رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

برجسته شدن آسیب پذیری فضای سایبری غرب

3:15 - 07 خرداد 1400
کد خبر: ۷۲۷۴۸۰
حملات سایبری اخیر آسیب پذیری شرکت‌ها و موسسات غربی را برجسته کرده است.

- مجموعه‌ای از حملات سایبری پر سر و صدا به اهداف در غرب، آسیب پذیری شرکت‌ها و موسسات را برجسته کرده و این موضوع را به عنوان یک اولویت عمومی، اما بدون راه حل آسان مطرح کرده است.

به گزارش «بیزینس تایمز»، آخرین حادثه‌ای که باعث برجسته شدن ظرفیت هکرهای اینترنتی برای ایجاد اختلال در زندگی روزمره شد، اواخر ماه می‌، بود؛ هنگامی که «کلونیال پایپ لاین»، که یک اپراتور خط لوله اصلی سوخت مستقر در آمریکا است، قربانی حمله باج افزاری شد.

در این حمله سیستم‌های رایانه‌ای «کلونیال پایپ لاین» رمزگذاری شده و عملیات آن متوقف و باعث کمبود سوخت رانندگان آمریکایی شد.

در پایان سال ۲۰۲۰، مقام‎های آمریکایی همچنین فاش کردند که هکر‌ها با نرم افزار «سولار ویندز» که توسط بخش‌های زیادی از دولت آمریکا و شرکت‌های مختلف در سراسر این کشور استفاده می‌شود، به خطر افتاده‎اند.

حملات دیگر شامل هک کردن حزب دموکرات در آستانه انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا و همچنین شیوع عمده بدافزار‌های جهانی به نام «وانا کرای» و «نات پتیا» است که رایانه‎ها را در سراسر جهان در سال ۲۰۱۷ فلج کرد.

فراتر از حوادث مهمی که در خبر‌ها منتشر می‌شوند، دستگاه‌های امنیت سایبری و کارشناسان سال‎هاست که درباره افزایش موج حملات آنلاین هشدار می‌دهند.

«سوزان اسپولدینگ» از مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی، که مستقر در واشنگتن است، می‎گوید «دشوار است تصور کنید که ما به اندازه کافی حوادث قابل توجه سایبری نداشته باشیم تا همه بتوانند درک کنند که این موضوع از چه اهمیتی برخوردار است.»

به گفته وی، «با وجود همه این حملات، این موضوع در اولویت قرار نگرفته است.»

بهترین اقدام در برابر جرایم اینترنتی توسط افراد و شرکت‌های کوچک ساده و تقریبا رایگان است؛ حذف ایمیل‌های مشکوک، به روزرسانی منظم نرم افزارها، تغییر رمز‌های عبور و نگهداری نسخه‌های پشتیبان ذخیره شده.

سازمان‌های بزرگتر می‌توانند از تیم‌های تخصصی امنیت فناوری اطلاعات و مجهزترین سرویس‌های نظارت بیرونی برای نظارت بر شبکه‌های خود و بررسی مداخلات شبانه روزی که پیش بینی یک حمله بزرگ است، استفاده کنند.

«اسپولدینگ»، می‎گوید که بسیاری از سازمان‌ها تمایلی به انجام این کار‌ها ندارند.

وی همچنین اظهار داشت «دو نوع شرکت در جهان وجود دارد؛ آن‌هایی که هک شده‎اند و آن‌هایی که هنوز آن را کشف نکرده‎اند.»

برخی از کارشناسان نگرانند که روزی یک حمله سایبری تحت حمایت برخی نهاد‌ها باعث ایجاد مارپیچی از انتقام جویی‌ها و تلافی‌ها شود که می‌تواند خصومت‌های واقعی را آغاز کند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *