محوریت کار‌ها باید کاهش مراجعات مردمی به دستگاه قضایی باشد

14:39 - 07 ارديبهشت 1400
کد خبر: ۷۲۰۲۳۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی گفت: برنامه‌های عملیاتی برای حوزه‌های قضایی، توسط معاونت برنامه ریزی و فناوری اطلاعات تهیه شده که این برنامه‌ها باید با جدیت پیگیری و اجرا شوند.
- علی اکبر گروسی، رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی در سومین جلسه تبیین سند تحول قضایی با حوزه‌های قضایی جنوب این استان که به صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد، گفت: با توجه به اینکه در ابتدای سال قرار داریم امیدواریم بتوانیم در جهت پیشبرد اهداف دستگاه قضایی گام‌های مثبتی برداریم و در این خصوص برنامه‌های عملیاتی برای حوزه‌های قضایی، توسط معاونت برنامه ریزی و فناوری اطلاعات تهیه شده که این برنامه‌ها باید با جدیت پیگیری و اجرا شوند.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی از تلاش‌های صورت گرفته در حوزه‌های قضایی یاد شده با توجه به نیروی کار حداقلی و بازدهی بالا در سال ۹۹ تقدیر و بیان کرد: تلاش بیشتر از حوزه‌های قضایی مورد انتظار است و باید همچنان از ظرفیت موجود بیشترین بهره را برد و انگیزه و علاقه مندی را در بین همکاران قضایی و اداری بالا برد.

وی با تاکید بر ضرورت آموزش‌های لازم به ضابطین گفت: باید از واحد‌های سازشی مستقر در محل کلانتری‌ها و ضابطین نهایت بهره را در زمینه سازش و آشتی طرفین برد و نیز از ظرفیت و نفوذ ریش سفیدان و معتمدین محل در حل و فصل پرونده‌های غیر ضرور استفاده شود تا دادگستری با فراغ بال بتواند به پرونده‌های مهم رسیدگی کند.

گروسی در ادامه گفت: برای همه حوزه‌ها مشخص شده که در کدام آیتم‌ها پیش و در کدام آیتم‌ها عقب مانده اند و در آیتم‌هایی که نیاز به تلاش دارند باید با نظارت مستمر بر شعب و نظارت بر خروجی و با بهره گیری از ظرفیت کارشناسان فنآوری اطلاعات حوزه قضایی در جا‌هایی که مشکل وجود دارد، مشکلات را مرتفع کنند.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی افزود: همه باید این برنامه‌ها را اجرایی کنیم و مبنای کار نیز باید سند تحول باشد و در اجرای سند تحول از ظرفیت ایجاد شده، جهت انجام هوشمند وظایف، باید نهایت بهره برداری صورت گیرد.

وی در ادامه عنوان کرد: محور کار‌های ما باید کاهش مراجعات به دستگاه قضایی باشد و دادرسی الکترونیکی مورد تاکید ریاست قوه قضاییه است.

گروسی بر اهمیت نظارت بر ورودی پرونده‌ها و نظارت بر ضابطین و استفاده از ظرفیت شورای حل اختلاف و نهاد داوری تاکید و اظهار داشت: باید کلیه دستورالعمل‌ها به دقت اجرا شوند و استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس نیز باید در این استان افزایش یابد تا بتوانیم جمعیت کیفری زندانیان را کاهش دهیم.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی در پایان سخنان خود اظهار کرد: روسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی باید پیشبرد برنامه‌ها را رصد کنند و در جایی که مشکل است با مرکز استان در جهت رفع آن، هماهنگی‌های لازم را داشته باشند و گزارش مستمر از پیشرفت کار را ارسال نمایند.
 

زارع سرپرست معاونت آمار و فناوری اطلاعات و برنامه ریزی استان آذربایجان غربی با ارائه گزارش مفصلی از عملکرد هر حوزه قضایی نکات لازم را به روسا و دادستان‌ها بیان کرد و نهایتا در این جلسه روسای حوزه‌های قضایی مهاباد، میاندوآب و بوکان با ارائه گزارش عملکرد حوزه، نیاز‌ها و مشکلات حوزه قضایی متبوع خود را بیان و مرتفع شدن آن‌ها را خواستار شدند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *