صدور ۲۲۷ مورد کیفرخواست شفاهی در خراسان شمالی

12:19 - 11 خرداد 1400
کد خبر: ۷۲۹۳۱۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری خراسان شمالی گفت: در اردیبهشت ماه سال جاری تعداد ۲۲۷ فقره کیفرخواست شفاهی صادر شده که این آمار در مقایسه با کل سال گذشته روند افزایش قابل ملاحظه‌ای را نمایش می‌دهد.
- حجت‌الاسلام والمسلمین جعفری، رئیس کل دادگستری خراسان شمالی اظهار داشت: ساز و کار قانونی می‌تواند علاوه بر ایفای نقش تسهیل کننده و تسریع دهنده در رسیدگی ها، در رفع اطاله دادرسی و تعیین تکلیف وضعیت پرونده‌های قضایی نیز در کوتاه‌مدت بسیار راهگشا و سازنده باشد.

رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی به ساز و کار نظارتی و مراقبتی دستگا قضایی استان خراسان شمالی نیز اشاره و تصریح کرد: بازرسی‌های میدانی و نقطه به نقطه بطور دقیق و هدفمند عملکرد کلیه بخش‌های دستگاه قضایی را مورد رصد و پایش مداوم قرار می‌دهد.

وی افزود: برای رسیدن به استاندار‌های قانونی و جلب رضایت و اعتماد عمومی که سرمایه عظیم اجتماعی نظام جمهوری اسلامی است، دستگاه قضایی مطابق با بیانیه گام دوم انقلاب و بر اساس سند تحول قضایی عمل خواهد کرد و در این مسیر بسیار مصمم و جدی خواهد بود.

جعفری با بیان اینکه به مدیران قضایی و قضات رسیدگی کننده همواره تاکید شده که به گونه‌ای تدبیر کنند که با اتخاذ روش‌های پیشگیرانه و بازدارنده و نیز استفاده هدفمند و دقیق از تاسیسات قانونی و اعمال مجازات‌های جایگزین حبس، جمعیت کیفری زندان‌ها به حداقل کاهش یابد.

رئیس کل دادگستری استان با مثبت ارزیابی کردن روند کمی و کیفی استفاده از تاسیسات قانونی در جریان مناسبات قضایی و صدور آراء تصریح کرد: در اردیبهشت ماه سال جاری تعداد ۲۲۷ فقره کیفرخواست شفاهی صادر شده که این آمار در مقایسه با کل سال گذشته روند افزایش قابل ملاحظه‌ای را نمایش می‌دهد و قطعا به این نیز اکتفا نخواهیم کرد و منتظر اقدامات بهتر و بیشتری در این ابعاد خواهیم بود.

برگزاری دادگاه‌های آنلاین به نفع مردم و دستگاه قضایی است

جعفری با اشاره به اینکه بستر‌های لازم برای برگزاری دادگاه‌های آنلاین در این استان فراهم شده و این فرایند به نفع مردم و دستگاه قضایی است از شهروندان خواست برای کاهش هزینه‌ها و استفاده بهتر از وقت و زمان خود این ساز و کار ویژه را که برای رفاه حال آنان پیش بینی شده بسیار جدی بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: جلوگیری از ازدحام جمعیت در مجتمع‌های قضایی و پیگیری از شیوع ویروس کرونا، صرفه‌جویی در وقت مراجعین، تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها، حذف سفر‌های درون و برون شهری از مهمترین مزایای برگزاری دادگاه‌های آنلاین به شمار می‌رود.

جعفری درباره کم و کیف بهره مندی از امتیاز دادگاه‌های آنلاین توسط مخاطبین گفت: در راستای هوشمندسازی قوه قضاییه و سهولت دسترسی مردم اپلیکیشن «عدالت همراه» در دو نسخه اندروید و IOS از طریق بازار‌های نرم افزار و درگاه ملی قوه قضاییه با عنوان adliran.ir و eadl.ir قابل نصب است.

وی در مورد نحوه استفاده از این اپلیکیشن نیز اظهار داشت: برای ورود به این درگاه، در حال حاضر نیاز به ارائه کد کاربری ثنا است و اگر فردی این کد را ندارد، باید به صورت حضوری به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند و کد مربوطه را دریافت کند.
 
گفتنی است؛ بر اساس ماده ۸۶ قانون آیین دادرسی کیفری در غیر جرائم موضوع ماده (۳۰۲) این قانون، چنانچه متهم و شاکی حاضر باشند یا متهم حاضر و شاکی وجود نداشته یا گذشت کرده باشد و تحقیقات مقدماتی هم کامل باشد، دادستان می تواند راساً یا به درخواست بازپرس، با اعزام متهم به دادگاه و در صورت حضور شاکی به همراه او، دعوای کیفری را بلافاصله بدون صدور کیفرخواست به صورت شفاهی مطرح کند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *