رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

چند نکته درباره استیضاح دوم ترامپ

17:51 - 20 بهمن 1399
کد خبر: ۷۰۰۲۹۳
دادگاه استیضاح دوم دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین آمریکا از روز سه شنبه آغاز می شود.
سنای آمریکا برای دومین بار برای بررسی اتهام‌های وارده به «دونالد ترامپ»، رییس جمهور پیشین آمریکا، در روز سه شنبه، ۹ فوریه (۲۱ بهمن) تبدیل به دادگاه می‌شود؛ وی نخستین رییس جمهور آمریکاست که ۲ بار استیضاح می‌شود.
 
اما سوال‌های مهمی در مورد روند و نیز نتیجه این دادگاه وجود دارند.
 
- اتهام ترامپ در دادگاه سنا چیست؟ در ۱۳ ژانویه (۲۴ دی) مجلس نمایندگان آمریکا با ۲۳۲ رای موافق و ۱۹۷ رای مخالف به استیضاح ترامپ به اتهام تحریک به شورش در جریان شورش علیه کنگره در ۶ ژانویه (۱۷ دی) با هدف لغو نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ رای داد.
 
- چند جمهوریخواه به قطعنامه استیضاح ترامپ رای دادند؟ رای ۱۰ نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان به استیضاح ترامپ سبب شد تا موافقت بی سابقه جمهوریخواهان و دموکرات‌ها بر سر استیضاح رییس جمهور اتفاق بیفتد.
 
- دفاع ترامپ از خودش بر چه مبنایی خواهد بود؟ تیم حقوقی ترامپ پیش از آغاز جریان محاکمه دچار مشکلی جدی شد.
 
به جز ۵ وکیلی که از حضور در این تیم انصراف دادند، «رودی جولیانی»، وکیل شخصی وی به دلیل مواجهه با اتهام دامن زدن به شورش ناچار به کناره گیری از این تیم شد.
 
استدلال ۱۴ صفحه‌ای ارائه شده توسط تیم وی مبنی بر عدم قصد برای تحریک به شورش در هفته گذشته بسیار ضعیف ارزیابی شد.
 
ضمن اینکه برخلاف استیضاح قبل، وی ابزار مهم خود یعنی حساب کاربری اش در توییتر را در اختیار ندارد.
 
ترامپ در دومین روز استیضاح پیشین خود ۱۴۰ توییت یا بازنشر را منتشر کرد.
- ریاست دادگاه به عهده چه کسی خواهد بود؟ «پاتریک لیهی» سناتور ۸۰ ساله دموکرات، رییس موقت مجلس سنا، ریاست تیم ۹ نفره استیضاح را برعهده خواهد داشت.
 
- دادرسی چقدر طول می‌کشد؟ زمان دقیق مشخص نیست، اما باور همگانی بر این است که این دادرسی بسیار کوتاه‌تر از دادرسی سه هفته‌ای استیضاح اول خواهد بود.
 
- آیا سنا به حضور شهود رای می‌دهد؟ از آنجا که شهود همان سناتور‌ها و سناتور‌ها همان اعضای هیئت منصفه هستند، احتمال احضار شهود در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
 
- آیا ترامپ محکوم می‌شود؟ ظاهرا این امر بعید است؛ محکومیت ترامپ به رای دو سوم سنا نیاز دارد؛ یعنی دستکم ۱۷ سناتور جمهوریخواه باید برای این که سقف ۶۷ رای برای محکومیت ترامپ حاصل شود، به این روند رای مثبت بدهند.
 
تاکنون ۴۵ سناتور جمهوریخواه مخالفت خود را با محکومیت ترامپ و حتی برگزاری دادگاه اعلام کرده اند؛ از این رو و با در نظر داشتن ملاحظات حزبی محکومیت ترامپ که همچنان پایگاه مردمی دارد، بعید به نظر می‌رسد.
 
- کدام یک از جمهوریخواهان سنا احتمالا به محکومیت ترامپ رای می‌دهند؟ به جز «میت رامنی»، «بن ساس» از «آلاسکا»، «سوزان کالینز» از «میِن»، «لیزا مورکوفسکی» از «آلاسکا» و «پت تومی» از «پنسیلوانیا»، سناتور‌هایی هستند که احتمالا به محکومیت ترامپ رای مثبت بدهند.
 
- آیا استیضاح دوم مانع از حضور ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ می‌شود؟ خیر؛ اما رای سنا به عدم تصدی وی بر سمت‌های فدرالی با توجه به کنترل دموکرات‌ها بر این مجلس و تصریح بخش ۳ متمم چهاردهم قانون اساسی آمریکا مبنی بر ممنوعیت داشتن مناصب فدرال برای افراد درگیر در شورش، ممکن است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *