معاون شهردار تهران: طرح شناسایی گودهای رها شده آغاز شد

11:20 - 04 ارديبهشت 1400
کد خبر: ۷۱۹۲۸۸
گلپایگانی گفت: طرح شناسایی گودهای رها شده تدوین شده  اخطارهایی صادر شده است و با حکم دستگاه قضایی تعدادی از گودهای پر خطر را پر کردیم و این مسیر همچنان ادامه دارد.

-عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران صبح امروز در نشست خبری مجازی خود که به مناسبت روز معمار برگزار شد اظهار کرد: معماری ایرانی ریشه در تاریخ چند هزار ساله دارد و آثاری وجود دارد که هر یک کتابی از فرهنگ و تمدن و زبان ساختمان سازی است.

وی افزود: در معماری ایرانی فضا‌هایی خلق شده اند که هیچ گاه کهنه نمی‌شوند. معماری ایرانی پیوند با روح و جان آدم‌ها برقرار می‌کند. طی سه سال گذشته همه توان مدیریت شهری برگرداندن آرامش شهر بوده است.

گلپایگانی تاکید کرد: در زمینه ارتقا فضا‌های شهری تصمیمات راهبردی طی سه سال گذشته گرفته شد که مهم‌ترین آن کامل کردن نواقص طرح تفصیلی به عنوان سند و نقشه راه شهر تهران بوده است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری موظف بوده پروژه‌های موضوعی و موضعی را به سرانجام برساند، گفت: از مجموعه تکالیف طرح تفصیلی ۲۰ طرح موضوعی و موضعی به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسید. همچنین ۳۵ طرح مصوب که برای تهران ارزشمند است به تصویب رسیده و ده طرح دیگر در دستور کار است تا به کمیسون ماده ۵ و... ارجاع داده شود که از آن جمله طرح بازآفرینی محور فدائیان اسلام، چهارباغ فاطمه زهرا در منطقه ۱۸ و ۱۹، طرح روستای کن، طرح فرحزاد نیز از آن جمله هستند.

گلپایگانی ادامه داد: طرح‌های بلاتکلیف را تعیین تکلیف کردیم که در این طرح ۸ هزار هکتار از زمین‌های تهران تعیین تکلیف شد و ظرفیت توسعه‌ای در اختیار تهران قرار می‌گیرد که اگر تعیین تکلیف نمی‌شد توسعه شهر را در جا‌هایی که ارزش ویژه دارند کلید نمی‌خورد.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران با اشاره به اینکه مشکلات مردم در مناطق جنوب و میانی شهر رسیدگی شده عنوان کرد: علی رغم تکلیف اسناد توسعه‌ای برای مدیریت شهری تنظیم شده بود معماری مبتنی بر معماری و شهرسازی ایرانی و اسلامی در دستور کار است. محله‌ای در شهر ری با معیار‌های ایرانی و شهرسازی طراحی کردیم و فضا‌های همگانی بر اساس معماری تاریخی شهر ری شکل گرفتند.

وی ادامه داد: اتفاقاتی در خصوص حفظ فضای سبز تهران رخ داد. قلمرو عمومی در دره اسلام آباد یکی از این گزینه‌ها بوده و بنا است تا به رود دره جذاب تبدیل شود که به دلیل رهاشدگی به معضل تبدیل شده بود. امروزه ۸۰ درصد فضا این رود دره به صورت قلمرو عمومی طراحی شده است.

به گفته گلپایگانی دیگر هیچ پروانه‌ای خلاف ضوابط طرح تفصیلی در تهران صادر نمی‌شود و مردم در بستر مطمئن فعالیت کنند، زیرا کار اقتصادی در بستر غیر عادلانه باعث رانت و تولید ثروت برای برخی افراد می‌شود. برای صدور پروانه از لحظه تشکیل پرونده تا دریافت پایانه کار تنها یکبار مراجعه برای شناسایی انجام می‌شود و پس از آن کل اقدامات به صورت سیستمی انجام می‌شود.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران ادامه داد: مناسب سازی با سرعت بیشتری در حال انجام است و در این دوره مناسب سازی مسیر ها، بوستان ها، ایستگاه‌های مترو، میادین میوه و تره بار، استگاه‌های اتوبوس و... رخ داده است البته تهران تا رسیدن به شهر مناسب برای همه فاصله‌ی بسیاری دارد.

وی با بیان اینکه ارتقا تاب آوری اهمیت داشته است، گفت: پروانه بهسازی لرزه‌ای با کمک مرکز تحقیقات و مدیریت بحران شهر تهران در دستور کار قرار گرفته است.

گلپایگانی افزود: طرح شناسایی گود‌های رها شده تدوین شده اخطار‌هایی صادر شده است و با حکم دستگاه قضایی تعدادی از گود‌های پر خطر را پر کردیم و این مسیر همچنان ادامه دارد.

معاون شهردار تهران ادامه داد: تهیه طرح تفصیلی ویژه محدوده تاریخی شهر تهران شامل منطقه ۱۲ و بخشی از منطقه ۱۱ است که می‌تواند در ارتقا کیفیت محدوده تاریخی تهران موثر باشد.

وی بیان کرد: گسل‌های شهر تهران را در لایه‌های طرح تفصیلی اضافه کردیم و روی پهنه‌های گسلی محدودیت‌های در ساختو ساز اعمال کردیم تا به تاب آوری شهر کمک کنیم. ساختمان سازی با رعایت ضوابط فنی و مهندسی در دستور کار قرار گرفته است و امروز با جرات می‌گوییم در شهر تهران ساختمانی بدون مهاربند که برای مقاومت دیوار‌های جانبی صورت می‌گیرد.

گلپایگانی اضافه کرد: کاهش تخلفات ساختمان محور کلیدی بوده است. پس از سال‌ها و از زمانی که ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها تصویب شده است و چند سال تبصره هفت این ماده را یعنی نظارت مامور شهرداری را طی ۳۰ سال گذشته نداشتیم و نظارت به مهندس ناظر داده شده بود که این امر تبعات زیادی داشته است، اما خوشبختانه اقدام کلیدی صورت گرفت و چارچوب روشن و شفاف برای نظارت بر ساخت و ساز تبیین شد که از نیروی شهربان و شهرسازی منطقه تقسیم وظایف روشنی صورت گرفت که با بر طرف کردن اشکالات سیستمی مقدمات این کار فراهم شده و آمار تخلفات ساختمانی کمتر شده است.

وی با اشاره به موضوعات گردشگری گفت: با توجه به محدودیت‌های مالی شهرداری تهران افتتاح دریاچه هنر را در دستور کار داشتیم. ساختمان باغ هنر نواقصی داشتند و کامل کردیم. جذابیت‌های گزدشگری عباس آباد در دستور قرار گرفت و معطوف به جذابیت‌های بین المللی شد و انعقاد تفاهم نامه با موسسات گردشگری صورت گرفت تا از ظرفیت‌های فضا‌های تولید شده استفاده شود.

معاون شهردار تهران افزود: رویکرد محله محوری را هم مورد اهمیت قرار دادیم و سازمان نوسازی کل دیدگاه برنامه توسعه سوم شهر تهران را در نظر گرفت.

گلپایگانی در پاسخ به سوالی در مورد تعیین تکلف و رفع خطر شن چاله‌ها گفت: شن چاله‌ها حدد ۳۰۰ هکتار است که معدن شن و ماسه شهر تهران بوده که در منطقه ۱۸ است.

وی در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت رفع فریز خیابان فدائیان اسلام عنوان کرد: در سال ۹۲ یا ۹۳ طرحی برای آن تهیه شده است و این طرح در کمیسیون ماده ۵ تصویب شده است و اجرای آن طرح با هماهنگی منطقه انجام شده و ۱۷ مالک عمده دارد که آن‌ها باید در یک صندوق مشترک دارایی هایشان ارزیابی شود و پی از اجرای طرح دارایی‌ها توزیع شود. متاسفانه این امر اجرایش با مشکل مواجه شده است و درخواستشان این بود که به صورت جداگانه فعالیت شده است. ستاد اجرای فرمان امام، بنیاد مستضعفان و سایر مالکین گفتگو شده تا در چارچوب طرح تفصیلی مصوب طرح پیشنهادی را برای زمین‌های خود ارائه بدهند و امیدوارم بتوانیم مشکلات اجرا را کاهش بدهیم. عمدتا آن افراد به دنبال ساخت مسکونی هستند و به واسطه نگرانی از افزایش جمعیت تهران مورد استقبال نیست و بیشتر به دنبال فضای گردشگری هستیم که البته باید صرفه اقتصادی برای مالکین داشته باشیم و تا حالا دو راه طراحی هر پروژه باز شده و دو تن از مالکین طرح‌ها را ارائهداده اند و در حال انجام اقدامات صدور پروانه هستند و یکی از آن‌ها کار را شروع کرده و دیگری طراحی هایش انجام شده و به مناقصه گذاشته شدو در حال انجام فعالیت اجرایی است و فضا‌ها برای بازآفرینی محله باغ آذری است.

وی در رابطه با عوارض صدور پروانه عنوان کرد: این امر منطبق بر مصوبه شورا بوده و سیستمی صورت می‌گیرد و تخطی انجام نمی‌شود، اما مصوبه موردی در کمیسیون ماده ۵ ست. در مصوبه شورا عنوان شده که عوارض بر اساس تراکم باشد، اما پرونده‌های موردی کمیسیون ماده ۵ ممکن است تعداد طبقات با حفظ تراکم افزایش و کاهش سطح اشغال کم شود که این امر سبب تغییر می‌شود و برای مالک ارزش افزوده ایجاد می‌شود و در شورای شهر این امر را شفاف نکرده ایم، اما شهرداری پس از درخواست مالکین همه ماجرا را روشن می‌گوید و مالک هم می‌پذیرد. بهتر است در مصوبات شورای شهر در خصوص این اتفاق تعیین تکلیف می‌شد، اما در شورا نگرانی برای اجازه صدور پروانه با تراکم مازاد وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

وی در پاسخ به سوال میزان درباره سرانجام پادگان ۰۶ گفت: ارتش بعد از مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری و تفاهمنامه منعقده  از کاری که باید انجام می‌داد و پیگیری صدور پروانه عقب نشینی کرد. دو نگرانی ایجاد شد که برخی معتقد بودند بارگزاری مصوبه به رغم اینکه نسبت به گذشته یک سوم کاهش یافته برای محدوده پاسداران بارگزاری زیادی ایجاد می‌کند که این موضوع موافقان و مخالفانی داشت. 

گلپایگانی ادامه داد: کل جمعیت‌پذیری برای محدوده ۵ هزار نفر در نظر گرفته شد و نقشه‌های اولیه ارائه شده ۳ هزار نفر جمعیت را اضافه می‌کرد و مشکلی از نظر ترافیک در محدوده ایجاد نمی‌کرد اما نگرانی ایجاد می‌کرد و بحث تعداد طبقه و تراکم درست تفکیک نشد. 

وی ادامه داد: برای اینکه حفظ درختان به حداکثر ممکن برسد سطح اشغال به شدت کاهش یافت و ۲۰ درصد کل ۲۵ هکتار را شامل می‌شد. وقتی سطح اشغال را کم کنید تعداد طبقات بالا می‌رود و این مساله نگرانی‌هایی داشت. مساله دیگر حفظ آثار تاریخی محدوده بود که نگرانی در پی داشت در این مدت سعی کردیم با رفع این دو نگرانی کار را پیش ببریم. به جاهایی رسیدم که هنوز نهایی نشده است و امیدواریم با رفع نگرانی‌ها اتفاقات خوبی رخ دهد و ارزش‌های تاریخی و طبیعی پادگان حفظ شود. 

در ادامه مهدی صالحی مدیرکل ساختمان و معماری معاونت شهرسازی تهران در پاسخ به سوالی درباره تعیین تکلیف گودهای رها شده شهرداری تهران و مقاومت‌هایی که در شهرداری‌های مناطق نسبت  به بی‌خطرسازی گودها وجود دارد اظهار کرد: از ۲۵۹ گود رها شده شناسایی شده ۳۰ گود نیازمند اقدام عاجل تشخیص داده شدند که ۱۴ گود یا پر شدند و یا عملیات اجرایی به مرحله‌ای رسیده که از مرحله خطر خارج شده اند. مناطق این مساله را دنبال می‌کنند. 

گلپایگانی با اشاره به مشکلی که در تامین اعتبار وجود داشت گفت: امسال بودجه مصوبی از سوی شورا لحاظ شده و سرعت کار را بهبود می‌دهد. مشکل تامین اعتبار داشتیم که در بودجه ۱۴۰۰ دیده شد و انتظار ما این است که سرعت کار بیشتر شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با توجه به انتقاداتی که به دفاتر خدمات الکترونیکی و کارکرد آنها وجود داشت، در پایان این دوره مدیریت شهری تغییری در آنها ایجاد شده یا نه گفت: نظر من از ابتدا این بود که دفاتر خدمات الکترونیک عمدتا اقدامات حوزه شهرسازی را انجام می دهند و باید مستقیما زیر نظر شهرداری باشند اما از حوزه شهرسازی خارج شده است و به واسطه مجموعه و سبد خدماتی که ارائه می دهد اکنون زیر مجموعه حوزه برنامه ریزی است.

معاون شهردار تهران ادامه داد: متاسفانه در این زمینه موفق نبودیم و اقدماتی که در کاهش صدور پروانه و پایان کار داشتیم علی رغم کارهایی که برای کنترل کیفیت انجام شد اما درباره زمان صدور پروانه موفق نبودیم و با آنچه که در شان مردم است فاصله داریم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *