«رمضان؛ منظری اجتماعی» منتشر شد
به گزارش ، مجموعه تحلیلهایی است درباره ابعاد دینی، مذهبی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی رمضان با عنوان «رمضان؛ منظری اجتماعی» از سوی دفتر رصد فرهنگ و اجتماع پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و در قالب گزارش فرهنگی منتشر شده است.به استناد این گزارش، تاكنون به رمضان، به مثابه پدیدهای اجتماعی، كمتر پرداخته شده و از اینرو، در ادبیات علوم اجتماعی و علوم انسانی ایران، نوعی فقر در تحلیل اجتماعی رمضان احساس میشود. این گزارش تاكید میكند برای فهم درست پدیده اجتماعی رمضان و آگاهی از تحولات و تطورات آن در طول زمان و سودبردن از ظرفیتهای شفابخش آن باید با اندیشه و بازاندیشی به پدیدة دامنگستر و چندبعدی رمضان پرداخت.
تحلیلهایی كه در این گزارش با هدف استفاده هرچه بیشتر از نعمت رمضان در خدمت به ساخت جامعهای اخلاقیتر، عادلانهتر و بانشاطتر تدوین شده به این شرح است: «رمضان؛ عید همگانی؛ نگاهی مقایسهای به رمضان عربی و رمضان ایرانی»، «رمضان، نعمت اجتماعی و سازوكارهای طرد»، «ارتقای روزهداری از عبادت فردی به مناسك اجتماعی»، «رمضان و سیاستگذاری مكان دینی؛ تجربه رمضان در مصلای تهران»، «ظرفیتهای مغفول عید فطر در ایران»، «ماه رمضان و امكان تقویت حوزه عمومی در شهر» و «رمضانِ خودسازی و تهدید تنآسایی».


