ساخت الماس از هوا

9:01 - 27 اسفند 1399
کد خبر: ۷۱۰۷۸۸
در حالی که همه از ماست کره می‌گیرند این روز‌ها دانشمندان به دنبال گرفتن الماس از هوا هستند.

- روزنامه خراسان نوشت: الماس‌ها بسیار زیبا هستند و معمولا برای مراسم نامزدی و عروسی ثروتمندان یکی از موارد ضروری است، اما علاوه بر گران بودن، خسارت‌های زیست محیطی و اجتماعی زیادی را نیز با خود به همراه دارند، اما اگر راهی دیگر برای ساخت الماس به جای بیرون آوردن آن از اعماق زمین وجود داشته باشد، چه می‌شود؟ این سوالی است که کیمیاگران عصر جدید به آن پاسخ داده اند و قرار است از دی اکسید کربن موجود در هوا الماس بسازند.

برج‌های الماس ساز

دانشمندان چینی چند سال پیش ادعا کردند که برجی را طراحی کرده اند که می‌تواند از آلودگی هوا الماس مصنوعی بسازد. گفته می‌شد این برج که ۷ متر ارتفاع دارد قادر است ۳۰۰۰۰ متر مکعب از هوا را در هر ساعت تصفیه کند. ذرات کربن در این برج فشرده و سپس به الماس‌های مصنوعی تبدیل می‌شوند. قرار بود دولت چین به منظور افزایش توان ساخت برج‌های بیشتر، این الماس‌ها را به مزایده و حراج بگذارد. البته از ۳ سال پیش که این ادعا مطرح شد دیگر از الماس‌های مصنوعی درست شده از دی اکسید کربن موجود در هوا صحبتی به میان نیامد.

هر قیراط چند تن کربن؟

شکل گیری الماس طبیعی حدود یک میلیارد سال طول می‌کشد و همین موضوع باعث شده قیمت آن بسیار بالا باشد، اما به تازگی یک شرکت آمریکایی به ساخت الماس مصنوعی از دی اکسید کربن موجود در جو زمین اقدام کرده است. گفته می‌شود هر ۲۰ تن دی اکسید کربن موجود در جو زمین یک قیراط الماس مصنوعی می‌شود که می‌توان در طول چهار هفته آن را تولید کرد و دیگر به یک میلیارد سال انتظار نیاز نیست. در محاسباتی که این شرکت داشته آمده است که هرکس دو قیراط از این الماس‌ها را بخرد، تقریبا نیمی از دی اکسید کربنی را که تولید کرده جبران می‌کند. البته قیمت این الماس‌ها هنوز مشخص نشده و باید دید که کارشناسان برای آن چه قیمتی می‌گذارند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *