رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

آغاز اجرای آزمایشی طرح پیشرفت و آبادانی جامع در ۲ نقطه با هدف محرومیت زدایی و رونق معیشت

8:00 - 27 ارديبهشت 1400
کد خبر: ۷۲۵۰۶۰
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
مدیر کل آبادانی و پیشرفت جامع بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: طرح پیشرفت و آبادانی جامع در شهرستان تفتان سیستان و بلوچستان و شهرستان باخرز استان خراسان رضوی به صورت پایلوت اجرا شده است.

مسعود حیدروند در گفت‌وگو با میزان، در خصوص تدوین الگوی آبادانی و پیشرفت جامع، اظهار کرد: هدف الگوی آبادانی و پیشرفت جامع انتخاب مناطق کم بهره و محروم است و پس از آن با شعار کار با مردم برای مردم با بسیج کردن جوامع محلی و سپردن تصمیم‌گیری و تدوین سند آبادانی روستا به مردم و مشاوره از سوی مهندسین مشاور سعی شده است، مردم خودشان در مورد آینده روستایشان تصمیم‌گیری کند و مسیر آینده روستا را ترسیم کنند.

مدیر کل آبادانی و پیشرفت جامع بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: برای آنکه اقدامات در طرح آبادانی و پیشرفت جامع به صورت دانش محور پیشروی کند مشاور مطالعاتی اختیار می‌شود که یکی از اقدامات این مشاورین در خصوص تدوین سند راهبردی با همکاری مردم روستاهاست که پس از تطبیق با اسناد بالادستی در دستگاه‌ها سند راهبردی تدوین می‌شود

وی بیان کرد: نکته کلیدی این است که در تمامی مراحل تدوین سند ،برنامه ریزی،اجرا و نظارت و ارزیابی اقدامات مشارکت مردمی در قالب کمیته های آبادانی و پیشرفت جزو اصول طرح است.

حیدروند تأکید کرد: یکی از مواردی که در این طرح مورد توجه است توجه به آبادانی در همه جوانب از جمله بُعد فرهنگی، اشتغال و معیشت یک روستاست تا آن روستا به نقطه پویا برسد.

مدیر کل آبادانی و پیشرفت جامع بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: در الگوی آبادانی و پیشرفت جامع همه موارد برای شکل‌دهی معیشت روستا دست به دست هم دادند تا این طرح معیشت محور باشد.

وی افزود: بنیاد مسکن برای شکوفایی نبوغ روستاییان بسترسازی را فراهم کرده است تا با آموزش مهارت و الگوسازی بتوانند در مسیر معیشت قرار بگیرند.

مدیر کل آبادانی و پیشرفت جامع بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: در این بین بنیاد مسکن نقش تسهیل‌گر را دارد و قرار نیست جای دولت، دستگاه‌ها و مردم فعالیت کند.

حیدروند گفت: افرادی که در مرحله آموزش هستند باید در زنجیره ارزش قرار بگیرند تا چرخه کامل شود و برای تکمیل چرخه باید این افراد به یک سری منابع مالی متصل شوند که ایده خود را تبدیل به شغل کنند.

وی افزود: صندوق‌های اعتباری خرد روستایی راه اندازی میگردند که پس از ۳ ماه از راه اندازی به همان میزان جمع آوری مبلغ توسط مردم، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کمک بلاعوض میکند و از ماه ۴ تسهیلات خرد به اعضای صندوق‌های اعتباری شهرستان پرداخت می شود.

مدیر کل آبادانی و پیشرفت جامع بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تصریح کرد: اعطای تسهیلات ارزان و کم بهره بانکها، اعطای تسهیلات برای دفع موانع تولید و همچنین نظارت دقیق بر روند اجرای کسب و کار‌های مبتنی به زنجیره ارزش با هدایت مرکز مشاوره و رشد کسب و کار شهرستان، در این حوزه منابع مالی مورد نیاز برای راه اندازی کسب و کار‌های روستایی با همکاری استانداری، بانک توسعه تعاون و بنیاد مسکن تامین می شود.

حیدروند گفت: معمولاً سعی می‌شوند کارهایی که بازار کار دارند در اولویت پرداخت‌ها قرار گیرند.

وی افزود: در حال حاضر الگوی پیشرفت و آبادانی در شهرستان باخرز استان خراسان رضوی به صورت پایلوت انتخاب شده است و در ۵۰ روستا از این شهرستان صندوق‌هایی تشکیل شده که با پس‌انداز مردم به رقم یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان به اضافه کمک بلاعوض بنیاد مسکن با همین رقم در حال فعالیت است.

مدیر کل آبادانی و پیشرفت جامع بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اظهار داشت: در شهرستان تفتان سیستان و بلوچستان نیز این طرح به صورت پایلوت در حال اجراست و مشاور مطالعاتی و توان افزایی در منطقه کارهای اولیه را شروع کرده اند.

حیدروند افزود: به طور کلی طرح پیشرفت و آبادانی جامع به صورت پنج ساله است و هدف‌هایی از جمله برقراری برابری و عدالت، محرومیت‌زدایی، توان‌افزایی جوامع محلی به منظور نقش آفرینی مؤثر در فرایند پیشرفت و آبادانی همه‌جانبه و درون‌زا، هم‌افزایی و مشارکت همه‌جانبه مردم، دولت و نهادهای عمومی غیردولتی و بخش خصوصی و دستیابی به آبادانی پیشرفت پایدار با محوریت اشتغال جوامع محلی و تکیه بر قابلیت‌ها و توانمندی‌های بومی در راستای مردمی کردن اقتصاد منطقه را دنبال می‌کند.

راهبرد‌های اصلی آبادانی و پیشرفت:

تقویت اقتصاد محلی در پیوند با اقتصاد منطقه‌ای و ملی و تحقق کسب و کار
حفظ عزت نفس و کرامت انسانی مبتنی بر رویکرد توان افزایی تعالی و خود اتکایی محرومان
تقویت شبکه تعاملات اجتماعی و به اوج رساندن مشارکت مردم در فرایند آبادانی و پیشرفت شهرستان



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *