چند نوع حادثه در استان گیلان رخ می‌دهد؟

5:38 - 01 فروردين 1400
کد خبر: ۷۰۸۰۳۹
یه گفته مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان گیلان بیش از ۲۷ نوع حادثه در این استان رخ می‌دهد که مهم‌ترین آن‌ها در دریا، جنگ و کوهستان اتفاق می‌افتد.

- مبینا آقاخانی: استان گیلان، جز ۵ استان حادثه خیز کشور است که با داشتن طبیعیت بکر که شامل دریا، کوه و جنگل می‌شود، حوادث مختلفی را به خود دیده است.

سیاوش غلامی در گفت‌وگو با میزان گفت: تنوع حوادث در استان گیلان خیلی زیاد است به طوریکه روزی نیست که یک حادثه طبیعی یا غیر طبیعی در استان نداشته باشیم. این حوادث دلایل مختلفی اعم از موقعیت جغرافیایی، تراکم جمعیت بالا و مسافرخیز و گردشگرپذیر دارند.

وی افزود: موقعیت جغرافیایی استان گیلان به گونه‌ای است که ما کوه، جنگل و دریا داریم بنابراین تنوع حوادث زیاد است. همچنین به با توجه به اینکه روی نوار زلزله‌خیز هستیم، احتمال وقوع زلزله در استان خیلی زیاد است.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان گیلان ادامه داد: حادثه دیگری که وجود دارد بحث سیل است. گیلان اقلیم باران خیز دارد و این هم می‌تواند سیل را در پی داشته باشد. همچنین اخیرا آتش‌سوزی‌های جنگل هم به این حوادث اضافه شده است.

وی با اشاره به حوادث غیرطبیعی گفت: تصادفات جاده‌ای و حوادث ترافیکی هم جزو مواردی است که در استان به خاطر تردد مسافران زیاد رخ می‌دهد.

وی اظهار کرد: به جرئت به شما بگویم از ۳۲ حادثه مشخص شده، بیش از ۲۷ حادثه در استان گیلان رخ می‌دهد؛ به همین خاطر است که استان گیلان جز ۵ تا استان حادثه‌خیز است.

حوادث دریایی و افزایش غرق شدگی در رودخانه‌ها

این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر بیان کرد: حوادث آبی از جمله مهم‌ترین و بیشترین حوادث ما در استان‌های شمالی هستند. در دریا ما بیشترین بحث غرق‌شدگی را در سنوات گذشته در فصول خشک و گرم سال داشتیم یعنی حوادث از نیمه دوم بهار شروع می‌شود و تا اواخر شهریور یا اوایل پاییز ادامه دارد. علت غرق شدن گردشگران عدم آشنایی با محیط و علت غرق شدن محلی‌ها این است که احساس می‌کنند شناگر‌های خوبی هستند.

غلامی گفت: در دوسال گذشته بیشتر غرق‌شدگی‌هایمان افراد بومی بودند که در رودخانه‌ها جان خود را از دست داده بودند. از ۱۷ شهرستان در استان، باید بگویم ۹ شهرستان به طول ۳۰۲ کیلومتر در نوار ساحلی‌اند.

این مقام مسئول اظهار کرد: ما مناطقی داریم که در آن‌ها طرح سالم‌سازی اجرا می‌شود، در این طرح ها، فرمانداری‌ها و مسئولین شهری موظف هستند فضایی را ایمن آماده کنند. در محل این طرح ها، شناگاه خواهران و برادران، فضای سبزی داشته باشد، پارک کودکان، پارکینگ و وسایلی برای رفاه مردم ایجاد می‌شود.

وی افزود: متاسفانه از آنجایی که برای این طرح ها، معمولاً ورودی و هزینه‌ای دریافت می‌شود یا اینکه بعضی از خانواده‌ها می‌خواهند با خانواده باهم داخل آب بروند از این محیط‌های امن دور می‌شوند. در محیط‌های طرح‌های سالم سازی به جرئت می‌توانم بگویم اصلا غرق‌شدگی نداریم، چون نیرو‌های امدادی مستقر هستند و اگر شرایط جوی خطرناک شود، اجازه ورود به آب را نمی‌دهند.

این مقام مسئول ادامه داد: متأسفانه مردم رعایت نمی‌کنند من از همین فرصت استفاده کنم به عنوان تذکر به آن‌ها بگویم افرادی که می‌روند در مناطق ممنوعه شنا به راحتی جان خودشان و اطرافیانش را به خطر می‌اندازند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان گیلان ادامه داد: اتفاق دیگری که وجود دارد این است که آب دریا پیشروی می‌کند و چاه‌هایی ایجاد می‌شود. به عنوان مثال افرادی که با منطقه آشنا نیستند می‌روند داخل آب کم عمق، اما به یک باره در چاله‌های می‌افتد و غرق می‌شوند.

غلامی گفت: اخیرا یک مشکلی ایجاد شده و آن این است که صیادان بدون اینکه توجه به هشدار‌های هواشناسی کنند که امروز مثلا دریا طوفانی است به ماهیگیری می‌روند و متأسفانه دچار آسیب می‌شوند. همچنین غرق شدن در استخر‌های پرورش ماهی مصنوعی، سد‌ها و رودخانه نیز قربانیان زیادی دارد.

وی در پاسخ به این سوال که در ایام کرونا آمار غرق شدگی بیشتر شده یا کمتر افزود: باتوجه به محدودیت‌های سفر، آمار فوتی‌ها یا غرق شدگی‌ها کمتر شده است، اما باز هم این آمار رو به افزایش است، مثلا ما در طی دو سال گذشته آمار فوتی‌ها در رودخانه نسبت به دریا خیلی بیشتر بود.

حوادث کوهستان برای آماتور‌های رشته کوهنوردی

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان گیلان ادامه داد: در کوهستان، بیشترین حادثه سقوط از ارتفاع است و گم‌شدگی‌هاست که اگر بخواهم این‌ها را طبقه‌بندی کنم؛ معمولاً گمشده‌ها کوهنورد‌های حرفه‌ای نیستند و معمولاً گمشده‌ها یا گروه‌های گردشگری یا کوهنورد‌های آماتور هستند که این مشکل را ایجاد می‌کنند، اما قربانیان سقوط از ارتفاع بیشتر کوهنورد‌های حرفه‌ای هستند، چون کار را با سنگ و طناب انجام می‌دهند و امکان دارد این حادثه برایشان پیش بیاید.

وی افزود: همچنین در بعضی از مناطق گردشگری مثل قلعه رودخانه فومن، حدودا هزار تا پله تعبیه شده که شیب مناسبی هم ندارد. متاسفانه مردم عادی تصور می‌کنند این یک پله‌نوردی ساده است و افراد کم سن و افراد مسن را با خود همراه می‌کنند که خطرناک است.

این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر بیان کرد: در فصل‌های پاییز و زمستان بحث بهمن را نیز داریم. به عنوان مثال حدود ۵ سال پیش یک کوهنورد حرفه‌ای جان خودش از دست داد.

حوادث جنگل و افزایش آتش سوزی‌ها

غلامی گفت: در جنگل غیر از آتش‌سوزی، که جزو حوادثی است که باتوجه به باد گرمی که رخ می‌دهد؛ موارد دیگری به عنوان پدیده گلخانه‌ای نیز اتفاق می‌افتد. متأسفانه گاهی وقت‌ها گردشگران احتیاط نمی‌کنند؛ مثلا آتش روشن می‌کنند بدون اینکه خاموش می‌کنند می‌روند یا ته سیگاری می‌اندازند و بعد بخاطر باد گرم این آتش می‌گیرد و شعله‌ور می‌شود.

وی افزود: در چنین مواردی وظیفه اطفای حریق بر عهده سازمان محیط زیست و منابع جنگل‌داری است و ما هم به عنوان نیروی کمکی کمک می‌کنیم. بر اساس آنچه که در دستورالعمل است ما برای انتقال نیرو‌های امدادی و حتی اطفای حریق در صورت نیاز به سایر نیرو‌های امدادی کمک می‌کنیم.

هلال احمر گیلان چند داوطلب و پایگاه دارد؟

غلامی در پاسخ به این سوال که چند پایگاه در گیلان وجود دارد؛ گفت: ما مجموعا ۲۷ پایگاه و شعبه داریم که جمعا می‌شود ۴۳ شعبه پایگاه وپست امداد و نجات.

وی درباره تعداد کارکنان و داوطلبان بیان کرد: در حال حاضر حدود ۳۰۰ نفر کارمندان ما هستند که در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند و حدود روزانه ۲۰۰ نفر امدادگر، نجاتگر و جوان داوطلب در پایگاه‌ها و شعب ما فعالیت می‌کنند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان گیلان ادامه داد: در حال حاضر استان ما ۳۵ هزار داوطلب دارد که هزارو ۵۰۰ نفر از آن‌ها فعال هستند.

وی درباره درجه داران ایثار اظهار کرد: ما در استان گیلان، ۳۰ داوطلب با درجه ایثار که بالاترین درجه جمعیت است، داریم که امسال استخدام می‌شوند. همچنین ۱۳ نفر دیگر نیز به زودی درجه ایثار خود را در آزمون دریافت کرده و استخدام هلال احمر می‌شوند.

اجرای طرح نوروزی آغاز شده است

این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر با اشاره به طرح نوروزی بیان کرد: طرح امداد و نجات نوروزی  از ۱۵ اسفند شروع می‌شود و معمولا تا ۱۵ فروردین  ادامه پیدا می‌کند.

وی افزود: در طرح نوروزی ما قطعا اولین خواسته‌مان از مردم این است که با توجه به اینکه استان گیلان در  وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند، خواهشمندیم که اصلا سفر غیر ضروری اصلا نداشته باشند تا  بیماری کرونا انشاالله تمام شود و همه به زندگی عادیشان برگردند.

این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر استان گیلان بیان کرد: نکته بعدی این است که در سفر‌های ضروری، حتما مسائل ایمنی را رعایت کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *