رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

شکایت کسب‌وکار‌ها از قطعی بدون برنامه برق/ استمرار هم‌زیستی با خاموشی‌ها؟

9:00 - 04 خرداد 1400
کد خبر: ۷۲۷۱۸۸
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
عضو اتحادیه کسب و کار‌های مجازی می‌گوید شکایات فراوانی از سوی فعالان این حوزه در خصوص قطع بدون برنامه به دست ما رسیده و این مشکلات به صورت زنجیره‌وار خریداران را نیز با مشکلات متعددی مواجه کرده است.
- روند خاموشی در شبکه برق بسیاری از مردم را کلافه کرده است، گیرکردن در آسانسور، آسیب دیدن وسایل برقی و وقفه در کسب و کار بخشی از اثرات منفی قطعی شبکه برق است که ممکن است تا اواسط شهریور نیز ادامه یابد.

این قطعی‌های برق زمان نگران‌کننده خواهد بود که بدانیم هنوز تجهیزات سرمایشی به طور کامل وارد مدار مصرف نشدند و به‌عبارت‌دیگر شبکه برق هنوز به پیک مصرف خود نرسیده است.

مدیریت مصرف، واردات برق و استفاده از مشوق‌های سال گذشته برای تغییر زمان استفاده از برق صنایع و بخش کشاورزی می‌تواند بخشی از کمبود برق جبران کند.

با توجه به روند رو به رشد مصرف و زمان‌بر بودن توسعه ظرفیت تولید برق، به نظر می‌رسد کشور طی سال‌های آینده با مشکلات به‌مراتب بیشتری مواجه باشد و مردم باید خود را برای همزیستی با کمبود برق آماده کنند.
 

کاهش سرمایه گذاری در حوزه تولید برق عامل اصلی خاموشی

محمدرضا شریفی دونچالی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به قطعی برق در شبکه برق اظهار کرد: مهم‌ترین عامل قطعی برق در روز‌های گذشته، عدم توسعه ظرفیت‌های تولید برق در کشور طی سال‌های اخیر است.

این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: استفاده از مدیریت مصرف برای کنترل بار شبکه تا زمانی مؤثر خواهد بود که اختلاف تولید و مصرف در نهایت ۵ هزار مگاوات باشد.

وی افزود:، اما به گفته مدیران وزارت نیرو میزان کسری برق در سال جاری حدود ۱۰ هزار مگاوات است که ۴ هزار مگاوات آن مربوط به نیروگاه‌های برقابی است.

شریفی بیان کرد: ارتباط دادن خاموشی‌های اخیر به صنعت استخراج ارز دیجیتال را می‌توان نوعی فرافکنی و عدم مسئولیت‌پذیری وزارت نیرو عنوان کرد.

این کارشناس حوزه انرژی عنوان کرد: با احتساب میزان استفاده مجاز و غیرمجاز مراکز استخراج ارز دیجیتال، سهم استفاده از این بخش کمتر از یک درصد ظرفیت تولید برق است و باید به دنبال دلایل دیگر برای این خاموشی‌های رفت.
 
شریفی ادامه داد: متأسفانه سرمایه گذاری در صنعت برق به دلیل قیمت‌گذاری دستوری، کاهش شدیدی داشته است و این موضوع در سال‌های آینده نیز گریبان گیر کشور خواهد بود.

این کارشناس حوزه انرژی ادامه داد: بدهی‌های وزارت نیرو از ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز فراتر رفته است و از سوی دیگر فعالان این حوزه به دلیل نبود امکان صادرات و سیستم پرداخت نامناسب این وزارت خانه انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری ندارند.

وی افزود: در شرایط فعلی واردات برق از همسایگان شمالی به دلیل تفاوت در پیک زمان می‌تواند بهترین راهکار برای عبور از محدودیت‌های شبکه برق باشد.

شریفی بیان کرد: مطابق سیاست‌گذاری وزارت نیرو، در زمان پیک مصرف برق اولویت با تأمین برق در داخل است و در شرایط فعلی میزان صادرات برق نزدیک به صفر خواهد بود.
 
این کارشناس حوزه انرژی بیان کرد: استفاده از واردات و یا ممنوعیت صادرات برق راهکار‌های اصلی برای مقابله با خاموشی نیستند و باید با توسعه ظرفیت تولید برق نیاز شبکه را تأمین کرد.
 
امکان رصد لحظه ای مصرف برق وجود دارد

کیوان نقره‌کار نیز در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به شیوه دریافت گزارش مراکز غیرمجاز ارز دیجیتال اظهار کرد: استفاده از گزارش‌های مردمی برای کشف تخلفات یکی از منسوخ‌ترین شیوه‌های تعامل یک شرکت با مشتریان خود است و صحت سنجی این گزارش‌ها به‌راحتی امکان‌پذیر نیست.

این کارشناس حوزه فناوری تصریح کرد: شرکت‌های برق منطقه‌ای می‌توانند وضعیت مصرف برق را به‌صورت لحظه‌ای رصد کنند و با مقایسه آن با مدت مشابه در سال‌های گذشته، اطلاعات مناسبی به‌دست آورد.

وی افزود: رصد فعالیت مراکز استخراج ارز‌های دیجیتال، از طریق آی پی و فضای سایبری امکان‌پذیر است و با جمع اطلاعات مصرف و تشکیل بانک داده‌های اینترنتی از فعالیت مراکز استخراج ارز مطلع شد.

نقره‌کار عنوان کرد: با توجه به ابعاد استفاده از برق در بخش‌های ارتباطی، کسب‌وکار، آموزش‌های آنلاین و دستگاه‌های درمانی در منازل وزارت نیرو باید اهتمام بیشتری برای ارائه خدمات به‌صورت پایدار داشته باشد.
 
کمبود برق پس از کرونا مهمرین ضربه را به فعالان کسب و کار آنلاین وارد کرده است



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *