مهرعلیزاده: برای ۵ دهک پایین جامعه یارانه را ۵ برابر خواهم کرد

23:40 - 13 خرداد 1400
کد خبر: ۷۳۰۱۵۸
محسن مهرعلیزاده با بیان اینکه برای ۵ دهک پایین جامعه یارانه را ۵ برابر خواهم کرد، گفت: قانون هدفمندی یارانه‌ها به صورت کامل اجرا نشده است. چرا که قرار بود در توسعه زیربناها، صنعت و ... هزینه شود، اما فقط در پرداخت یارانه باقی مانده است.

- «محسن مهرعلیزاده» در گفت‌وگوی ویژه خبری حاضر شد و به سوالات مطرح شده پاسخ داد.

قانون هدفمندی یارانه‌ها به صورت کامل اجرا نشده است. چرا که قرار بود در توسعه زیربناها، صنعت و ... هزینه شود، اما فقط در پرداخت یارانه باقی مانده است.

در دولت بنده یارانه‌ها را ادامه می‌دهیم و برای ۵ دهک پایین جامعه یارانه را ۵ برابر خواهم کرد. کسی که درآمد بالایی دارد یارانه ۴۵ هزارتومانی مشکلی از او درمان نمی‌کند. اما ۵ دهک اول ۷ میلیون خانوار‌های فاقد شغل وجود دارد.

در استان‌های محروم برخی خانواده‌ها با یارانه ۴۵ هزارتومان زندگی می‌کنند سعی می‌کنم در دولت خود سیستم هوشمندی را طراحی کنم تا به درآمد و اشتغال پایدار خانواده برسیم.

در سیستم مالیاتی مشکل اساسی وجود دارد. عدالت مالیاتی نداریم و فرار مالیاتی داریم. باید از فعالیت‌های نامولد مالیات بیشتری دریافت شود تا بتوانیم در مانع‌زدایی تولید موفق باشیم. برای جلوگیری از فرار مالیاتی نیز باید سامانه متصل به هم قوی و هوشمند داشته باشیم.معتقد هستم ارز ۴۲۰۰ تومانی نباشد، اما قیمت‌ها را باید کنترل کنیم. نهاد‌های مردمی مرتبط را برای کنترل به کار بگیریم.

مشکلات بخش خصوصی در عدم اجرای صحیح قانون است. یکسری نهاد‌ها از جمله نهاد نظامی، نیمه دولتی و ... در مسیر خصوصی‌سازی خلل ایجاد کردند. تا زمانی که الگوی تنظیم شده نداشته باشیم مشکلات حل نمی‌شود. دولت من دولت سوم اصلاحات خواهد بود.

اگر نظم اقتصادی حاکم شود در ۳ ماه اول نرخ تورم و افزایش قیمت‌ها تثبیت خواهد شد.

به دلیل تجربه‌های کاری در بازار سرمایه و بورس عملیاتی فکر می‌کنم. بورس بازار امن و محمل مناسب برای هدایت نقدینگی است؛ در صورتیکه مداخله درست داشته باشیم. ما نباید اجازه دهیم عده‌ای برای حداکثر کردن منابع خود دست به هر کاری بزنند.

به هیچ وجه اجازه نمی‌دهم ارگان‌های بزرگ کار تولید انجام دهند. باید برنامه‌ریزی دقیق در خصوصی‌سازی انجام شود.

مبارزه با فساد اقتصادی جزو مطالبات جدی مردم است و برنامه من این است که اول باید فرصت‌های رانتی را از بین ببریم. رانت اطلاعاتی خود گونه‌ای از رانت است یک سازمان شفافیت اطلاعات باید طراحی کنیم.

در دولت بنده یک سامانه ملی با رویکرد شفافیت طراحی خواهد شد تا حتی مدیر دولت هم نتواند خطایی کند.

مسکن مهر طرح بدی نبود. البته می‌توانستیم با تغییراتی آن را بهتر اجرا کنیم.

باید با مردم شفاف باشیم. کار را باید به اهل خود بسپاریم. عوام‌فریبی را تمام کنیم. سعی کنیم با مردم روراست باشیم و از بی‌برنامه‌گی دوری کنیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *