رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تعرفه استخراج ارز دیجیتال ۲ برابر میانگین جهانی

11:05 - 29 فروردين 1400
کد خبر: ۷۱۷۵۴۳
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
عضو انجمن بلاکچین با بیان اینکه تعرفه استخراج ارز دیجیتال در کشور دو برابر میانگین جهانی اظهار کرد: تعرفه سنگین برای استخراج ارز دیجیتال می تواند زمینه برای استفاده غیر مجاز از برق را فراهم کند.
محمدرضا شرفی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به افزایش قیمت تعرفه استخراج ارز‌های دیجیتال اظهار کرد: تعرفه گذاری خدمات  بنا بر قوانین هر کشور، دارای توازنی  میان مصرف کنندگان و فروشندگان قرار دارد خروج از این توازن می‌تواند شرایط را برای استفاده غیرمجاز  فراهم کند.

عضو انجمن بلاکچین تصریح کرد: قیمت گذاری برق مطابق با درآمد نهایی آن صنعت روش صحیح نیست، هر صنعت بنا به نوع فعالیت خود با ریسک و نیازمندی به تجهیزات مورد نیاز خود روبه رو است و نباید تنها به رقم نهایی درآمد آن توجه کرد.
 

وی افزود: با افزایش نرخ ارز اعتراض فعالان حوزه استخراج ارز دیجیتال نسبت به تعرفه گذاری صنعت برق تا حدودی کاهش یافت، اما باید در نظر گرفت که قیمت ارز بسته به شرایط خاصی می‌تواند تا ۵۰ درصد نیز کاهش پیدا کند و این موضوع ریسک سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگر را افزایش می‌دهد.

شرفی ادامه داد: تعرفه استخراج ارز دیجیتال در کشور‌های دیگر به طور میانگین بین سه تا چهار سنت است در حالی که این رقم در کشور با احتساب مالیات بیش از  هفت سنت خواهد شد.

عضو انجمن بلاکچین عنوان کرد: این تعرفه دو برابری باعث ترویج استفاده غیرمجاز از شبکه برق شکل تغییر کاربری واحد‌های صنعتی برای استخراج ارز دیجیتال این موضوع می‌تواند فرهنگ ناصحیح را برای کشور به همراه داشته باشد.

وی افزود: در حال حاضر در زمینه تامین قطعات مورد نیاز برای دستگاه‌های ماینر و همچنین دستگاه‌هایی که میزان بازدهی استخراج ارز‌های دیجیتال در آن مناسب باشد مشکلات فراوانی وجود دارد و این موضوع می‌تواند هزینه سرمایه‌گذاری را افزایش دهد.

شرفی ادامه داد: با توجه به تعرفه گذاری برای فعالان استخراج ارز دیجیتال در طی یک سال تنها می‌توان هشت ماه فعالیت داشت و روشن نگه داشتن دستگاه در چهارماه پیک مصرف برق عملاً باعث زیان می‌شود و تولیدکنندگان باید هشت ماه استخراج ارز را بر درآمد‌های یک سال تقسیم کنند.

عضو انجمن بلاک چین ادامه داد: بسیاری از فعالان در گذشته اقدام به احداث واحد استخراج ارز دیجیتال کردند و به دلیل سرمایه گذاری و نصب دستگاه  شرایط سخت تری برای انتقال دستگاه‌ها به کشور‌های دیگر دارند و به همین منظور در داخل ادامه می‌دهند، اما با شرایط فعلی که برق تنها برای هشت ماه تامین می‌شود بسیاری از سرمایه‌گذاران جدید کشور‌های همسایه را برای استخراج ارز دیجیتال انتخاب خواهند کرد.

وی افزود: در صورتی که قیمت ارز‌های دیجیتال هم چنان بالا باشد و نرخ تسعیر ریال به دلار نیز به همین میزان فعلی باشد باز هم روشن کردن دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال در چهار ماه از سال که پیک مصرف برق است و با تعرفه دو برابری با زیان ۴۰ درصدی همراه است.

شرفی بیان کرد: اقدام وزارت نیرو برای استخراج  ارز دیجیتال از انرژی‌های تجدیدپذیر نیازمند مصوبه جدید از سوی دولت است، زیرا در مصوبه دولت اعلام شده است که استخراج ارز‌های دیجیتال صرفاً از طریق شبکه سراسری و یا  نیروگاه‌های تازه تاسیس صورت گیرد.

عضو انجمن بلاک چین بیان کرد: نیروگاه‌های تولید برق تجدیدپذیر تولیدات خود را به شبکه برق ارائه خواهند کرد و در مقابل از شبکه سراسری برق مثمر و پایدار برای تولید ارز‌های دیجیتال دریافت خواهند کرد.

وی افزود: وزارت نیرو در حال حاضر برق را با  قیمت بیشتر از نرخ صادراتی به داخل فعالان حوزه ارز دیجیتال ارائه خواهد داد این در حالی است که صادرات هزینه‌های برای تامین زیر ساخت و اتلاف انرژی دارد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *