رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نیازی: کتاب «جنگ الکترونیک» روایتی از جانباز علی‌اصغر زارعی است

16:11 - 21 فروردين 1400
کد خبر: ۷۰۱۱۳۱
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
یک نویسنده کتاب گفت: تلاش خستگی ناپذیر فعالان عرصه مخابرات و الکترونیک که عموما از دانشگاه‌ها وارد این بخش می‌شدند تاثیر‌ها انکار ناپذری را بر جبهه ایران داشت اگر در عملیات والفجر ۸ یگان‌های دشمن را زیر نظر داشتیم و لشکر گارد را زمین‌گیر‌کردیم به کمک بچه‌های مخابرات ایران بود.

یحیی نیازی در گفت‌وگو با پیرامون کتاب «جنگ الکترونیک» گفت: کتاب «جنگ الکترونیک» به روایت جانباز علی‌اصغر زارعی نظامی و سیاست‌مدار ایرانی تهیه و تنظیم شده او که که در ادوار هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس حضور داشت این رزمنده دفاع مقدس یکی از چند نفر اصلی رسته تخصصی مخابرات و جنگ الکترونیک بود.

وی در همین راستا ادامه داد: متاسفانه تاکنون به رشته‌های تخصصی در دفاع مقدس آنطور که باید پرداخته نشده است لذا نام رزمندگان بزرگی که دستاورد‌های عظمیی در هشت سال دفاع مقدس برای کشور ایجاد کردند نام برده نمی‌شود.

نیازی پیرامون شخصیت سردار زارعی ابراز کرد: در مجاهدت برای انقلاب اسلامی هیچگاه از پای ننشست تا اهداف انقلاب اسلامی محقق شود و در همه تغییرات میدان‌های نبرد پای کار بود و برای حفظ انقلاب در برابر توطئه‌های مختلف از جمله وقایع سال ۱۳۸۸ فداکاری کرد.

نویسنده کتاب «جاده استراتژیک فاو بصره» علل نگارش کتاب «جنگ الکترونیک» را مطرح و تصریح کرد: یکی از رده‌های تخصصی دفاع مقدس موضوع مخابرات و جنگ الکترونیک است این حوزه‌های عمومی گمنام و ناشناخته مانده و کمتر به آن پرداخته شده است لذا به نگارش این کتاب پرداختم.

وی شیوه نگارش کتاب «جنگ الکترونیک» را مورد بررسی قرار دادو بیان کرد: کتاب به شبک تاریخ شفاهی نوشته شده و بر اساس روایت‌های علی‌اصغر زارعی از نثر ساده و در عین حال گیرا برخوردار است. برای نگارش این کتاب ۲۲ جلسه مصاحبه داشتم. کتاب ویژگی‌های فردی و خاستگاه اجتماعی ااین جانباز بزرگ را به خوبی نشان می‌دهد.

نیازی به ویژگی کتاب «جنگ الکترونیک» اشاره و اظهار کرد:نکات بسیاری از زبان فرماندهان پیرامون سیستم مخابراتی رژیم بعث مطرح شده، اما نقش مخابرات در هشت سال دفاع مقدس و توانمندی‌ها رزمندگان همچنین موفقی‌های بیشماری که برای جبهه ایران شکل گرفت مرحون تلاش‌های علی‌اصغر زارعی به فرماندهی وفای غفاریان بود آن‌ها کد‌ها مخابراتی دشمن را شکسته و در اختیار فرماندهان عالی قرار می‌دادند تا جایی که همین موضوع باعث شد توپخانه دشمن را هدف قرار دهیم، همچنین در عملیات فاو نیز قبل از حضور گارد رژیم بعث آن منطقه گلوله‌باران شد و از حضور آن‌ها ممانعت به عمل آمد همه این رویداد‌ها به کمک بخش مخابرات بود.

وی اظهار کرد: تلاش خستگی ناپذیر فعالان عرصه مخابرات و الکترونیک که عموما از دانشگاه‌ها وارد این بخش می‌شدند تاثیر‌ها انکار ناپذری را بر جبهه ایران داشت اگر در عملیات والفجر ۸ یگان‌های دشمن را زیر نظر داشتیم و لشکر گارد را زمین‌گیر‌کردیم به کمک بچه‌های مخابرات ایران بود آن‌ها از هر فرصتی برای باز سازی و به سازی مخابرات در هشت سال دفاع مقدس استفاده کردند، زیرا در ابتدا ما توانمندی خاصی در عرصه الکترونیک و مخابرات نداشتیم، البته باید تاکید کرد که کمتر فرماندهی از جریان‌های حوزه مخابرات مطلع بود آن‌ها از فعالیت گروه شنود و عقبه آن اطلاعی نداشتند، اما تاثیر آن در تصمیم سازی در صحنه نبرد به خوبی هویدا می‌شد.

نویسنده کتاب«من و تو» به ویژگی‌های شخصیتی علی‌اصغر زارعی اشاره و ابراز کرد: سردار زارعی حق‌خواه، حق‌گو و حق‌طلب بودند و در بیان هیچ چیزی ابایی نداشتند و همه موضوعات را صادقانه بیان می‌کرد اوشخصیتی بود که در نوع خود بی‌نظیر است او دانشنامهٔ مهندسی برق را در گرایش مخابرات از دانشگاه تهران دریافت کرده و به جبهه آمده بود از سوی دیگر تجهیزات سازمانی ناتو که در اختیار حزب بعث بود توانمندی قابل توجهی را نسبت به ایران در حوزه مخابرات برای دشمن به ارمغان آورده بود، اما توسط جانباز بزرگوارمان زارعی مهندسی معکوس در حوزه مخابرات و الکترونیک رخ داد و تا بعد از سقوط صدام کسی از شکسته شدن و لو رفتن اطلاعات جبهه صدام خبری منتشر نشده بود، رویکرد این جانبازمجاهدت عظیمی محسوب می‌شود.

وی به بخش‌های جذاب کتاب «تاریخ شفاهی جنگ الکترونیک» اشاره و ابراز کرد: در یکی از بخش‌های کتاب «تاریخ شفاهی جنگ الکترونیک» به اتفاقاتی که در مجلس به هنگام تصویب برجام رخ داد اشاره شده او پای حق ایستاد و آن را فریاد کشید. در بخش دیگر به نقش و تاثیر وی در دوران تحریم‌ها و محاصره‌های سیاسی و اقتصادی اشاره شده زارعی و غفاریان توانستند یکی از پیچیده‌ترین سیستم‌های ارتباطی دشمن را در آن زمان نه تنها خنثی کنند، این ام منافع بی شماری را شامل ایران کرد.

نیازی پیرمون کتاب «تاریخ شفاهی جنگ الکترونیک» خاطر نشان کرد: این کتاب یکی از جذاب‌ترین محتوا‌ها را دارا است چرا که روایت کننده جزئیات وقایع و موضوعات از جمله افراد حاضر در صحنه و با ویژگی‌های منحصر به فردشان به خوبی بازگو می‌کند کتاب خواستگاه اجتماعی، شرایط کودکی، ماجرا‌های مبارزات‌شان، شهادت برادرشان در دوران انقلاب، را نیز مطح کرده بودند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *