آتش‌سوزی وسیعی که بمو را خاکستر کرد مهار شد+فیلم

12:41 - 10 خرداد 1400
کد خبر: ۷۲۹۰۳۰
آتش‌سوزی گسترده‌ای که روز گذشته در پارک ملی بمو واقع در استان فارس آغاز شد و در نتیجه عدم انجام اقدامات فوری توسط مسئولان محیط زیست علی‌رغم تلاش‌های محیط‌بانان تا صبح امروز بخش وسیعی از این پارک ملی که یکی از مهم‌ترین مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است را به خاکستر تبدیل کرد ساعاتی پیش مهار شد.

- متاسفانه روز گذشته، آتش‌سوزی گسترده‌ای در پارک ملی بمو آغاز شد اما با اینکه پارک‌های ملی یکی از ارزشمندترین مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست به شمار می‌روند عدم انجام اقدامات لازم و فوری توسط مسئولان محیط زیست سبب شد این پارک ملی ارزشمند علی‌رغم تلاش‌های محیط‌بانان تا صبح در شعله‌های آتش بسوزد.

بومیان منطقه با اشاره بر اینکه، آتش‌سوزی در چند نقطه مختلف از پارک ملی بمو آغاز شده، این آتش‌سوزی را عمدی می‌دانند.

[video src='https://www.mizan.news/wp-content/uploads/2022/01/3113293_174.mp4']
 
var player = videojs('player_153178_3112731',{poster:'',width:400,height:300}); player.one('play', (function(){ $.post('/fa/ajax/news/video/3112731',{},function (data) {}); }));

خلبان محمد مهدی نوری آل آقا، رئیس مرکز کنترل و پشتیبانی اطفا حریق هوایی کشور در پاسخ به اینکه این مرکز از روز گذشته چه اقداماتی برای مهار این آتش‌سوزی گسترده صورت داده به میزان گفت: ما از روز گذشته آماده انجام عملیات اطفای حریق هستیم و در استان فارس، بالگرد آب‌پاش با دو بسکت، آماده اعزام به منطقه است اما سازمان محیط زیست از ما درخواست کمک نکرد.

متاسفانه عدم انجام اقدامات پیشگیرانه از جمله بررسی‌های کارشناسانه برای ایجاد آتش‌برهای موثر و همچنین برخورد بازدارنده با عاملان ایجاد آتش‌سوزی‌ها از یک سوء و نبود سرعت عمل در اقدام نسبت به مهار آتش، به ویژه درخواست کمک از مراکزی مانند مرکز کنترل و پشتیبانی اطفا حریق هوایی کشور طی سال‌های گذشته، خساراتی جبران‌ناپذیر به پوشش گیاهی و جانوری پارک ملی بمو وارد کرده است.

پارک ملی بمو، با ۴۸ هزار هکتار وسعت، یکی از مناطق چهارگانه تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست است که در فاصله ۱۰ کیلومتری از شمال شهر شیراز قرار دارد. متاسفانه این زیستگاه ارزشمند با تنوع زیستی کم‌نظیر طی سال‌های گذشته بر اثر بی‌احتیاطی گردشگران و منفعت‌طلبی سودجویان بخش قابل توجهی از پوشش گیاهی و جانوران وحشی خود را از دست داده است.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *