رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

چگونه قیمت خودرو کاهش پیدا می‌کند؟

11:12 - 13 ارديبهشت 1400
کد خبر: ۷۲۱۷۵۷
کارشناس صنعت خودرو گفت: برای اینکه منافع مردم ضایع نشود، باید قیمت گذاری دستوری انجام دهیم، در حالی که همین قیمت گذاری دستوری باعث می‌شود منافع مردم ضایع شود.

- باشگاه خبرنگاران نوشت: ابوالفضل خلخالی کارشناس صنعت خودرو با اشاره به موضوع قیمت گذاری در دنیا و ایران، گفت: موضوع قیمت گذاری در همه دنیا به این شکل است که عرضه و تقاضای یک کالا در بازار رقابتی قیمت را تعیین می‌کند، یعنی اگر کالای ۱ را با یک قیمت مشخص بفروشید کالای ۲، اگر که برتری یا مزیت رقابتی نسبت به کالای یک نداشته باشد، نمی‌تواند گران‌تر از کالای یک بفروش برسد.

او ادامه داد: چرا که مردم دیگر آن کالا را نمی‌خرند و در اصل قیمت این کالا متناسب با میزان تقاضا توسط عرضه کنندگان سنجیده می‌شود و متناسب با میران تقاضا محصول تولید می‌شود، می‌توان گفت نقطه‌ای که میان عرضه و تقاضا به حالت تعادلی می‌رسند، قیمت را تعیین می‌کند.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: اگر عرضه نسبت به تقاضا پایین باشد، قیمت افزایش پیدا می‌کند، اگر تقاضا نسبت به عرضه بیشتر باشد، قیمت افزایش پیدا می‌کند و برعکس اگر عرضه نسبت به تقاضا بیشتر باشد، قیمت کاهش پیدا می‌کند.

خلخالی بیان کرد: یعنی اگر نموداری بکشیم که در آن تقاضا به صورت یک خط مستقیم باشد که در حال افزایش و عرضه خطی باشد که در حال کاهش باشد، نقطه‌ای که این ۲ همدیگر را قطع می‌کنند نقطه تعادلی می‌شود، نقطه‌ای که عرضه و تقاضا برابر می‌شود و قیمت در آن مشخص می‌شود.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: اگر در بازاری تقاضا بیشتر از عرضه باشد، تولید کنندگان دیگر بازار را پر می‌کنند، فرض کنید در خودرو کلاس B، عرضه شرکت رنو، پژو، هیوندای و ... را داریم، اگر عرضه پایین باشد و این خودرو‌ها تقاضا داشته باشند، شرکت‌ها آن را به نقطه تعادلی می‌رسانند.

این کارشناس صنعت خودرو معتقد است کسی در دیگر خودروسازان دنیا نمی‌تواند کالایی را گران‌تر بفروشند و مزیت رقابتی ایجاد می‌کنند.

در کشور با توجه به اینکه بازار خودرو انحصاری است و شرایطی مثل تعرفه گذاری و تحریم‌ها را داریم که نتوانیم خودرویی را وارد کنیم، بازار در اختیار خودروسازان داخلی قرار می‌گیرد و با این استدلال شورای رقابت وارد شده و این توضیح داده می‌شود، چون بازار انحصاری است، دولت باید قیمت گذاری آن را انجام دهد و دولت باید به فکر منافع عموم مردم باشد.

این کارشناص صنعت خودرو بیان کرد: حال برای اینکه منافع مردم ضایع نشود، باید قیمت گذاری دستوری انجام دهیم، در حالی که همین قیمت گذاری دستوری باعث می‌شود منافع مردم ضایع شود، چرا که وقتی قیمت گذاری دستوری شد، افراد توانستند با رابطه خودرو با قیمت و عرضه پایین را خریداری کنند.

او ادامه داد: تقاضا در بازار زیاد بود و زمانی که قیمت گذاری دستوری اجرایی شد قیمت آن در بازار ببشتر شد و در نتیجه باعث شد حق مصرف کننده ضایع و دلال بازی واسطه‌ای رونق گرفت.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: اکنون رویکرد دیگر برای سر و سامان دادن به بازار خودرو طرح قرعه کشی است که به نوعی حق مصرف کننده را ضایع می‌کند، به این شکل که تقاضای کاذب به وجود آمده یعنی مصرف کننده واقعی به خودرو نمی‌رسد بلکه توده‌ای از افرادی که قصد سرمایه گذاری دارند، در این قرعه کشی‌ها شرکت و بخت خود را آزمایش می‌کنند.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: این باعث می‌شود تقاضای واقعی نداشته باشیم و در مقابل تقاضا تحریک شده و شاهد این هستیم که تقاضای بالایی در مقابل عرضه پایین داشته باشیم.

خلخالی گفت: اگر راهی که تمام دنیا می‌روند را برویم، بسیار بهتر است که به تولید کننده اجازه دهیم کالای خود را در بازار با قیمتی که خود تشخیص می‌دهد، به فروش برساند و باعث می‌شود که سرمایه گذاران تحریک برای سرمایه گذاری در صنعت خودرو می‌شوند.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: در شرایطی که دانش فنی وجود دارد، می‌توانیم شاهد خودروسازی‌های نوظهوری باشیم که بر اساس دانش فنی خود خودرو تولید می‌کنند و این صنعت برایشان جذابیت دارد و با افزایش خودروسازان عرضه افزایش و قیمت هم کنترل می‌شود.

حال با توجه به تمام مطالبی که گفته شد، انتظار داریم که مسئولان در صنعت خودرو از تجربه دیگر خودروسازان استفاده کنند تا هم شاهد افزایش تولید و در مقابل رسیدن به نقطعه تعادلی باشیم که اینگونه می‌توانیم هم کیفیت خودرو‌های داخلی را افزایش دهیم و تنوع محصولاتمان افزایش پیدا کند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *