رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

قطع همکاری محاکم دادگستری گلستان با کارشناسان بدقول

12:44 - 12 ارديبهشت 1400
کد خبر: ۷۲۱۵۰۴
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان گلستان از قطع همکاری محاکم این استان با کارشناسانی که در زمان تعیین شده، نظریه کارشناسی را بدون عذر موجه به دادگاه تحویل ندهند، خبر داد.
- هادی هاشمیان، رئیس کل دادگستری استان گلستان اظهار کرد: در پرونده‌های تخصصی، قاضی برای صدور رای نیاز به نظر کارشناس فن و متخصص در آن حوزه را دارد و به همین منظور پرونده را به کارشناسان رسمی آن حوزه ارجاع می‌کنند و مدت معینی به کارشناس برای اعلام نظریه کارشناسی مهلت می‌دهند تا پس از دریافت این نظریه و بر اساس شواهد و مدارک، رای را صادر کنند.

رئیس کل دادگستری گلستان خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی کارشناسان در مهلت تعیین شده نظریه کارشناسی را به دادگاه ارائه نمی‌کنند و با این کار فقط در سال گذشته سبب تجدید وقت رسیدگی بیش از ۱۰ هزار پرونده در محاکم استان گلستان شده اند.

وی افزود: تجدید وقت این پرونده‌ها به زبان ساده یعنی قاضی به علت نبود نظریه کارشناسی در پرونده نمی‌تواند رای صادر کند و مجبور می‌شود تا زمان اعلام نظر کارشناسی، تاریخ جدید برای رسیدگی پرونده تعیین کند که ممکن است چند ماه بعد باشد؛ این کار هم به ضرر مردم است و میانگین روز‌های رسیدگی به پرونده‌ها را طولانی می‌کند و هم وقت و هزینه اضافی به دادگستری تحمیل می‌کند.

هاشمیان ادامه داد: برای کاهش موارد اینچنین به همه شعب تکلیف کرده ایم، امسال کارشناسانی را که بدون عذر موجه در مدت تعیین شده نظریه کارشناسی را به دادگاه ارائه نکرده اند، با توجه به وقوع تخلف، به مراجع ذی صلاح معرفی کنند.
 
بیشتر بخوانید:


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *