رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان؛ هزینه ماهانه یک خانواده چهار نفره!

9:49 - 03 خرداد 1400
کد خبر: ۷۲۶۹۸۴
آمار‌ها نشان می‌دهد یک خانواده چهار نفره به دلیل افزایش قیمت‌ها برای تهیه مایحتاج مجبور به هزینه ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در ماه است.
_ روزنامه حمایت نوشت: هر چند بر اساس گزارش جدید مرکز آمار رشد قیمت خوراکی‌ها در اردیبهشت متوقف شده اما، همچنان اثرات شوک‌های اقتصادی بر سفره مردم تداوم دارد. اتاق بازرگانی در تازه‌ترین گزارش خود با اشاره به کاهش قدرت خرید خانوار‌های ایرانی اعلام کرده که میزان افزایش هزینه خوراکی‌ها در سال گذشته ۷۰ درصد بوده و هزینه اساسی زندگی یک خانوار چهار نفره در ماه به ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است.
 
بر اساس آمار‌های ارائه شده از سوی مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران، اقتصاد ایران با رشد‌های منفی روبرو شد و پیامد این وضعیت به شکل کاهش قدرت خرید مردم و افت توان مصرفی آن‌ها ظاهر شد.  
 
این مرکز تصریح کرده: بخش بزرگی از رفاه مردم از نسبت درآمد و قیمت‌ها مشخص می‌شود. هر چه قیمت‌ها بالاتر باشد رفاه کمتر و هرچه درآمد بیشتر باشد رفاه بیشتر خواهد بود. از آنجا که افزایش درآمد کار دشواری است و نیازمند اصلاح ساختار اقتصادی است، سیاستمداران گزینه راحت‌تر را دنبال کرده‌اند و آن اینکه تلاش کنند تا قیمت‌ها را سرکوب کنند تا رفاه عمومی با افت کمتری روبرو شود. همان‌طور که خواهیم دید این کار به دلیل وجود و استمرار علل تورم نه‌تن‌ها در میان‌مدت شدنی نیست بلکه آثار سوئی بر اقتصاد برجا می‌گذارد؛ لذا یک مطالبه عمومی درست باید این باشد که به‌جای کنترل قیمت، نظام حکمرانی باید ساختار اقتصاد را به نحوی اصلاح کند که رشد اقتصادی اتفاق افتد و درآمد مردم بالا رود.
 
بررسی وضعیت شاخص رفاه در طول سه دهه گذشته نشان می‌دهد که وضعیت رفاه جامعه ایران همواره کاهش یافته و پایین‌تر آمده است. هرچه شاخص رفاه بالاتر باشد، خانواده‌ها از سطح رفاه پایین‌تری برخوردارند. برای مثال میانگین شاخص رفاه در دولت نهم ۲۲.۹ بوده که در دولت دهم به ۲۷.۱ رسیده است. بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم، اما این شاخص دوباره شروع به کم شدن کرد تا جایی که در نهایت میانگین این شاخص در دولت یازدهم به ۲۵.۷ رسید تا وضعیت رفاه خانوار اندکی بهبود پیدا کند.  
 
اتاق بازرگانی گفته که میزان افزایش هزینه خوراکی‌ها در سال گذشته ۷۰ درصد بوده و هزینه اساسی زندگی یک خانوار چهار نفره در ماه به ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است. البته تاکید بر هزینه اساسی است و با اضافه شدن دیگر هزینه‌ها، بودجه ماهانه خانوار باید رقمی بیشتر از این باشد.
 

گرانی بالای ۷۰ درصد ۶ گروه خوراکی

گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که در ماه گذشته ۶ گروه خوراکی افزایش هزینه بیش از ۷۰ درصدی را به خانوار تحمیل کردند. سال ۱۴۰۰ با افزایش تورم در سه شاخص ماهانه، سالانه و نقطه به نقطه در فروردین‌ماه کلید خورد و به نحوی بود که تورم نقطه به نقطه که بیانگر میزان افزایش هزینه خانوار‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است تا مرز ۵۰ درصد پیش رفت.
 
گزارشی که اخیرا در رابطه با تورم اردیبهشت ماه منتشر شد از این حکایت داشت که روند افزایشی تورم نقطه به نقطه متوقف و حدود ۲.۶ کاهش داشته است، ولی تورم سالانه همچنان به روند افزایشی ادامه داده و با رشد بیش از دو درصدی به ۴۱ درصد رسیده بود.
 

افزایش ۴۶.۹ درصدی هزینه خانوارها.

اما بررسی جزئیات گزارش تورم در اردیبهشت ماه نشان می‌دهد که هزینه خانوار‌های ایرانی در تامین کالا و مواد خوراکی نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۴۶.۹ درصد به طور متوسط افزایش دارد.
 

روغن و چربی‌ها همچنان در صدر گرانی

در این افزایش شش گروه کالایی بالای ۷۰ درصد گران شده است؛ به طوری که «روغن‌ها و چربی‌ها» مانند ماه‌های قبل همچنان بیشترین افزایش هزینه را برای خانوار‌ها داشته و ۱۰۸.۸ درصد گران شده است.
 
این در حالی است که اخیر هم وزارت صمت افزایش حدود ۳۰ درصدی قیمت روغن را اعلام کرده است.
 
در سایر اقلام نیز گروه «چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آبمیوه» ۷۸.۴، «شیر، پنیر و تخم مرغ» ۷۵.۳، «ماهی و صدف داران» ۷۳.۱، «گوشت قرمز و ماکیان» ۷۲.۹ و گروه «گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن» نیز ۷۲.۹ درصد گران شده است.
 

کدام کالا‌ها ارزان شد؟

اما در فاصله فروردین‌ماه تا اردیبهشت‌ماه برخی کالا‌ها با تورم منفی مواجه شدند که می‌توان به نان و غلات با ۱.۲-درصد، گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن ۰.۴-، گوشت قرمز و ماکیان ۰.۸ -درصد، شیر، پنیر و تخم مرغ ۰.۵-، میوه و خشکبار ۱۰.۳-، سبزیجات  ۰.۹ - و ارتباطات ۱.۵ درصد اشاره کرد.
 
در رابطه با تورم سالانه نیز بیشترین میزان به گروه حمل و نقل با ۶۵.۱، روغن و چربی‌ها ۶۱.۳ و مبلمان و لوازم خانگی با ۵۳.۷ درصد اختصاص دارد.

برچسب ها: اقتصاد هزینه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *