دردسر جدید برای تیم‌های داوری لیگ؛ پُست‌های عجیبِ کنار زمین

14:02 - 05 خرداد 1400
کد خبر: ۷۲۷۴۰۱
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
عملکرد بعضی ناظران داوری در لیگ‌ بیستم، تیم‌های داوری را تضعیف کرده است.

- از ابتدای لیگ بیستم شایعه شد بعضی سرمربیان لیگ برتری، دستیارانی استخدام می‌کنند که بتوانند با صدای بلند و داد زدن از نظر روانی روی عملکرد داوری تاثیر بگذارند. در چنین فضایی شاهد افزایش اعتراض‌های بی رویه از سوی تیم‌ها هستیم. در حالی که طبق قانون، داور چهارم وظیفه مدیریت فضای اطراف زمین مسابقه را دارد.

با این وجود شاهد اتفاقات جدید و عجیبی از سوی ناظران بازی‌ها هستیم به طوری که ناظران مسابقه وارد درگیری‌های کنار زمین می‌شوند و به جای نقش نظارتی، در حیطه وظایف کمک داور ورود می‌کنند. طبق بررسی‌ها در کشور‌های دیگر نماینده فدراسیون مسئول برگزاری مسابقه است و بعد از دستور شروع بازی به داور، به روی سکو‌ها منتقل می‌شود.

در ایران معمولاً نماینده فدراسیون کنار داور چهارم قرار می‌گیرد و حضورش اشتباه نیست. با اینهمه به دلیل اینکه ناظران از میان پیشکسوتان داوری انتخاب می‌شوند، ورود آن‌ها به درگیری‌ها به صلاح نیست و چه بسا که حرمت آنها هم در این میان از بین برود.

با افزایش حساسیت مسابقات در هفته‌های پایانی لیگ احتمال افزایش درگیری‌ها هم بیشتر می‌شود. بازی‌های لیگ ایران که معمولا به صورت زنده پخش می‌شود که تصاویر رفتار‌های فراتر از حیطه اختیارات ناظران را نشان می‌دهد. این تصاویر باعث انعکاس تصاویر بدی از داوران ایرانی می‌شود. پیش از این بعضی کشور‌های حوزه خلیج فارس با ضبط بازی‌های لیگ ایران و اشتباهات داوری سعی می‌کردند تیم‌های ایرانی را از قضاوت در بازی‌های حساس آسیایی دور کنند.

این در حالی است که ناظر داوری در بازی حساس سایپا و پیکان نتوانست پیش از انجام تعویض ششم از این کار غیرقانونی پیشگیری کند و تا مدت‌ها حواشی دربی خودروسازان ادامه داشت و در نهایت با رأی کمیته انضباطی نتیجه این دیدار تغییر کرد. با این اوصاف آیا بهتر نیست، ناظران مسابقات نقش نظارتی خود را پررنگ‌تر انجام بدهند و به حیطه وظایف داوران ورود نکنند؟



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *