اروپا با برقراری دیپلماسی برجامی به دنبال احیای برجام است

7:00 - 20 اسفند 1399
کد خبر: ۷۰۸۶۵۵
دسته بندی: سیاست
کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: فصل جدیدی از روابط که می‌توان از آن به عنوان «دیپلماسی برجامی» یاد کرد، آغاز شده است، اروپایی‌ها به شدت به دنبال آن هستند و تیم جدید کاخ سفید نیز آن را پیگیری می‌کنند تا بتوانند دوباره برجام را زنده کنند.
میرقاسم مؤمنی در گفت‌وگو با میزان، با بیان اینکه فصل جدیدی از روابط که می‌توان از آن به عنوان «دیپلماسی برجامی» یاد کرد، آغاز شده است، گفت: اروپایی‌ها به شدت به دنبال آن هستند و تیم جدید کاخ سفید نیز آن را پیگیری می‌کنند تا بتوانند دوباره برجام را زنده کنند.

وی ادامه داد:، اما دو مسئله نگاه‌های اروپا به برجام و نگاه‌های کاخ سفید به برجام وجود دارد؛ اروپایی‌ها برجام را بزرگترین دستاورد دیپلماسی بین‌المللی خود بعد از جنگ جهانی دوم می‌دانند. در واقع برجام یک نقطه عطفی برای دیپلماسی منطقه‌ای و بین‌المللی اروپایی‌ها بوده است و آن‌ها را وارد عرصه بین‌المللی کرده است که توانستند همسو با آمریکا یک قراردادی را به ثمر برسانند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه اروپا به شدت به دنبال حفظ برجام است، اضافه کرد: چراکه اروپایی‌ها از نظر حیثیتی به نتایج برجام وابستگی دارند.

وی تصریح کرد: سیاست خارجی و دیپلماسی منطقه‌ای اروپا، بعد از جنگ حهانی دوم، تحت سلطه سیاست‌ها آمریکا بوده و اروپایی‌ها همیشه از این موضوع ناراحت بودند. حالا با انعقاد برجام، اروپایی‌ها احساس استقلال نسبی از آمریکا کردند و قصد اجرای نقشی مهم را داشتند که با خروج آمریکا از برجام و تحولات بعدی آن، این نقش آفرینی به شکست انجامید که امروز به دنبال احیای آن هستند.

مؤمنی اضافه کرد: ما باید نگاهی هم نسبت به سیاست‌های آمریکا داشته باشیم؛ یک سیاست کلان در آمریکا وجود دارد و آن هم این است که چه حزب دموکرات و چه حزب جمهوری‌خواه روی کار باشد، روش‌ها متفاوت، اما اساس آن یکی است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل یادآور شد: چه زمانی که ترامپ رئیس جمهور آمریکا بود، صحبت از بازگشت به برجام وجود داشت، اما موانعی مانند گنجاندن موضوعات غیربرجامی در برجام را مطرح می‌کرد و مذاکره انجام نمی‌شد و چه الان که بایدن در کاخ سفید است، صحبت از بازگشت برجام است، اما بعد از گذشت ۳ ماه از روی کار امدن او، اقدام عملی از سوی وجود ندارد.

وی افزود: تیم جدید کاخ سفید، به‌رغم تبلیغات انتخاباتی و مواضعی که داشتند، همان راهی را طی می‌کنند که ترامپ آن را طی کرد بود.

مومنی با اشاره به سفر‌های اخیر مقامات کشور‌های مختلف به عنوان تسهیل‌گر برجام به ایران، اضافه کرد: در حال حاضر واسطه‌هایی مثل قطر یا کشور‌های دیگر، برای رایزنی وارد عرصه شدند؛ اما زمان گذر است و فرصت‌ها در حال از بین رفتن است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دیپلماسی که در حال حاضر از سوی اروپا و آمریکا در حال اجرا شدن است، فشار بر ایران برای گنجاندن مسائل حاشیه‌ای در برجام است. همانطور که مسئولین اتحادیه اروپا گفتند، برجام ۲۰۱۵ با برجام ۲۰۲۱ فرق خواهد داشت. به همین خاطر اعتقاد من این است که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که مسائلی مانند موشکی، حقوق بشر و توسعه نفوذ ایران در منطقه را وارد برجام کنند.

برچسب ها: برجام اروپا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *