پذیرایی از پناهجویان با نارنجک گیج‌کننده

14:24 - 02 شهريور 1394
کد خبر: ۷۰۰۲۸
خبرگزاری میزان - کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل از وضعیت "هزاران پناهجو و مهاجر آسیب‌پذیر" ابراز نگرانی کرده است.
به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از جامنیوز، هزاران مهاجر و پناهجو با عبور از سد پلیس در مرز مقدونیه با یونان، وارد مقدونیه شدند. بسیاری از این پناهجویان آوارگان سوری هستند که از سوریه جنگ‌زده گریخته‌اند.

پلیس مقدونیه با شلیک نارنجک‌های گیج‌کننده (نارنجک‌هایی غیرکشنده که با ایجاد نور و صدای شدید بینایی و شنوایی را برای مدتی مختل می‌کنند) تلاش کرد که جلوی مهاجران و پناهجویان را بگیرد. خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید تعدادی از آنها زخمی شده‌اند.

در روزهای اخیر و پس از اینکه مقدونیه با اعلام وضعیت اضطراری مرز جنوبی خود را بست، موجی از مهاجران و پناهجویان پشت مرز یونان با مقدونیه جمع شدند. آنها می‌خواهند با عبور از مقدونیه و صربستان خود را به کشورهای مرفه‌تر شمال و غرب اروپا برسانند. 

به گزارش آسوشیتدپرس پلیس بنا داشت همزمان با حرکت قطاری به سمت صربستان مرز را به روی عده محدودی باز کند و وقتی که به عده‌ای کم با کودکان خردسال اجازه عبور دادند دیگران هم از سد پلیس گذشتند.

روز جمعه پلیس مقدونیه با باتوم و گاز اشک‌آور جلوی مهاجران را گرفت. بسیاری از آنها، از جمله کودکان، دیشب را در فضای باز به سر بردند.

نیکولا پوپوسکی، وزیر خارجه مقدونیه، به بی‌بی‌‌سی گفت با رسیدن شمار پناهجویان به روزی ۳ هزار تا ۳۵۰۰ نفر "که برای کشور دو میلیون نفری مقدونیه خیلی زیاد است" این کشور چاره دیگری نداشته است. 

او گفت: «مجبور بودیم کنترل را برای ورود غیرقانونی به خاک مقدونیه برقرار کنیم.»

در عین حال کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل از وضعیت "هزاران پناهجو و مهاجر آسیب‌پذیر" ابراز نگرانی کرده است.

این نهاد از مقدونیه و یونان خواست اقداماتی برای رسیدگی به وضعیت این افراد انجام دهند. از آغاز سال جاری میلادی ۱۶۰ هزار نفر پناهجو وارد یونان شده‌اند. 

کشورهای اروپایی به خاطر نپذیرفتن پناهجویان سوری مورد انتقاد هستند. در حالی که ترکیه و لبنان هر کدام بیش از یک میلیون سوری را به پناهندگی پذیرفته‌اند در اروپا به غیر از آلمان، که حدود ۱۰۰ هزار سوری در آن به سر می‌برند، دیگر کشورهای بین صفر تا چندهزار پناهجوی سوری را اسکان داده‌اند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *