امضاهای برگه ای که بر سرش بحث است

13:14 - 09 شهريور 1394
کد خبر: ۷۲۰۷۹
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
خبرگزاری میزان:همه استدلال دولت تدبیر و امید از ندادن لایحه برجام به مجلس شورای اسلامی این است که می گوید توافقی امضا نشده که دولت بخواهد آن را به عنوان یک لایحه به مجلس بفرستد.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، مذاکرات که اکنون به پایان رسیده است، دو طرف اصلی ماجرا یعنی ایران و آمریکا در حال سبک سنگین کردن متن برجام هستند. 26 شهریور ماه زمان پذیرفتن یا نپذیرفتن برجام در کنگره آمریکا است به همین خاطر نمایندگان کنگره هم جمهوری خواه و هم دموکرات در تأیید یا رد برجام نقش دارند.

دولت اوباما هم خود را به آب و آتش میزند تا بتواند از رد برجام در کنگره جلوگیری کند برای همین خاطر حتی اعلام کرده است که اگر توافق هسته ای با ایران نهایی شود، بمباران ایران هم آسانتر خواهد شد. این وعده ای است که دولتمردان آمریکایی به نمایندگان کنگره داده اند.

اما در این سوی ماجرا، بحث بر سر برجام در ایران هم داغ است اما نه به داغی آن در آمریکا، شورای عالی امنیت ملی کشورمان در حال بررسی برجام است و کمیته برجام مجلس هم تشکیل شده است تا آن را از زوایای گوناگون بررسی کند.

موضوع مهم، رفتن یا نرفتن برجام به مجلس شورای اسلامی برای تصویب آن است. رئیس جمهوری و اعضای تیم هسته ای اعتقاد دارند که تصویب برجام در مجلس برای دولت بار حقوقی دارد و الزام آور می شود و اگر دولت لایحه ای در این زمینه به مجلس ببرد، اگر مجلس آن را تصویب کند، به عنوان یک قانون رسمی در کشور در می آید و برای دولت در هر شرایطی لازم الاجرا می شود، مگر آن که مجلس دوباره به موضوع ورود کند و آن قانون را یا اصلاح کند یا ملغی که در این صورت هم اتفاق مناسبی نخواهد بود.

برجام متنی است که هر دو طرف یا باید آن را بپذیرند یا این که آن را رد کنند، راه دیگری ندارد. برای اصلاح آن گزینه ای پیش بینی نشده است، نه مجلس شورای اسلامی ایران می تواند آن را اصلاح کند و نه کنگره آمریکا، تنها در یک شرایطی می تواند به اصلاح برجام پرداخت، دو طرف به توافق برسند تا با ادامه مذاکرات هسته ای به اصلاح برجام بپردازند که البته آن هم دور از دسترس است.

تا زمان بررسی برجام در کنگره آمریکا کمی بیشتر از دو هفته دیگر باقی است، کمیته برجام مجلس شورای اسلامی هم کار خود را با انتخاب اعضای خود تازه آغاز کرده است. این کمیته می تواند نظر خود را در باره برجام پس از اعلام نظر کنگره آمریکا ارائه دهد.

اما رئیس جمهور در نشست خبری خود اعلام کرد که هنوز توافقی امضا نشده است که دولت بخواهد بر اساس قانون اساسی لایحه ای را به مجلس ارائه دهد. که اگر این سخن رئیس جمهور درست باشد و توافقی از سوی مقامات دولتی ایران با طرف مقابل امضا نشده باشد، نیازی به ارائه لایحه از سوی دولت به مجلس نیست. اما اگر این برجام که هیچ اجازه تغییر و اصلاحی در ان وجود ندارد، از سوی دولت امضا شود و آمریکا هم آن را در کنگره به تصویب برساند، به واسطه امضای یک توافق بین المللی از سوی ایران نیازمند دریافت نظر مجلس شورای اسلامی خواهد بود و آنگاه است که دولت باید آن را به صورت لایحه به بهارستان بفرستد.


اما پس از آن که آقای روحانی اعلام کرد دولت توافقی را امضا نکرده است، عکسی از یک برگه در سایت وزارت خارجه آلمان و سپس در صفحه اینستاگرام خانم ابتکار منتشر شد که نشان می دهد امضاهای همه اعضای گروه 1+5 در آن نقش بسته است.

خانم ابتکار که رئیس سازمان حفاظت از محیط ریست کشورمان است در اینستاگرام خود نوشته است؛ «این هم اصل امضاهای تفاهم نامه هسته ای، امضاها را چک کنید کم نباشد.»

سایت وزارت خارجه آلمان هم در زیر عکس امضاها نوشت؛«توافق امضاشده با ایران. ما تشکر می کنیم از همه کسانی که در این سالها برای رسیدن به این توافق خستگی ناپذیر کار کردند.»

هم وزارت خارجه آلمان ادعا کرده است که این یک توافق است که به امضای طرفین رسیده است و هم خانم ابتکار آن را بازنشر کرده و امضاها را نشان داده است.

اما اکنون پس از این که رئیس جمهور اعلام کرد هنوز توافقی امضا نشده است، خانم ابتکار در گغت وگو با مهر آن امضاها را امضای صورت جلسه اعلام کرد.

خانم ابتکار گفت: بالاخره متنی بود؛ به هر حال وقتی با هم می نشینند و صحبت می کنند ممکن است یک صورت جلسه ای امضا شود.

معاون رئیس جمهوری گفت: امضای رسمی مراحلی دارد و اجازه می خواهد؛ اما این یک توافق و صورت جلسه‌ای بوده، با یکدیگر نشستند صحبت هایی کردند و بالاخره هر جلسه یک صورت جلسه‌ای دارد.

وی در پاسخ به این که پس آن عکسی که شما در اینستاگرام منتشر کردید امضاهای یک صورت جلسه بوده است؟ گفت: بله؛ یک صورت جلسه بوده که خیلی عادی هم است.

سرنوشت این برگه یا توافق یا تفاهم یا صورتجلسه هر چه زودتر روشن شود و توضیح درست و مناسبتری از سوی وزارت خارجه در این باره ارائه شود بهتر است تا از ایجاد شک و شبهه درباره آن جلوگیری کند.

امضاهای این برگه هم کم نخواهد شد مگر آن که یکی از امضا کنندگان، زیر امضای خود بزند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *