رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

راهکار‌هایی برای رفع بی حالی در ماه مبارک رمضان

6:50 - 12 ارديبهشت 1400
کد خبر: ۷۲۱۱۴۷
در ماه مبارک رمضان به دلیل افت قند خون یا به اصطلاح افت انرژی افراد دچار بی حالی می‌شوند. برای رفع این مشکل راهکار‌هایی ارائه شده است.
_ خبرگزاری صدا و سیما نوشت: این بی‌حالی‌ها معمولا در اثر اُفت قند خون یا اُفت انرژی، حدود ۴ تا ۵ ساعت قبل از افطار اتفاق می‌افتند. اگر شما هم تجربه بی‌حالی در دوران روزه‌داری را دارید، بهتر است به تغذیه تان بیشتر توجه کنید؛ مثلا 
 

غذا‌های فرآوری‌شده نخورید

ممکن است گروهی از روزه‌داران به‌دلیل کمبود وقت برای آماده‌سازی وعده سحری، به استفاده از غذا‌های فرآوری‌شده یا نیمه‌آماده تمایل داشته باشند. بهتر است، بدانید که انواع گوشت‌های فرآوری‌شده و غذا‌های نیمه‌آماده، حجم قابل توجهی از افزودنی‌ها، نگهدارنده‌ها، سدیم، چربی‌های ترانس و ترکیبات مصنوعی مانند رنگ‌ها و اسانس‌ها را در خود جای داده‌اند. همه این موارد در کنار همدیگر می‌توانند باعث کاهش ارزش تغذیه‌ای وعده غذایی شود و همان‌قدر که سریع انرژی را افزایش می‌دهد، همان‌قدر سریع هم باعث اُفت انرژی، کاهش تمرکز و اختلال در عملکرد مغز شود، به‌طوری که شما مدت کوتاهی پس از خوردن این مواد غذایی با احساس رخوت و سنگینی مواجه خواهید شد.
 

میوه و سبزی تازه بخورید

میوه‌ها و سبزی‌های تازه جزو بهترین و ارزشمندترین منابع غذایی برای دریافت انواع آنتی‌اکسیدان‌ها و ریزمغذی‌های مورد نیاز بدن هستند. زمانی که شما حجم بالایی از میوه‌ها و سبزی‌های تازه را در وعده سحر، افطار و بین افطار تا سحر مصرف می‌کنید، مقادیر قابل توجهی از ویتامین‌ها و املاح را به بدن می‌رسانید و همین مساله می‌تواند علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز روزانه، شما را برای ساعت‌های طولانی‌تری در طول روز سرحال نگه دارد.
 

چای غلیظ ننوشید

متاسفانه بعضی از روزه‌داران به نوشیدن چای غلیظ یا نیمه غلیظ در وعده سحری عادت دارند. زمانی که چای غلیظ می‌نوشید، مقدار زیادی کافئین به بدن وارد می‌کنید. وقتی که دریافت کافئین به‌دلیل روزه‌داری برای مدت طولانی مختل می‌شود، حالت‌هایی مانند خستگی یا تحریک‌پذیری عصبی در ادامه روز به سراغ تان می‌آید. از طرف دیگر، نوشیدن چای غلیظ باعث دفع آب از بدن می‌شود و همین کمبود آب هم از رایج‌ترین دلایل ایجاد حس خستگی و بی‌حالی در روزه‌داران است. توصیه می‌شود که در طول روز‌های روزه‌داری به‌جای چای غلیظ، مقداری آب جوش، چای سبز یا چای سیاه بسیار رقیق بنوشید.
 

گوشت پُرچرب نخورید

اگر می‌خواهید در طول روز‌های روزه‌داری کمتر احساس خستگی و بی‌حالی داشته باشید، دور مصرف گوشت‌های پُرچرب در وعده سحری را خط بکشید و میزان مصرف پروتئین‌های حیوانی را هم در وعده سحری کمتر کنید. توصیه می‌شود که برای این وعده غذایی در ماه رمضان بیشتر از گوشت‌های کم‌چرب مانند سینه مرغ یا بوقلمون استفاده کنید، زیرا متابولیسم هضم گوشت‌های قرمز و گوشت‌های پُرچرب به دفع آب زیادی از بدن نیاز دارد و همین مساله می‌تواند کم‌آبی بدن و بی‌حالی فرد روزه‌دار را به‌دنبال داشته باشد.
 

غلات سبوس‌دار بخورید

غلات سبوس‌دار مانند برنج قهوه‌ای، ماکارونی قهوه‌ای یا نان‌های سبوس‌دار همراه با جودوسر، گندم کامل و جو کامل، با سرعت بسیار کمی در بدن هضم می‌شوند و می‌توانند برای مدت طولانی‌تری حس سیری را در ایام روزه‌داری برای فرد روزه‌دار ایجاد کنند. با شکل‌گیری حس سیری طولانی‌مدت، انرژی فرد روزه‌دار هم برای ساعت‌های بیشتری تامین می‌شود و او کمتر با خستگی و بی‌حالی مواجه خواهد شد.
 

آب کافی بنوشید

از مهم‌ترین عوامل خستگی و بی‌حالی در روز‌های روزه‌داری، کمبود آب بدن است. زمانی که فرد روزه‌دار در وعده سحری، افطاری و در فاصله بین افطار تا سحر، آب ساده و کافی می‌نوشد، کمتر در طول روز دچار بی‌حالی می‌شود.

برچسب ها: سلامت ماه رمضان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *