کشور‌های پیشرفته هم امکان کمی برای رصد ارز‌های دیجیتالی دارند

2:30 - 30 ارديبهشت 1400
کد خبر: ۷۲۵۸۹۵
رئیس پیشین پلیس فتا پایتخت گفت: تعدادی از رمز ارز‌ها برای نیروی پلیس در کشور‌های پیشرفته هم قابل رصد کردن نیست. چون هنوز آن راهکار‌های ضروری در حوزه بین المللی ایجاد نشده تا این رمز ارز‌ها قابل رصد باشد و امکان پیگیری آن‌ها فراهم شود.
تورج کاظمی رئیس پیشین پلیس فتا پایتخت درخصوص گمانه‌هایی که در مورد افزایش خیره کننده ارزش رمز ارز‌ها یا احتمال افت شدید و ناگهانی ارزش این نشان‌های دیجیتال مطرح می‌شود به میزان گفت: اگر تاریخچه رمز ارز‌ها و ارز‌های اصلی را نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که طی همین چند سال گذشته هم با افت و خیز‌های زیادی مواجه بوده اند. به این صورت که در یک برهه زمانی رشد چشمگیری داشته و بعد از آن دچار افت نسبی می‌شده اند. روی این حساب بر اساس آن چیزی که تا الان اتفاق افتاده می‌توان گفت این بالا و پایین شدن‌ها یک فرایند طبیعی است. چون پشت سر هر رشد هنگفتی که شاهد بوده ایم یک افت نسبی هم رخ داده و دوباره وضع به حالت قبلی بازگشته است. مدت زمان این فرایند می‌تواند کوتاه باشد و با رصدی که در تاریخچه این موضوع می‌توان داشت دیده می‌شود که گاهی هم دوره زمانی این افت و خیز مقداری طولانی‌تر و مثلا بیش از چند ماه بوده است؛ بنابراین نمی‌توان گفت حتما سرمایه گذاری در رمز ارز‌ها با شکست همراه خواهد شد و ضرر‌های هنگفتی را پیش خواهد آورد.

وی در پاسخ به اینکه از نظر بحث ایمنی، شفافیت و ساختار غیر متمرکز رمز ارز‌ها در چه وضعیتی هستند گفت: در کوتاه مدت این نوع سرمایه گذاری با خطرپذیری بالایی همراه خواهد بود. همانطور که ما در این چند ماه شاهد بوده ایم ارزش رمز ارز‌ها افت بالای داشته است. ولی هنگامی که این حوزه را رصد می‌کنیم و ارز‌های اصلی را در یک دهه اخیر بررسی می‌کنیم رشد بسیار بالا و بدون ریسکی بوده است. برای همین سرمایه گذاری در این حوزه در کوتاه مدت خطرپذیری بالایی دارد و به نظر بسیاری از صاحب نظران می‌تواند با ضرر و زیان بالایی همراه باشد و به عنوان یک سرمایه گذاری کوتاه مدت به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و بسیار خطرآفرین خواهد بود.

کاظمی در خصوص اینکه آیا در آینده در جریان تراکنش‌های مالی شاهد کنار گذاشته شدن خدمات دهندگانی نظیر بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری خواهیم بود گفت: نمی‌توان گفت این موسسات کنار گذاشته خواهند شد. قاعدتا در هر صورت خود این رمز ارز‌ها سال‌های زیادی طول می‌کشد تا تمام تراکنش‌ها در این حوزه اتفاق بیفتد به اضافه اینکه، چون بخشی از این‌ها ارز‌های بین المللی هستند و خارج از محدوده کشوری هستند قاعدتا پیش بینی می‌کنم زمان خیلی زیادی برای انجام این فرایند طول خواهد کشید. اگر هم بخواهیم بگوییم که این اتفاق بیفتد تا تراکنش‌های مالی به سمت رمز ارز‌ها گرایش پیدا کند نیار به زمان خیلی زیادی خواهد داشت.
 
بیشتر بخوانید:
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: رمز ارز خارجی را تائید نمی‌کنیم

رئیس پیشین پلیس فتا پایتخت در واکنش به اینکه آیا امکانی برای برقراری همکاری‌های بین المللی برای رصد وضعیت ارز‌های دیجیتالی وجود دارد اظهار داشت: تعدادی از این رمز ارز‌ها برای نیروی پلیس در کشور‌های پیشرفته هم قابل رصد کردن نیست. چون هنوز آن راهکار‌های ضروری در حوزه بین المللی ایجاد نشده تا این رمز ارز‌ها قابل رصد باشد و امکان پیگیری آن‌ها فراهم شود؛ بنابراین همانطور که در کشور‌های پیشرفته هم امکان‌های مربوط به این حوزه بسیار محدود و اندک است در کشور ما هم همین وضعیت وجود دارد. اگر هم شهروندان ما بخواهند در این حوزه فعالیتی داشته باشند در صورت متعرض شدن به آن‌ها از سوی سودجویان و مجرمان احتمال پیگیری و رصد بسیار پایین خواهد بود و شاید امکانپذیر هم نباشد.

وی در این باره که آیا در کشور‌های پیشرفته احساس ضرورتی برای رصد این فضا نمی‌شود یا اینکه آن‌ها هم مثل ما امکانات کافی در اختیار ندارند بیان کرد: این احساس نیاز در آن کشور‌ها هم وجود دارد. اما یکی از ویژگی‌های رمز ارز‌ها این است که قابل رصد نیستند. به خاطر همین ویژگی هم هست که مجرمان از این ابر ارز‌ها برای کلاهبرداری استفاده می‌کنند. یعنی برای تبادلات مالی در حوزه قاچاق اسلحه و قاچاق مواد مخدر در رده‌های بالا با استفاده از این رمز ارز‌ها وجوه مالی را تبادل می‌کنند. چون قابل رصد و پیگیری نیست.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *