چرنوبیل در مسیر ثبت جهانی یونسکو +عکس

17:06 - 06 ارديبهشت 1400
کد خبر: ۷۲۰۰۵۸
دولت اوکراین قصد دارد پس از گذشت سی و پنج سال از فاجعه هسته ای چرنوبیل، این شهر را در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت کند.
_ ایسنا به نقل از گاردین نوشت: در سی و پنجمین سالگرد فاجعه هسته‌ای چرنوبیل، «گلب گارانیج»، عکاس رویترز تصاویری را از محوطه نیروگاه هسته‌ای متروکه چرنوبیل ثبت کرده است. یک نیروگاه هسته‌ای بدون استفاده محصور در میان زمین بایر، آوار و ساختمان‌های متروکه چیزی نیست که اغلب مردم از یک میراث جهانی یونسکو در ذهن دارند، اما اوکراین خواستار ثبت چرنوبیل در فهرست میراث جهانی یونسکو است.
 
چرنوبیل به روایت تصویر
 
دولت اوکراین به امید این‌که به رسمیت شناخته شدن چرنوبیل به عنوان میراث جهانی یونسکو بودجه و گردشگران بیشتری برای این مکان فراهم خواهد کرد روند درخواست اضافه شدن چرنوبیل به این فهرست را آغاز کرده است.
 
چرنوبیل به روایت تصویر
 
تلفات اولیه این حادثه ۳۱ کارگر کارخانه و آتش‌نشان بود که اغلب به دلیل مشکلات حاد ناشی از تشعشعات جان خود را از دست دادند. هزاران نفر نیز بعد‌ها به دلیل بیماری‌های مرتبط با تشعتشات همچون سرطان جان‌شان را از دست دادند؛ با این حال در مورد شمار دقیق مرگ و آسیب‌های جسمی بلندمدت ناشی از این حادثه اختلاف نظر وجود دارد.
 
چرنوبیل به روایت تصویر
 
وزیر فرهنگ اوکراین بیان کرده است: «معتقدیم اضافه کردن چرنوبیل به فهرست جهانی یونسکو مهم‌ترین و نخستین قدم به سوی تبدیل کردن این مکان به عنوان مقصدی محبوب برای تمام بشریت است.»
 
چرنوبیل به روایت تصویر
 
به گفته وزیر این کشور، پیش از آن‌که درخواست ثبت مکانی در فهرست میراث جهانی یونسکو ارسال شود باید مکان مورد نظر ابتدا در فهرست میراث تاریخی و ملی کشور قرار بگیرد؛ بنابراین اخیرا روند اضافه کردن یک رادار نظامی عظیم که در دهه ۷۰ میلادی در نزدیکی چرنوبیل ساخته شده به فهرست ملی این کشور آغاز شده است.
 
چرنوبیل به روایت تصویر
 
بخش اعظمی از محوطه اطراف این نیروگاه هسته‌ای را ساختمان‌های متروکه تشکیل می‌دهد. اکنون تمام ساختمان‌های «پریپیات» شهر ارواحی که زمانی خانه ۵۰هزار نفر بود به بازسازی احتیاج دارند.
 
چرنوبیل به روایت تصویر
 
چرنوبیل به روایت تصویر
 
وزیر فرهنگ اوکراین درباره بازگشت دوباره گردشگران به چرنوبیل ابراز امیدواری کرده است. پیش از آن‌که همه‌گیری ویروس کرونا سفر‌های بین‌المللی را متوقف کند چرنوبیل به مکان محبوبی برای گردشگران ماجراجو تبدیل شده بود.
 
چرنوبیل به روایت تصویر
 
چرنوبیل به روایت تصویر
 
مینی‌سریال «اچ بی او» نیز در افزایش بازدیدکنندگان از نیروگاه چرنوبیل و محوطه اطراف آن بسیار تاثیرگذار بود.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *