کمیسیون آموزش؛ از فنی و حرفه‌ای تا تحقیقات و فناوری

17:00 - 04 فروردين 1400
کد خبر: ۷۱۱۴۹۰
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
کمیسیون «آموزش، تحقیقات و فناوری» مجلس شورای اسلامی به‌ منظور انجام وظایف محوله در محدوده آموزش‌ و پرورش عمومی، آموزش فنی و حرفه‌ای، آموزش عالی، تحقیقات و فناوری تشکیل شده است.

- مجلس شورای اسلامی برای انجام وظایف محوله و استفاده بهینه از ابزار‌هایی که در اختیار دارد، وظایف خود را به ۱۳ کمیسیون تخصصی تفویض کرده است. البته چند کمیسیون ویژه هم وجود دارد.

طبق ماده ۳۸ قانون «آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی»، مجلس دارای کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون‌های خاص با محدوده وظایف مشخص به‌شرح مذکور در این قانون است. تعداد اعضای کمیسیون‌های تخصصی، حداقل ۱۹ و حداکثر ۲۳ نفر است و تعداد اعضای کمیسیون‌های خاص طبق مواد ۳۹ تا ۴۴ قانون آئین‌نامه داخلی تعیین می‌شود.

کمیسیون‌های «آموزش، تحقیقات و فناوری»، «اجتماعی»، «اقتصادی»، «امنیت ملی و سیاست خارجی»، «انرژی»، «برنامه، بودجه و محاسبات»، «بهداشت و درمان»، «شورا‌ها و امور داخلی کشور»، «صنایع و معادن»، «عمران»، «فرهنگی»، «قضائی و حقوقی» و «کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست» ۱۳ کمیسیون تخصصی مجلس هستند که کنار ۶ کمیسیون خاص از قبیل «مشترک»، «ویژه»، «تلفیق»، «تحقیق»، «تدوین آئین‌نامه داخلى مجلس» و «اصل ۹۰ قانون اساسی» به امور محوله می‌پردازند.

«بررسی طرح‌ها و لوایح ارجاعی و گزارش آن به مجلس شورای اسلامی، بررسی و تصویب آزمایشی طرح‌ها و لوایح و همچنین تصویب دائمی اساسنامه سازمان‌ها»، «شرکت‌ها و مؤسسات دولتی یا وابسته به دولت طبق اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی»، «رسیدگی به درخواست‌های تحقیق و تفحص»، «رسیدگی به سؤال نمایندگان از رئیس‌جمهور و وزیران»، «بررسی موارد ارجاعی از لوایح برنامه توسعه و بودجه سالانه و گزارش آن به کمیسیون تلفیق»، «کسب اطلاع از کم و کیف اداره امور کشور، دریافت و بررسی گزارش‌های عملکردی و نظارتی از اجرای قوانین مربوط به دستگاه‌های ذی‌ربط»، «تهیه گزارش موردی و سالانه در خصوص امور اجرایی دستگاه‌ها و نحوه اجرای قوانین به‌خصوص قانون برنامه توسعه و بودجه سالانه و ارائه نکات مثبت، منفی و پیشنهاد نحوه اصلاح آن و تقدیم گزارش به مجلس جهت قرائت» از جمله وظایف و اختیارات کمیسیون‌های تخصصی مجلس است.
 
کمیسیون «آموزش، تحقیقات و فناوری» با استناد به ماده ۳۴ قانون «آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی» به‌ منظور انجام وظایف محوله در محدوده آموزش‌ و پرورش عمومی، آموزش فنی و حرفه‌ای، آموزش عالی، تحقیقات و فناوری، مطابق ضوابط این آیین‌نامه تشکیل شده است.
 
هم‌اکنون علیرضا منادی‌سپیدان رئیس و محمد وحیدی، سید محمد مولوی، شیوا قاسمی‌پور، حسین حق‌وردی و احمدحسین فلاحی اعضای هیئت‌رئیسه این کمیسیون هستند.

کمیسیون «آموزش، تحقیقات و فناوری» مجلس از آن‌جهت دارای اهمیت است که تصمیمات آن بخش عمده‌ای از جمعیت کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد چرا که حدود ۱۴ میلیون دانش‌آموز، ۴ میلیون دانشجو، یک‌میلیون کادر آموزشی و جامعه اساتید کشور را با احتساب خانواده آن‌ها در برمی‌گیرد که حداقل دوم سوم جمیعت کشور را شامل می‌شود.
 

برچسب ها: مجلس کمیسیون صحن

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *