ارز‌های دیجیتالی؛ قصه‌ای ناتمام

0:56 - 02 خرداد 1400
کد خبر: ۷۲۶۵۱۴
آنطور که از ارزیابی‌های صاحب نظران بر می‌آید مهارناپذیری و رصدگریزی پدیدار ارز‌های دیجیتال و نبود سازوکار حقوقی کارآمد، سرمایه گذاری در این عرصه را به امری مخاطره برانگیز بدل کرده است. به نحوی که حضور و فعالیت سرمایه گذاران وضعی دشوار و غیرقابل جبران را برای سرمایه‌های از دست رفته می‌تواند ایجاد کند.
- این روز‌ها آن چیزی که انگار تقدیر ناگزیر ارز‌های دیجیتالی شده هرج و مرج و تشتت و بالا و پایین شدن‌های مداوم و لحظه‌ای است. ریزش و سقوط یکباره قیمت‌ها را البته باید بخشی از طبیعت این سوداگری نوپا دید. اما شتاب گرفتن روند نزولی ارزش رمز ارز‌ها طی روز‌های اخیر به گونه‌ای است که گویی در حال تعبیر کردن کابوس سرمایه گذاران این حوزه است.

بیم و امید‌ها برای به جریان انداختن سرمایه در بازار رمز ارز‌ها در دوره‌ای که شیوع بیماری کرونا رونقی به کسب و کار‌های مجازی داده با هر بار سقوط یا بالا رفتن قیمت‌ها در این بازار نوپدید به مسیر تازه تری می‌افتد.

البته اینکه قصه فراز و فرود‌های رمز ارز‌ها به تراژدی شبیه‌تر است یا به داستانی کمیک چیزی از بار این درام ناتمام کم نمی‌کند. هر چه هست حرکت با دنده سنگین یا نواسانات لحظه‌ای و پرسرعت در بازار ارز‌های دیجیتالی که با تصمیمات متولیان اقتصادی کشور هم گره خورده آینده پیش روی این شیوه کسب و کار را با ابهام‌های متنابهی همراه می‌کند.


تورج کاظمی رئیس پیشین پلیس فتا پایتخت که از مدتی پیش ردای این حرفه حساس را از تن به در کرده و به جرگه بازنشستگان پیوسته از هر زمان دیگری برای مصاحبه با میزان در دسترس‌تر است. وقتی از او درباره علت افت و خیز‌های ناگهانی قیمت رمز ارز‌ها می‌پرسیم با تکیه بر دانسته هایش از سرگذشت این بازار حرکت سینوسی رمز ارز‌ها را عادتی روالمند برای این حوزه از کسب و کار می‌داند: اگر تاریخچه رمز ارز‌ها و ارز‌های اصلی را نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که طی همین چند سال گذشته هم با افت و خیز‌های زیادی مواجه بوده اند. به این صورت که در یک برهه زمانی رشد چشمگیری داشته و بعد از آن دچار افت نسبی می‌شده اند. روی این حساب بر اساس آن چیزی که تا الان اتفاق افتاده می‌توان گفت این بالا و پایین شدن‌ها یک فرایند طبیعی است. چون پشت سر هر رشد هنگفتی که شاهد بوده ایم یک افت نسبی هم رخ داده و دوباره وضع به حالت قبلی بازگشته است. مدت زمان این فرایند می‌تواند کوتاه باشد و با رصدی که در تاریخچه این موضوع می‌توان داشت دیده می‌شود که گاهی هم دوره زمانی این افت و خیز مقداری طولانی‌تر و مثلا بیش از چند ماه بوده است؛ بنابراین نمی‌توان گفت حتما سرمایه گذاری در رمز ارز‌ها با شکست همراه خواهد شد و ضرر‌های هنگفتی را پیش خواهد آورد.
 
بیشتر بخوانید:


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *