رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مقصر انفجار اوضاع در نوار غزه کیست؟

3:15 - 30 ارديبهشت 1400
کد خبر: ۷۲۵۱۸۷
موضوع تشدید درگیری‌ها میان نظامیان صهیونیست و مردم فلسطین دستمایه یادداشتی در پایگاه گاردین قرار گرفته است.
- «سیمون تیسدال»، ستون نویس «گاردین» در یادداشتی با بررسی زمینه‌های تحولات اخیر در فلسطین، از «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و آمریکا به عنوان عاملان اصلی وضعیت فعلی فلسطین یاد می‌کند.
 
«سیمون تیسدال» در یادداشت خود ۲ عامل اصلی انفجار تنش‌ها و درگیری‌ها در فلسطین را اینگونه معرفی می‌کند:
- سیاست‌های سرکوبگرانه و نژادپرستانه مورد استفاده نتانیاهو
- حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی به ویژه در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ»
 
وی با استناد به اظهارنظر‌های منتقدان نتانیاهو، نوشت «نتانیاهو با توهمات، تحریکات، رسانه‌های جانبدار، بی رحمی پلیس و قوانین تبعیض آمیز، شهروندان فلسطینی را سرکوب و زمینه درگیری خشونت آمیز را ایجاد کرد.»
 
از منظر «تیسدال»، «حباب نفوذناپذیری» که صهیونیست‌ها را دربرگرفت، اکنون آن‌ها را به دلیل مشاهده عمق عصبانیت نه تنها مردم غزه بلکه فلسطینی‌های اراضی اشغالی، شوکه کرد.
 
وی همچنین با انتقاد از جامعه بین المللی به ویژه انگلیس و اروپا که مدت‌ها خود را مدعی دفاع از آرمان فلسطین معرفی می‌کردند، غفلت آن‌ها از تلاش‌های نتانیاهو و ترامپ را سبب نابودی هرگونه راه حلی برای حل و فصل بحران فلسطین معرفی کرد.
نگارنده در ادامه با اشاره به حس عمیق بی عدالتی و رها شدن فلسطینی‌ها در کرانه باختری و شرق قدس اشغالی، تاکید کرد که فلسطینی‌ها اکنون در آستانه شرایط مشابه آغاز انتفاضه سال ۲۰۰۰ قرار گرفته‎اند.
 
از نظر «تیسدال»، نتانیاهو که در ۴ دوره انتخابات ۲ سال گذشته از جانب ساکنان اراضی اشغالی رد شده، به قدرت چسبیده و با ایجاد بحرانی امنیتی تلاش دارد تا در قدرت بماند؛ او پیشتر نیز از این شیوه برای ماندن در قدرت استفاده کرده بود.
 
البته نباید از نقش آمریکا در رقم خوردن این بحران از طریق به رسمیت شناختن قدس به عنوان مرکز اراضی اشغالی، پیشنهاد «معامله قرن» و قطع بودجه آوارگان فلسطینی بدون کوچکترین اقدام برای رسیدن به سازشی پایدار، غافل بود.
 
از نگاه ستون نویس «گاردین»، رویکرد دولت آمریکا نسبت به موضوع فلسطین در دولت «جو بایدن» تفاوتی با دولت ترامپ ندارد؛ زیرا وی بر موضوع رقابت با چین و شیوع «کرونا» متمرکز است؛ بایدن به وضوح برنامه‌ای برای موضوع فلسطین ندارد و اقدام‌های پیشین آمریکا مانند مسدود کردن بیانیه شورای امنیت سازمان ملل درباره فلسطین همچنان انجام می‌شود.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *