارات خود در اولین مناظره انتخاباتی گفت: موضوعات اقتصادی مطرح شد، اما موضوع اصلی این جلسه نقش و هنر رئیس جمهور است و اینکه کسی که در این جایگاه قرار می‌گیرد چگونه این بحث‌ها را می‌خواهد به نتیجه برساند.

وی اضافه کرد: این بسیار موضوع مهمی است اگر کسی که در این جایگاه قرار می‌گیرد برنامه‌هایی را داشته باشد در بخش‌های مختلف یک نکاتی را بگوید سوال این است که با چه تضمینی این‌ها به نتیجه می‌رسد. اولین سوال به نظر من در برنامه‌ها باید این باشد جدا از اینکه می‌گویند چه می‌کنند. باید بگویند این کاری که می‌کنند چه نتیجه‌ای خواهد داشت. مشخص باشد تا این قابل ارزیابی باشد.

این کاندیدای ریاست جمهوری بیان داشت: ۸ سال پیش در همینجا یک چیز‌هایی گفته شد، اما کدام یک انجام شد تحریم‌ها دو برابر شد دلار چند برابر شد. بحث بنده این است اگر در سوال معدن از بنده سوال کردید که چه کردید من می‌گویم در این بخش اشتغال ایجاد می‌شود این را دقیق می‌گوییم این کار‌ها را خواهیم کرد در اشتغال مثلا سال اول ۱۰۰ هزار، سال دوم ۱۲۶ هزار، سال سوم انقدر و سال چهارم ۲۵۳ هزار شغل ایجاد خواهد شد و این قابل ارزیابی است اینکه چگونه من از همینجا تشکر می‌کنم از صدا و سیما من در شبکه تلوبیون آنچه در اینجا نمی‌شود بیان کرد را بیشتر توضیح خواهم داد و حتی اگر دوستانی با این موضوعات سوال دارند حاضرم در آنجا با آن‌ها مناظره و یا مباحثه داشته باشم.

جلیلی تاکید کرد: عرض بنده این است ما‌ها باید صحبت کنیم از یک رئیسی جمهوری که با اقتدار بتواند این کار را انجام دهد اقتدار هم این نیست که مثلا بگوییم چند حرف تند زده باشند یعنی اینکه به موقع تصمیم بگیرد و تصمیمش اجرا و عملی شود و آن نتیجه‌ای که قول داده است شکل بگیرد. اینجا مشکلی که وجود دارد برای اینکه چنین چیزی باید محقق شود این است که برخی از مشکلات همه مشکلات ساختاری نیست یک مشکلاتی در فرهنگ سیاسی کشوراست.

وی در ادامه صحبت‌های خود اضافه کرد: رئیس جمهور باید این توانمندی را داشته باشد متأسفانه برخی از این‌ها مربوط به این جناح و آن جناح و این قوه و آن قوه نیست ممکن است فراتر باشد این را باید برطرف کرد و این بحث بسیار مهمی است که ما چگونه می‌خواهیم آن فرهنگ سیاسی غلطی را که بعضاً حاکم است را کنار گذاریم مناسبات غلطی که شکل گرفته است. مناسبات غلطی که شکل گرفته من بعضی از آن‌ها مثال بزنم مثلا ما اگر می‌گوییم کار به نتیجه برسد کار با نمایش به نتیجه نمی‌رسد کار واقعی می‌خواهد. به قول شهید حاج قاسم سلیمانی می‌گفتند که اگر شما آبی را رها کنید آنطور نیست که به پای درختی برسد باید دنبال آن بروید و مواظب باشید که راه را کج نکنند، ماشین دولت را اگر شما می‌خواهید این نیست که من یک بخشنامه‌ای را صادر می‌کنم و این می‌رود، من به عنوان کسی که از کارشناس، معاون، وزیر، رئیس اداره، مدیرکل همه از پایین به بالا آمده‌اند و دیده‌اند که موضوعی که به این سیستم می‌آید چگونه از مسیر خودش خارج بشود مهم این است که کار به نتیجه لازم برسد و ماشین دولت را به بهترین شکل بتوان استفاده کرد اینجاست که اگر ما صحبت می‌کنیم از فضای مجازی و هوشمند و بلکه فوق هوشمند کردن دولت باید برخی از این ساز و کار‌ها باید بتوانیم به خوبی از آن‌ها استفاده کنیم، عرض بنده این است که یکی از مهم‌ترین چیز‌هایی که ما الان صحبت از جایگاه رئیس جمهور می‌کنیم و مانع کار است و متأسفانه وجود دارد بحث تعارفات است، تعارفات سیاسی، تعارفات جناحی، تعارفات بعضا سازمانی، اینهاست که مانع کار می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *