رصد‌های پیش‌دستانه پلیس فتا در فضای سایبری

4:19 - 06 خرداد 1400
کد خبر: ۷۲۷۸۳۸
معاون اجتماعی پلیس فتای ناجا گفت: پلیس مبادرت به رصد‌های پیشدستانه در فضای مجازی می‌کند. این رصد‌های پیشدستانه گاهی در قالب طرح انجام می‌شود و گاه در قالب یک طرح عملیاتی متمرکز صورت می‌گیرد. یکی از طرح‌های عملیاتی متمرکز که در حال حاضر از سوی پلیس فتا در حال انجام است عملیات پانجیا است.
رامین پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتای ناجا در خصوص تاثیر اجرای طرح رمز دوم پویا برای مبادلات بانکی بر حجم کلاهبرداری‌های مجازی به میزان گفت: از زمان پیدایش پلیس فتا در سال هشتاد و نه تا سال نود و هشت روند رشد جرائم سایبری صعودی بوده است. اما پس از اجرای این طرح از اواخر سال نود و هشت تا به امروز روند جرایم حوزه سایبری نه تنها صعودی نبوده بلکه حالت نزولی هم به خود گرفته و شیب قابل توجهی پیدا کرده است.

وی ادامه داد: اجرای رمز پویا تاثیر به سزایی در این روند کاهشی داشته است. این طرح خوشبختانه فرصت ارتکاب به جرم را در حوزه پیشگیری از مجرمان سلب کرده است و فرصت ارتکاب به جرم به نحو آشکاری کاهش پیدا کرده است.

پاشایی درباره ارزیابی توان پلیس فتا در زمینه برخورد و شناسایی جرائم سایبری در ده سال اخیر گفت: درباره وضعیت جرائم در حوزه سایبر نکته‌ای که وجود دارد این است که مردم طی سال‌های اخیر به شکل گسترده‌ای به فضای مجازی هجوم آورده اند و روز به روز هم به کاربران فضای مجازی در کشورمان اضافه می‌شود. از اساس ضریب نفوذ اینترنت در کشور ما بالاست. بالطبع مجرمان سایبری هم به این فضا متمایل شده اند و شاهد شیوع اعمال مجرمانه در فضای سایبری هستیم. روند کشف جرائم در حوزه پیشگیری اجتماعی هم مبین این واقعیت است. در حال حاضر رمز دوم پویا، او تی بی یا دیگر خدماتی که پلیس فتا در حال پیگیری آنهاست باعث شده تا قابلیت‌های نیروی پلیس در این حوزه در حال طی کردن روندی تکاملی باشد.
 
بیشتر بخوانید:

معاون اجتماعی پلیس فتا در واکنش به اینکه آیا تغییر و تکاملی در شیوه‌های پلیس فتا برای رصد فضای مجازی اتفاق افتاده گفت: پلیس فتا با توجه به نوع جرائمی که در این فضا در حال اتفاق افتادن است قطعا از سامانه‌های به روزتر و بومی تری استفاده می‌کند تا بتواند گشت‌های سایبری خود را به صورت فعال در فضای مجازی داشته باشد.

وی درباره شیوه‌های پیشگیرانه پلیس فتا برای جلوگیری از بروز رفتار‌های مجرمانه در فضای مجازی اظهار داشت: با توجه به اینکه سرور شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌هایی که کم و بیش مورد قبول مردم هستند در داخل کشور قرار ندارد پلیس فتا هم نمی‌تواند برای وقوع جرم منتظر بماند. برای همین پلیس مبادرت به رصد‌های پیشدستانه در فضای مجازی می‌کند. این رصد‌های پیشدستانه گاهی در قالب طرح انجام می‌شود و گاه در قالب یک طرح عملیاتی متمرکز صورت می‌گیرد. یکی از طرح‌های عملیاتی متمرکز که در حال حاضر از سوی پلیس فتا در حال انجام است عملیات پانجیا هست. الان پلیس فتا در کشور ما و نیز پلیس بیش از صد کشور دیگر در دنیا درگیر این عملیات هستند. ما در حال حاضر مشغول اجرای طرح عملیاتی پانجیای ۱۴ هستیم. این طرح عملیاتی مربوط به مبارزه با خرید و فروش دارو‌های قاچاق و دارو‌های کمیاب و نیز دارو‌هایی است که خارج از سیستم وزارت بهداشت و مجموعه‌های پزشکی در فضای مجازی داد و ستد می‌شود. یا درمورد بحث کروناویروس هم باز پلیس فتا با جدیت در فضای مجازی مشغول رصد و فعالیت است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *