رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

دلیل آمار بالای مرگ سیاه پوستان بر اثر کرونا؛ ژنتیک یا تبعیض نژادی؟

11:33 - 31 ارديبهشت 1400
کد خبر: ۷۲۶۲۳۳
سیاستمداران آمریکایی دلیل آمار بالای مرگ سیاه پوستان بر اثر کرونا را ژنتیک آن‌ها تلقی می‌کنند، اما شواهد گواه این است که تبعیض نژادی و نابرابری در سیستم بهداشتی موجب این اتفاق شده است.

_ باشگاه خبرنگاران نوشت: در حالی که بعضی از سیاستمداران آمریکایی نقش ژنتیک را در آمار بالای مرگ سیاه‌پوستان بر اثر کرونا موثر می‌دانند، در حقیقت تبعیض نژادی و نابرابری در سیستم بهداشتی این کشور است که مرگ سیاه‌پوستان را افزایش داده است.

 
چندی پیش، آنتونی فائوچی، رئیس مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا در گفتگو با ان بی سی نیوز درباره تأثیرات غیر قابل انکار ناشی از شیوع ویروس کرونا بر نابرابری‌های نژادی در آمریکا صحبت کرده و اذعان کرده بود که اقلیت‌های نژادی در آمریکا بیشتر در معرض خطر ابتلا به کرونا و مرگ بر اثر آن هستند.
 
نابرابری‌های بهداشتی عمیق همیشه در آمریکا وجود داشته، اما با ظهور همه‌گیری کرونا و پاندمی در جهان، این موضوع به طور خاصی در این کشور برجسته شده است. بسیاری از افراد غیرسفیدپوست بیشتر در مشاغل به اصطلاح ضروری مانند پرستاری یا مراقبت از سالمندان، فروشگاه‌های مواد غذایی و حمل و نقل عمومی شاغل هستند و بنابراین تماس نزدیک و بیشتری با افرادی که مبتلا به کرونا هستند، دارند. بدتر از همه، در این مشاغل اغلب دستمزد کمی پرداخت می‌شود و بخش بزرگی از این کارگران فاقد بیمه بهداشتی یا عمر هستند در حالی که هزینه‌های درمانی در این کشور توسعه یافته به طور سرسام آوری بالاست.
 
علاوه بر این، بسیاری از جوامع سیاه‌پوست، لاتین و بومی نرخ بالایی در بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، فشار خون و بیماری‌های قلبی دارند که عوامل خطر شناخته شده و احتمال مرگ بر اثر کرونا را بالا می‌برد.
 
شرایطی که اقلیت‌های نژادی در آمریکا در آن زندگی می‌کنند از جمله فقر، دسترسی محدود به غذای سالم، قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های سمی، تهدید و خشونت پلیس و استرس آسیب رسان تبعیض نژادی، احتمال اینکه این بیماری‌های زمینه‌ای را تشدید کند، بیشتر می‌کند.
 
بسیاری از مردم غیرسفیدپوست حتی به اساسی‌ترین مراقبت‌های بهداشتی دسترسی ندارند و بیشتر آن‌ها خطر و استرس از دست دادن شغل و در نتیجه پوشش بیمه خود و خانواده‌های خود را دارند.
 
آمریکایی‌های آفریقایی تبار در مقایسه با همتایان سفیدپوست خود دو برابر فاقد بیمه درمانی هستند و بیشتر در مناطق کم‌برخوردار از نظر پزشکی زندگی می‌کنند، جایی که مراقبت‌های اولیه کم  یا خیلی گران است.
 
مقابله با این نابرابری‌های بهداشتی به طور کامل نیاز به اصلاحات عمده در سیستم بیمه درمانی آمریکا و تلاش واقعی برای مقابله با بی عدالتی‌های نژادی و اقتصادی عمیق دارد.
 
منتقدان آمریکایی خاطرنشان می‌کنند که این خطرات و افزایش مرگ و میر در سیاه‌پوستان به طور قابل توجهی توسط نابرابری نژادی در مراقبت‌های بهداشتی از جمله مسدود شدن تسهیلات و محدودیت در برنامه‌های بیمه سلامت عمومی مانند «مدیک اید» و «مدی کر» تشدید می‌شود.
 
دیوید بوون، فرماندار ایلینوی که یک سیاه‌پوست است نقش نژادپرستی را در شیوع بیشتر این بیماری بین سیاه‌پوستان تأیید کرد و آن را «یک مشکل بسیار گسترده» خواند که در عرض چند هفته حل نخواهد شد.
 
او در این باره گفت: «سخت است که دهه‌ها یا شاید قرن‌ها نابرابری در استفاده از مراقبت‌های بهداشتی در افراد رنگین پوست جبران شود».
 
فرماندار ایالت ایلینوی اولین قانونگذار این ایالت بود که به ویروس کرونا مبتلا شد. او گفت که بعدا تأیید شد او ویروس را به سه سیاه‌پوست دیگر منتقل کرده است، ولی فقط یک نفر توانست آزمایش بدهد.
 
بوون در ادامه افزود: «وقتی جوامع سفیدپوست بیمار می‌شوند، ما در جامعه سیاه‌پوستان تهدید می‌شویم که از همان بیماری بمیریم، زیرا عدم مراقبت‌های بهداشتی معمولا ما را به خودتشخیصی و خوددرمانی مجبور می‌کند».
 
تعصب نژادی ناخودآگاه همچنین می‌تواند به نتایج نابرابری بهداشتی منجر شود.
 
به گزارش اندیشکده «بنیاد قرن»، ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی واقع در اکثر محله‌های آفریقایی-آمریکایی مراقبت‌هایی با کیفیت پایین تری را ارائه می‌دهند. اگرچه ویروس بین افراد و نژاد‌ها تبعیض قائل نیست، ولی ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که تفاوت‌های نژادی تعیین کند چه کسی زندگی کند و چه کسی بمیرد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *