نحوه کاشت سبزه عید با هسته خرما

6:50 - 24 اسفند 1399
کد خبر: ۷۰۸۹۹۸
کاشت سبزه هسته خرما ایده‌ای جدید و جالب برای تهیه سبزه عید است. امسال برای سفره هفت سین می‌توانیداین سبزه را بکارید.
_ دلگرم نوشت: سبزه عید نوروز انواع مختلفی دارد. یکی از این انواع، سبزه هسته خرما هست. این نوع سبزه به دلیل ظاهر زیبا طرفداران زیادی به خود جلب نموده است. با ما همراه باشید تا شما را با طرز کاشت سبزه هسته خرما آشنا کنیم.
 
سبزه هسته خرما موضوع مورد بحث ماست. به جای سبز کردن عدس و گندم که خوراکی هستند از هسته خرما برای سبزه عید استفاده کنیم، برای هدر ندادن غلاتی که می‌تواند منبع تغذیه انسان‌ها باشد و همین طور برای داشتن سبزه‌ای ماندگار که بتوان آن را در طبیعت کاشت و سال‌ها از اکسیژنی که تولید می‌کند استفاده کرد.
 
خرما یک میوه خاص و مغذی برای ایرانیان است که معمولا با چای میل می‌کنند، هرچند هسته خرما تا به حال دور ریخته می‌شد، اما جالب است بدانید که می‌توانید به جای درست کردن سبزه با غلات از هسته خرما برای سبزه هفت سین عید استفاده کنید.
 

روش درست کردن سبزه هسته خرما

برای اینکه هسته خرما را سبز کنید باید کمی صبور باشید و از همین حالا شروع کنید. چندین هسته خرما را که استفاده کرده اید خیلی خوب بشویید و لزجی آن را بگیرید بعد آن را داخل ظرف آب قرار داده و در یخچال بگذارید، آب باید به طور کامل سرد باشد. روزی یکبار آب را خالی و تازه کنید.
 
در این مرحله از طرز کاشت سبزه هسته خرما، بعد از یک هفته هسته‌ها را از داخل یخچال خارج کنید. آن را با دستمال کاغذی به طور کامل تمیز کنید و در یک پارچه بسیار نازک و تمیز قرار دهید و پارچه را به طور کامل مرطوب کنید.
 
توجه داشته باشید که این پارچه باید همیشه مرطوب باشد و در صورتی که خشک شد سریع آن را مرطوب کنید. بهتر است در مکانی هسته‌ها را نگهداری کنید که کمی گرم باشد مثلا اطراف رادیاتور، بخاری یا آب گرم کن قرار دهید و رطوبت آن را چک کنید.
 
به تدریج متوجه خواهید شد که ریشه سفید رنگی از خرما خارج می‌شود. البته ممکن است این مرحله چند هفته به طول انجامد پس صبور باشید (جوانه زنی چند هفته طول می‌کشد)
 
بعد از جوانه زدن هسته‌ها آن‌ها را داخل گلدان حاوی خاک تمیز قرار می‌دهیم (در اغلب خاک‌ها رشد دارد) و بر روی آن نایلون می‌کشیم تا رطوبت حفظ شود سپس در مکانی گرم و پر نور قرار می‌دهیم. در این مدت نباید خاک گلدان خشک شود.
 
پس از سبز شدن فاصله آبیاری به تدریج افزایش دهید و تا خاک خشک نشده آب ندهید باید گیاهتان را در مکانی با آفتاب ملایم و یا فیلتر شده مانند آفتاب پشت پرده توری قرار دهید و یا گیاه را به مکانی روشن‌تر با نور غیر مستقیم منتقل نمایید.
 

نحوه آبیاری سبزه هسته خرما

در کاشت سبزه عید با هسته خرما تا زمانی که جوانه‌ها از خاک بیرون بیایند هر روز آب دهید البته نباید خاک سیرآب باشد صبوری کنید و وقتی خاک خشک شد آب بدهید بعد از آن فاصله آب دهی را کم کم زیادی کنید.
 
یک هفته یک روز در میان، یک هفته دو روز در میان، یک هفته سه روز در میان و ... تا اینکه به طور کلی آب دهی را به زمانی موکول کنید که خاک کاملا خشک است.
 
کم کم نخل شما بزرگ می‌شود و می‌توانید نه تنها در سفره هفت سین از آن استفاده کنید بلکه به عنوان گلدان سبز و زیبا در همه فصول سال نیز از آن استفاده کنید. اگر در بیرون از منزل از این گلدان استفاده می‌کنید در فصول سرد سال آن را با مشما بپوشایند تا خشک نشود.

برچسب ها: سبزه عید

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *