رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

فاجعه چرنوبیل دوباره تکرار می‌شود؟

8:53 - 29 ارديبهشت 1400
کد خبر: ۷۲۵۷۳۵
برخی دانشمندان هسته‌ای هشدار داده اند احتمال انفجاری جدید در چرنوبیل وجود دارد.

- روزنامه خراسان نوشت: گروهی از دانشمندان همزمان با افزایش ذرات نوترون در زیرزمین نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل راجع به احتمال وقوع حادثه‌ای دیگر در این تاسیسات هشدار دادند. به گزارش یورو نیوز به نقل از پایگاه «لایوساینس» فرایند شکاف هسته‌ای در توده‌های سوخت اورانیوم در راکتور نیروگاه چرنوبیل افزایش یافته است. امری که نگرانی‌هایی را راجع به احتمال تکرار ناگوارترین حادثه هسته‌ای تاریخ پدید آورده است.

بنا به همین گزارش دانشمندان اوکراینی هنوز موفق به تصمیم گیری درباره لزوم دخالت احتمالی برای پیشگیری از حادثه‌ای دیگر نشده اند. این در حالی است که تعداد ذرات نوترون در زیرزمین راکتور هسته‌ای چرنوبیل به شکلی یکنواخت در حال افزایش است. افزایش ذرات نوترون به معنای وقوع موارد جدیدی از فرایند شکاف هسته‌ای است.

آخرین وضعیت چرنوبیل

ماکسیم ساولیف، محقق ارشد در انستیتوی معضلات ایمنی در نیروگاه‌های هسته‌ای در کی‌یف، پایتخت اوکراین درباره وضعیت فعلی در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل گفت: «درباره بسیاری از امور اطمینان نداریم و نمی‌توانیم احتمال حادثه‌ای [دیگر]را رد کنیم و اظهارنظر‌هایی که درباره بی خطر بودن چرنوبیل وجود دارد قطعی نیست و هیچ کس از نتیجه واکنش‌های شیمیایی بقایای انفجار قبلی اطلاعی ندارد. بررسی‌های جدید نشان داده این واکنش‌ها در حال سرعت بخشیدن هستند و هر روز گرم‌تر می‌شوند.»

با این حال به گفته دانشمندان در صورت وقوع حادثه‌ای جدید در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل این رویداد به اندازه انفجار سال ۱۹۸۶ میلادی مرگبار و مخرب نخواهد بود. دانشمندان هشدار دادند به دلیل انباشت نوترون‌ها در یک اتاق زیرزمینی ممکن است انفجار دیگری در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل در اوکراین رخ دهد.

فاجعه ۱۹۸۶

فاجعه چرنوبیل یک حادثه هسته‌ای بود که در تاریخ ۲۶ آوریل ۱۹۸۶ (۶ اردیبهشت ۱۳۶۵) در راکتور هسته‌ای شماره ۴ در نیروگاه چرنوبیل، در نزدیکی شهر پریپیات در شمال اوکراین رخ داد و مواد رادیو اکتیو فراوانی آزاد شد. این حادثه به عنوان بدترین فاجعه غیرنظامی تاریخ جهان به ثبت رسیده است.

اگرچه تقریباً اتفاق نظر وجود دارد که در مجموع ۳۱ یا ۵۴ نفر به صورت نتایج مستقیم ناشی از فاجعه، به علت آسیب ناشی از انفجار یا مسمومیت پرتوی (سندروم رادیوتراپی حاد یا ARS) فوت کردند، اما درباره تعداد دقیق تلفات ناشی از آثار بلند مدت فاجعه بر سلامتی افراد، بحث‌های گسترده‌ای وجود دارد و عدد آن از ۴ هزارتا ۹۳ هزارنفر تخمین زده می‌شود.

یک سال بعد از این انفجار برای راکتور‌های خراب در چرنوبیل پناهگاه مهار ساختند، ولی نتوانستند از زیر بقایای انفجار همه مواد رادیواکتیو را جمع کنند به همین دلیل سطح نوترون مدام در منطقه در حال زیاد شدن است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *