عملکرد مثبت ارتش "افغانستان" در غیاب آمریکا

12:51 - 08 شهريور 1394
کد خبر: ۷۱۶۸۳
خبرگزاری میزان - وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت: با توجه به خروج بیش از 120 هزار نیروی امنیتی ائتلاف بین‌المللی از افغانستان، توانایی نیروهای امنیتی این کشور یک دستاورد بزرگ و مهم به حساب می‌آید.
عملکرد مثبت ارتش به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از خبرگزاری فارس، طالبان به پیشروی های خود در افغانستان ادامه می‌دهد اما پس از عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از این کشور هیچ پیروزی استراتژیکی را نخواهند داشت.
 
وال‌استریت ژورنال نوشت: در فصل جنگی امسال در افغانستان، نخستین باری بود که نیرو‌های امنیتی افغانستان بیشترین مسئولیت جنگ در برابر طالبان را به تنهایی به دوش کشیدند.
 
اینکه نیروهای امنیتی افغانستان تاکنون توانسته‌اند در برابر طالبان ایستادگی کنند یک موضوع و این که دولت این کشور با توجه برنامه عقب نشینی ایالات متحده تا چه زمانی قادر خواهد بود به این مقاومت ادامه دهد، موضوع دیگری است.
 
بنابراین گزارش، طالبان در برخی مناطق دور افتاده افغانستان پیشرفت‌های داشته‌ و چند منطقه را که در جریان حضور و افزایش نیروهای آمریکایی و بریتانیایی در کنترل حکومت در آمده بود را پس گرفتند اما این نشانه پیروزی آن‌ها و تغییر مختصات جنگ نیست.
 
وال استریت ژورنال با اشاره به این که مراکز تمامی 34 ولایت افغانستان تحت کنترل دولت قرار دارند، می‌افزاید: با توجه به خروج بیش از 120 هزار  سرباز ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا، توانایی نیروهای امنیتی افغانستان یک دستاورد بزرگ و مهم به حساب می‌آید.
 
در این گزارش آمده است: همزمان با افزایش تلفات نیروهای امنیتی افغانستان و کاهش حمایت نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا، بسیاری از تحلیلگران افغانستان و خارجی نگرانند که این دست‌آوردها پایدار نخواهند بود.
 
«عمر حامد» کارشناس افغانستان در  لندن گفت: همه می‌توانند شکنندگی حکومت را ببینند.
 
وی افزود: در چشم‌انداز 2 ساله، بسیار بعید خواهد بود که کابل سقوط کند اما با گذر زمان جریان منابع مالی که از سوی متحدان غربی دولت واریز می‌شود، به ناچار قطع خواهد شد.
 
وال استریت ژورنال نوشت: تلفات فزاینده نیروهای افغانستان نشان می‌دهد که جنگ با کمرنگ شدن توجه جامعه جهانی چقدر سخت شده است.
 
به گفته مقامات افغانستانی، اکنون که ایالات متحده دیگر  از نیروهای افغانستان حمایت هوایی نمی‌کند، مجروحان را از میدان نبرد انتقال نمی‌دهد یا اطلاعات لازم را در میدان نبرد در اختیار آن‌ها قرار نمی‌دهد، تلفات ارتش و پلیس در سال جاری بیش از 40 درصد افزایش یافته است.
 
ژنرال «ویلسن شوفنر» معاون ارتباطات رئیس ستاد ائتلاف به رهبری آمریکا ضمن ابراز تاسف از خالی بودن پست حیاتی وزارت دفاع پس از گذشت یک سال از به قدرت رسیدن «اشرف غنی»، اظهار داشت: نداشتن وزیر دفاعی که رای اعتماد گرفته باشد، باعث کندی کار می‌شود.
 
در این گزارش امده است: ایالات متحده در حال حاضر  تنها 9800 سرباز در افغانستان دارد که اکثریت آن‌ها روی مشاوره یا مبارزه با تروریسم تمرکز کرده‌اند.
 
"باراک اوباما"رئیس جمهور  آمریکا وعده داده که تقریباً تمام آنها را تا اواخر سال 2016 از افغانستان بیرون کند.  
 
«حنیف اتمر» مشاور امنیت ملی افغانستان در مصاحبه‌ای گفت: خروج نیروها به طور قابل توجهی توانایی شرکای بین المللی را در زمینه آنچه که آن‌ها می‌توانند برای کمک به افغانستان انجام بدهند، محدود کرده است.
 
وی افزود: ایالات متحده، به طور خاص، هنوز به طور مکرر حملات هوایی انجام می‌دهد؛ هرچند موافقت‌نامه‌ امنیتی میان این 2 کشور استفاده از حملات هوایی را به شدت محدود کرده است.
 
اتمر ضمن بیان این مطلب که ما به نمایندگی از تمام منطقه می‌جنگیم، خاطرنشان کرد: شبکه‌های تروریستی موجود در افغانستان تقریباً امنیت تمامی کشورهای منطقه را تهدید می‌کند و گسترش آن‌ها بزرگترین تهدید برای جامعه جهانی است.
 
وال استریت ژورنال در پایان نوشت: مقامات افغانستانی امیدوار هستند که حکومت اوباما را متقاعد سازند حتی پس از پایان یافتن ضرب الاجل آخر 2016 واشنگتن، حمایت خود را از این کشور ادامه دهند.
 
/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *