رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اردوغان ساز خود را عوض کند

10:33 - 04 شهريور 1394
کد خبر: ۷۰۶۰۷
خبرگزاری میزان-ترکیه برای خودش یک ساز در منطقه می زند و ایران هم سازی دیگر اما صدای این سازها مهم است که گوش خراش باشد یا گوش نواز.
به گزارش مقایسه رفتارها و عملکردهای دو طرف در معادلات و تحولات منطقه غرب آسیا به ویژه آنچه اکنوت در سوریه می گذرد، نوع ساز و صدای آن را هم برای تماشاگران و شنوندگان مشخص می کند.

ساز اردوغان علاوه بر این که نوازنده زبردستی ندارد که بتواند خوش بنوازد، سلیقه خوبی هم ندارد که یک ساز دل نشین را برای نواختن انتخاب کند برای همین است که بد می آورد و بد می نوازد.

سیاست هایی که ترکیه در منطقه در پیش گرفته است، ضربه بر پیکر امنیت منطقه و ایجاد نا امنی در خاک ترکیه و گسترش تروریسم است. چهار سال است که ترکیه خنجر خود را علیه سوریه و بشار اسد از رو بسته است و آن را از نیام بیرون کشیده و رجز خوانی می کند و بر سر و صورت مردم مظلوم این کشور می کشد.

مردم سوریه زخمی خنجری هستند که ترکیه از پشت بر پیکر این مردم وارد کرد و دوستی و همسایگی را به دشمنی تبدیل ساخت.

چنین کشوری که به همین آسانی همه قواعد همسایگی، دوستی و حسن همجواری را کنار می گذارد چگونه می توان اعتماد کرد. سوریه  بشار اسد زمانی نه چندان دور، پیش از آغاز جنگ در این کشور و ظهور گروه های تروریستی تکفیری داعش، روابط دوستانه، صمیمانه و نزدیکی با ترکیه داشت و اردوغان، سوریه را کشوری دوست و برادر برای ترکیه می دانست.

اما این دوستی دوام نیاورد. چرا که ترکیه با وجود دولتی اسلام گرا به مقابله با کشوری رفته است که خط مقدم جبهه مقاومت است. سوریه پیش از سرکار آمدن دولت به اصطلاح اسلامگرا در زمان دولت لائیک ترکیه، چنین دردسرهایی را از سوی آنکارا نداشت.

اما اقبال و استقبال مردم از دولت اردوغان رو به افول است و می رود تا مردم این کشور حزب اسلام گرایی که می توانست تأثیر مثبتی بر جهان اسلام داشته باشد،از صحنه سیاسی این کشور حذف کند.

مردم ترکیه با انتخاب حزب عدالت و توسعه نشان دادند که خواهان دولتی اسلام گرا هستند تا بتواند قوانین اسلام را در کشور جاری کند و با کشورهای اسلامی مناسبات خوب برقرار سازد. اما چنین روشی از سوی دولت اردوغان پیگیری نشد و رفته رفته راه خود را از مسیر درست به بیراهه کشاند.

روابط نزدیک با سران مرتجع کشورهای عربی و همراهی آنها برای مقابله با خیزش های اسلامی، نادیده گرفتن منافع جهان اسلام، فراموش کردن دشمنی های رژیم صهیونیستی و نمایش شوی ضدیت با اسرائیل، اجرای سیاست های آمریکا در منطقه و حمایت از گروه های تروریستی تکفیری داعش در سوریه، یاری نرساندن به مردم جنگ زده و آواره سوریه و عراق و اکنون هم حمایت از حملات آل سعود به یمن و کشتار مردم بی دفاع و بی گناه این کشور، همه اینها و بسیاری همه دیگر، دولت ترکیه را با چالش جدی روبرو ساخته است که باعث می شود که ترکیه آینده روشنی را برای خود ترسیم نبیند.

این رفتارهای متناقض، غیر منطقی و به دور از یک رفتار سیاسی مناسب حتی باعث شده است تا روابط ایران و ترکیه هم رو به سردی برود. هنگامی که اردوغام همزبان با سفر به تهران در فروردین 94 آن سخنان تند را علیه ایران گفت، همگان تصور می کردند که این سفر از سوی ایران لغو خواهد شد اما سعه صدر سیاسی ایران از این کار جلوگیری کرد و اردوغان به ایران آمد گرچه اعتراضاتی از سوی نمایندگان مجلس و رسانه ها و تحلیلگران نسبت به این سفر انجام شد اما سفر لغو نشد.

اردوغان همچون سفرهای گذشته با رهبر معظم انقلاب هم دیدار کرد و و توصیه هایی را هم از سوی ایشان دریافت کرد که اگر این توصیه ها را جدی می گرفت، اکنون ترکیه در چنین وضعیتی قرار نداشت.

اما اردوغان پیش از سفر به تهران علیه ایران چه گفت؟

رئیس‌جمهور ترکیه فروردین ماه 94 از ایران خواست، همه نیروهای خود را از یمن، عراق و سوریه بیرون بکشد.

رجب طیب اردوغان، رئيس‌جمهور ترکیه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی "فرانس ۲۴" گفت: ترکیه از دخالت نظامی عربستان در یمن پشتیبانی تدارکاتی می‌کند. ترکیه ممکن است با توجه به روند تحولات اوضاع یمن دست به حمایت تدارکاتی از این عملیات بزند.» اردوغان گفت: «ایران و گروه‌های تروریستی باید [از یمن] خارج شوند.»

اردوغان با اشاره به نقش ایران در منطقه و حضور این کشور در مبارزه با گروه "دولت اسلامی" (داعش) اظهار داشت: «هدف ایران افزایش نفوذ خود در عراق است. ایران تلاش دارد با بیرون راندن داعش از منطقه، جای آن را پر کند.»

اردوغان گفت که ایران در تلاش است، سلطه خود را بر منطقه خاورمیانه گسترش دهد. او افزود: «این امر واقعا قابل تحمل نیست، و ایران باید این را بفهمد.» وی افزود: ایران باید به تمامیت ارضی کشورهای یمن، سوریه و عراق احترام بگذارد.

متهم کردن ایران به چنین مواردی آن هم بر اساس یک ادعا و بدون سند و مدرک با توجه به این که دو کشور همسایه و روابط دیرینه دارند، نشان دهنده حسن نیت و همسایگی نیست.

اردوغان خود در سخنانش اعتراف کرده که ایران با داعش مبارزه می کند، اما این اقدام را در راستای گسترش نفوذ خود تلقی کرده در حالی که ترکیه از داعش حمایت می کند و سعی دارد با تقویت آن در منطقه دولت قانونی سوریه را سرنگون کند و عراق را هم با چالش سیاسی مواجه سازد تا دولت این کشور تحت فشار تن به سیاست تجزیه در این کشور بدهد یا شیوه فدرالی که آمریکا پیشنهاد دهنده آن است، در عراق پیاده شود.

سفرهای منطقه ای ظریف وزیر خارجه کشورمان که پس از پایان مذاکرات هسته ای آغاز شد سفر به ترکیه هم در دستور کار بود که دولت ترکیه این سفر را به تعویق انداخت. این تعویق در مقایسه با سخنان و مواضعی که اردوغان پیش از سفر به تهران علیه ایران مطرح کرده بود اما باعث لغو سفر نشد، قابل مقایسه و نقد است، جمهوری اسلامی ایران همواره سعی داشته است تا با همسایگان خود روابطی بر اساس حسن همجواری برقرار کند اما برخی رفتارهای طرف های مقابل باعث کدورت و تیره شدن روابط سیاسی شده است.

در تازه ترین اظهارات مقامات ترکیه علیه ایران وزیر خارجه این کشور گفته است که ایران باید سیاستش را در سوریه و یمن تغییر دهد.

داود چاووش اوغلو که جایگزین داود اوغلو شد که اکنون نخست وزیر ترکیه است، برای جمهوری اسلامی ایران تعیین تکلیف می کند.

بروز نا امنی در ترکیه که حاصل دستاورد سیاست های اردوغان در این کشور است باعث شده است تا مرزهای زمینی ایران و ترکیه بسته شود. سقوط ارزش لیر ترکیه تأثیر شدید منفی بر اقتصاد این کشور گذاشته است. ضمن این که نا امنی و تهدیداتی که از سوی گروه هایی مانند پ ک ک صورت گرفته باعث شده است تا گردشگری هم تحت تأثیر قرار بگیرد.

تغییر سیاست ترکیه که پیش از این داعش همپیمان ترکیه بود و اکنون به دشمن تبدیل شده و به ظاهر حمایت های خود را از این گروه در سوریه برداشته است، نتوانست موقعیت سیاسی دولت ترکیه را بهبود بخشد و اکنون ترکیه با چالش تشکیل دولت روبرو است.

برگزاری زود هنگام انتخابات پارلمانی در این کشور با وجود شکست در انتخابات پیشین هم نمی تواند حزب عدالت و توسعه را احیا کند و این حزب با برگزاری انتخابات پارلمانی باز هم یک شکست دیگر را تجربه خواهد کرد.

و اکنون که روابط ایران و ترکیه اندکی تیره شده است رسانه های ترکیه و مقامات این کشور سعی دارند تا القاء کنند که رفتار مقامات و رسانه های ایرانی باعث شده است تا چنین وضعیتی پیش بیاید.

رابطه ترکیه و ایران پس از توافق هسته​ای ایران با غرب آنگونه که انتظار می​رفت نه تنها بهبودی نیافت بلکه تیره​شد. این در حالی است که پس از روی کارآمدن روحانی به مقام ریاست جمهوی ایران مقامات هر دو کشور با لحنی آشتی​جویانه و خوش​بینانه از "پایان دوران سرد مناسبات و آغاز مرحله‌ای جدید" و "احتمال افزایش حجم مبادلات تجاری تا ۱۰۰میلیارد دلار" خبر داده بودند.

پیش از این نیز قرار بود محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران سفری یک روزه به آنکارا داشته باشد تا با مقامات ترکیه درباره تحولات اخیر منطقه رایزنی کند. یک روز پیش از انجام این سفر، بخش اول مقاله​ظریف در روزنامه جمهوریت ترکیه، رسانه مخالف حزب حاکم این کشور، منتشر شد. اما سفر ظریف به آنکارا لغو شد و این روزنامه همزمان با انتشار بخش دوم مقاله وزیر امور خارجه ایران، خبر داد که لغو سفر وزیر امور خارجه ایران به ترکیه به دلیل انتشار مقاله در این روزنامه مخالف اردوغان بوده است.

اما "تودی زمان" روزنامه دیگر مخالف اردوغان در گزارشی ادعا کرد که دلیل اصلی لغو سفر ظریف به ترکیه، انتشار گزارش "پرس تی وی" شبکه انگلیسی زبان ایران درباره "کمک دختر اردوغان به درمان داعشی‌ها" بوده است. در این گزارش آمده بود که سمیه اردوغان در راستای حمایت ترکیه از داعش، مسئولیت مدیریت واحدهای ارائه‌دهنده خدمات پزشکی به زخمی‌های داعش را بر عهده دارد. تودی زمان می​نویسد این موضوع انگیزه‌ای شد تا اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه برنامه دیدار با محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران را لغو کند.

این کمک های دختر اردغان به مجروحین داعشی باعث شد تا رهبر یک گروه وابسته به داعش خواستار ازدواج با دختر رجب طیب اردوغان شود.
 
روزنامه تودی زمان نوشت؛ رهبر شورای لاز وابسته به داعش در پیامی تمایل خود را برای ازدواج با سمیه اردوغان اعلام کرده است

ترکیه با اقداماتی که انجام می دهد باعث شده است تا تأثیر مثبت خود را در منطقه از دست بدهد و به یک تأثیر گذار منفی تبدیل شود که حتی به خاطر این شیاست های اشتباه روباط خود را با ایران به سوی تیره شدن پیش می برد.

هر چند چنین اتفاقی خوشایند جمهوری اسلامی ایران نیست و به هیچ عنوان ایران خواهان تیره شدن روابط دو کشور نبوده و نخواهد بود اما آیا با چنین دولتی که سیاست هایش منطقه را با چالش های ویراگر روبرو کرده است، می تواند یک رابطه سالم و رو به جلو داشت؟ شاید نیاز است که مقامات دو کشور دیدارها و گفت وگوهای بیشتری را برای همگرایی و همکاری و نزدیک کردن دیدگاه های هم داشته باشند تا از چنین اتفاقی جلوگیری شود.





ناشناس
|
-
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
0
0
این بابا براستی فکر می کند دارد حکومت عثمانی را برمیگرداند . غافل از اینکه در باطلاقی فرو رفته که هر چه بیشتر دست و پا بزند بیشر فرو می رود و نهایت غرق و خفگی نصیبش می شود . داعش بی رحمترین ، خونریزترین و وابسته ترین گروه تروریستی دنیاست که همزمان از چند کشور از جمله اسرائیل و ترکیه حمایت و تقویت می شود. جالب است کسانیکه تمام قد و آشکارا از گروهای تروریستی چون داعش حمایت می کنند دیگران را حامی تروریست و خود را در حال مبارزه با تروریست معرفی می کنند . این از طنزهای بسیار عجیب و تلخ این دوران است .
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *