خروج نیرو‌های ناتو از افغانستان جدی است؟

17:25 - 04 ارديبهشت 1400
کد خبر: ۷۱۸۸۰۲
دسته بندی: سیاست
تحلیلگر مسائل شبه قاره گفت: به نظر می‌رسد که خروج نیرو‌های ناتو از افغانستان جدی است؛ چراکه آقای بایدن سیاستی را اعلام کرده است که قصد خروج از افغانستان را دارد. همزمان با اعلام آمریکایی‌ها، ناتو اعلام کرد که نیرو‌های خود را خارج خواهد کرد.
پیرمحمد ملازهی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به اخبار منتشره مبنی بر خروج نیرو‌های ناتو از افغانستان، اظهار داشت: به نظر می‌رسد که خروج نیرو‌های ناتو از افغانستان جدی است؛ چراکه آقای بایدن سیاستی را اعلام کرده است که قصد خروج از افغانستان را دارد. همزمان با اعلام آمریکایی‌ها، ناتو اعلام کرد که نیرو‌های خود را خارج خواهد کرد.

وی ادامه داد: بنابراین به دلیل اینکه آمریکایی‌ها تصمیم به خروج گرفتند، قطعاً ناتو هم خارج خواهد شد؛ با هم آمدند و با هم خواهند رفت. این چیزی است که ثابت شده است. منتها اختلافی که بین آمریکا و طالبان وجود دارد، بر سر زمان خروج است.

این تحلیلگر مسائل شبه قاره با اشاره به توافق میان طالبان و آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ، اضافه کرد: اول ماه می ‌نیرو‌های خارجی، چه آمریکایی‌ها و چه ناتو، باید از افغانستان خارج شوند.

ملازهی تصریح کرد:، اما زمانی که ترامپ تعیین کرده است، آغاز آن از ماه می‌ است و پایان آن ۱۱ سپتامبر، همزمان با سالروز حمله به ساختمان‌های دو قلوی سازمان تجارت جهانی و مقر پنتاگون در حومه واشنگتن که منتسب به القاعده دانستند، خواهد بود.

وی تاکید کرد: در واقع آمریکایی‌ها روی این مسئله که حاضر شدند نیرو‌های خود را بیرون ببرند، تا حد زیادی جدی است و نمیخواهند بیشتر از این هزینه مادی و انسانی بدهند؛ اما این که به طور کامل از افغانستان دست بکشند، مقداری جای بحث دارد.

ملازهی در پایان یادآور شد: آمریکایی‌ها در بیانیه اخیر خود اعلام کردند که نیرو‌های ضد تروریسم، یعنی بخش امنیتی را همچنان در افغانستان حفظ می‌کنند، ولی شکل ظاهری آن، چیزی که تحت عنوان ورود رسمی نظامیان را پایان خواهند داد، اما به شکل غیررسمی بخشی از نیرو‌های امنیتی خود را در افغانستان نگه خواهند داشت.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *